Byggahus.se
Om jag inte upptäckt att röret fryst och att pumpen gick så hade pumpen till slut gått sönder. Pumpen är en Flygt för 4000 kr.

Eftersom jag bara har 70mm att ordna fall på så kan det bli svårt.

Jag funderar på att koppla pumpen till ett dräneringsrör som går till den andra pumpbrunnen.

Jag får då strunta i pem och istället tex köra på

https://www.rinkabyror.se/artikel/gul-slang-1-2-x-25m/

D Derbyboy skrev:
Jag funderar på att koppla pumpen till ett dräneringsrör som går till den andra pumpbrunnen.
Tveksamt om det är bra. är det ett rent dränrör som har med dräneringen att gör så gör det inte, drän kan fyllas upp, är det ett helrör :D med direktfall till den andra brunnen så går det bra, har du tagit bort backventilen i pumpen, om inte så står vatten kvar upp till knät och fryser, den ska inte finnas med

Tror inte det satt någon backventil monterad när köpte den. Har för mig att den låg kvar i kartongen. Jag har iaf inte monterat någon.

Det är fall direkt till brunn nr 2. Dränröret ligger i en sågad ränna i berget.

050C58CF-AA5F-44FA-8A50-1552F90C1ABA.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med dragtråd kanske jag till och med kan dra den nya slangen hela vägen fram till den andra brunnen.

D Derbyboy skrev:
Dränröret ligger i en sågad ränna i berge
Blir det vatten i rännan så fryser det och bygger upp en isklump runt röret som i sin tur isar ner det , även invändigt. Det bästa är att få till ett fall på din nuvarande slang, blir till att spika upp en nedförsbcke med brädor och fästa slangen på den, kan du få till en lite skarpare böj neråt på slutet, och då ska den slut i luften så det blir fritt fall ut. Höjdskillnad botten på brun och utlopp på slang ?

Botten på brunnen är lägre än utloppet.

Jag får väl dra en värmekabel i den nya slangen som går till brunn två.

Ingen nytta med att spika bräder på ett utrymme som är 70mm. Tänk dig ett regelverk med bärlinorna och golvreglar.

J jonaserik skrev:
Kommer ihåg dig, det du kan göra är att lägga en bräda på undersidan eller på sidan och fästa slangen,så att magen inte blir, då rinner det ut som det ska enligt hävert åt båda hållen, 1 cm per meter är 10 % och räcker bra
Blir väl 1% i lutning om du har 1cm per 100cm.

D Derbyboy skrev:
Botten på brunnen är lägre än utloppet.
Då kan du få en bakåtsträvande hävert, det beror helt på hur högt första knät är under altanen,,om den är högre än utloppet så kommer vattnet att rinna ut och en del gå tillbaka till brunnen , men inte mer än den bit som sticker upp
D Derbyboy skrev:
Jag får väl dra en värmekabel i den nya slangen som går till brunn två.
Som säkerhet då,men du kan kanske fixa det till sommaren, onödigt om du kan klara dig utan

perra i skogen perra i skogen skrev:
Blir väl 1% i lutning om du har 1cm per 100cm.
När man räknar på det så har jag ju egentligen bara 38mm

70 - 32 (PEM 32) = 38mm

Igår var jag ute och grävde ner markrör 110 till den andra pumpen.

Jag har kvar den gamla slangen (den som frös) och har ännu inte dragit in en pem32 till det nya markröret.

jag funderar att sätta en prk T-koppling på röret som kommer upp från brunnen och behålla den gamla ledningen (har fixat fallet nu så gott det går).

Det skulle innebära att det finns ett rör ut från brunnen men som sedan delar sig (t-koppling) till markrör och en bit ovanför en 90-vinkel till den gamla slangen.

låter det bra?

Såhär tänker jag:

pem.jpg
Skapa konto

Då har du alternativa vägar och det är ju inte fel.

Protte

När det inte finns frysrisk skulle jag vilja bara använda den gamla pem32 slangen eftersom den går utför en slänt. Markröret går till pumpgrop nr 2 och det är inte optimalt eftersom jag då är beroende av pumpen i den brunnen.

kan jag efter prk t-kopplingen sätta en kulventil.

tänker mig dessa två:

14CC782F-7989-4755-ACCC-C949A550ECA5.jpeg
Skapa konto

B12046A0-24C3-48DD-9700-2CEABAD7A435.png
Skapa konto

Jag tar klämmkopplingen från t-kopplingen och sätter den på kulventilen?

Tänk på att den kranen MÅSTE ändras VARJE höst och vår så länge huset står kvar.
Det har en tendens att bli bortglömt efter en tid.
Vad är så hemskt att pump 2 måste pumpa dubbelt?
Sååååå mycket vatten är det väl inte från dräneringen.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.