8 477 läst · 75 svar
8k läst
75 svar
Elbehörig i eget hus
Sida 1 av 6
Hej.
Finns det en form av elbehörighet jag kan studera mig till, som räcker för 'eget bruk'?
Mvh /Eric
Finns det en form av elbehörighet jag kan studera mig till, som räcker för 'eget bruk'?
Mvh /Eric
Nej
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Finns nog 100 trådar om behörighet på forumet.
Enkla svaret är NEJ.
Studera ett par år, gå som lärling, sedan några års praktik och sedan en kurs. Sedan får du installera åt hela kvarteret.
Protte
Enkla svaret är NEJ.
Studera ett par år, gå som lärling, sedan några års praktik och sedan en kurs. Sedan får du installera åt hela kvarteret.
Protte
Någon som gillar folk med hög arbetsmoral, som aldrig kommer försent, har massor av livserfarenhet osv osv. Hade jag haft eget hade jag inte tvekat att anställa äldre personer, dryga 90-talister och nu även 00-ister saknar i regel ovanstående. Att äldre inte vabbar eller ska va föräldralediga är ju också ett stort plus.eavogels skrev:
Elektriker borde ju passa äldre bra, inte så stressigt eller tunga lyft i den bemärkelsen.
Man märker tydligt att pågarna inte gjort lumpen idag.
Vabba som äldre är inte helt ovanligt. Hört talas om barnbarn?Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Någon som gillar folk med hög arbetsmoral, som aldrig kommer försent, har massor av livserfarenhet osv osv. Hade jag haft eget hade jag inte tvekat att anställa äldre personer, dryga 90-talister och nu även 00-ister saknar i regel ovanstående. Att äldre inte vabbar eller ska va föräldralediga är ju också ett stort plus.
Elektriker borde ju passa äldre bra, inte så stressigt eller tunga lyft i den bemärkelsen.
Man märker tydligt att pågarna inte gjort lumpen idag.
Det är ju det som är nackdelen med el.prototypen skrev:
Jag läste till installationselektriker på komvux, 2 år, men fick inte tag i den där praktikplatsen för att få de 600 eller är det 6000 timmarna.
Sedan måste man väl jobba en 5-6 år som elektriker innan man kan ta (den gamla?) AB. För att pula hemma själv?
Hemma så ligger jag väldigt nära gränsen för säkringarna, så jag ksulle vilja sätta dit några fler och dela upp bland annat köket och sovrummen(som verkar ligga på samma grupp).
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Och vad skulle då vara bättre för arbetsgivaren att den anställde med sjukt barn kan ibland låta någon annan i bekanskapskretsen att ta hand om barnet och den anställde går till jobbet?