Byggahus.se
"Spräcka" 1 hål i taget max 75g då räknas det som spräckning
"Spräcka 2 hål eller mer än 75g/ laddning då räknas det som sprängning :cool:
Vill ni veta vad jag tror han gör? :crysmile:

• Gilla
Pernilla C och 1 till
  • Laddar…
B
R Rutred skrev:
Grannen bor ovanför oss på en skafttomt
Det har en carport vid gatan och trappa upp till huset,
De har meddelat oss att du vill göra en asfalterat uppfart till huset då vägen upp till deras hus på vintern blir hal. De har talat om värmeslingor.
En grävskopa har kört upp för att fylla uppfarten med sten och nyligen såg vi att man lagt jord och Sten i hörnan på vår tomt. Gränsröret är till synes borttaget eller ligger under sprängsten
Det har också avlägsnat en liten knäckstensmur som jag tror var på vår sida av gränsen
nu har de, utan förvarning sprängt stenbock och sannolikt berg på tomten, antagligen för att göra p/plats för sin bilar. Det har smällt 30-talet gånger och vårt hus har skakat rejält.Hunden en golden som brukar vara världens coolaste med raketer blev rädd vid varje sprängning.
Grannen säger nu att markarbetaren bara spräckt sten med ”smygdynamit” och att de har polistillstånd
Efter att ha kollat genom marknaden kan jag inte få det till att det är annat en i praktiken små dynamitpatroner. Med tanke på hur det dundrat och skakat har markarbetaren tänt på rejält och förmodligen även i berget båda huset har kontakt med.
Vad jag kan läsa av polisens regler är ansökan om sprängning utförligare än spräckning. Dessutom krävs ljudsignal, besiktning med mera. Spräckning får bara ska av lösa stenar.
I arbetsmiljöverkets föreskrifter 2007 framgår att det vid sprängning ska finnas en strängarbas som har utbildning enligt AMV:s föreskrifter och dessutom erfarenhet av minst ett års sprängarbete. Det ska finnas en sprängladdning. Det ska finns inspektion av fastigheter inom 50 m och göras mätningar i fastigheterna. Dessutom ska ljudsignaler föregå sprängning
Grannarna skyller ifrån sig på byggarna. Säger att de ska dit lantmäteriet för att sätta upp ny tomtstolpe. Men mycket oklart när och de har inga konkreta planer på att rensa hörnan av vår tomt från sprängblock och jordmassor.
Vjag tror mig ha läst tidigare att tomatröran är nummer 1 vid mätning av tomtgränser och lantmäteriets mätningarna nummer två. vi har en gammal småskalig tomtkarta
Vi tror att arbetarna tog till dynamiten när det gick för långsamt. Vi tror att de kan ha tillstånd för spräckning men inte sprängning
Vi har försökt fota men arbetet sker mest dagtid.intressant vore att kolla deras sprängmedel och se vad de använder
Det blev mycket
1. Hur hanterar vi det borttagna tomtröret
2. Hur hanterar vi stenblock och jord på den plats tomträtten en gång fanns.
3. Hur hanterar vi lantmäteriet Kan vi kräva att vara med på mätningen och kan de gå efter vår gamla tomtkarta?
4. Hur stoppar vi sprängningarna om grannen fortsätter slingra sig?

Det kallas stenspräckning, och är en krutpatron per gång, därför många smällar.. och de meddelar alltid polisen att de gör det så de vet att det smäller, men det är inte tillstånd, och det är godkänt för att inte behöva besiktiga grannfastigheter osv för det är inte de påverkningarna som riktig sprängning är.

gjorde detta hemma och det tar lite tid, men det är effektivt, och det kan tyckas smälla extremt, men det är ändå bråkdel av "riktig" sprängning.

ingen dynamit inblandad, bara krutladdning.

Sen att de lägger grejor osv på din tomt, det är ju inte ok.. utan att ha frågat dig. men själva spräckningen är ok.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Tror du att dom är så dumma så dom laddar med dynamit när ett hus står 10m från arbetsplatsen.
Det står att säkerhetsavståndet är 30m om du inte täcker med sprängmattor.
Och vibrationerna kan ju enkom mätas med mätinstrument. Skulle tro att det blir lika stora vibrationer av att grävmaskinen river i sprängstenen.
Min granne var så dum, det var ingen simplex utan normal sprängning 2-3 m från gäststuga och ca 14-15 m från huvudfastighet, så det finns defintivt mindre nogräknande människor.

• Arg
Pernilla C
  • Laddar…
R
Tråden börjar likna en reklamkampanj för stenspräckarprodukter, att produkten inte avger vibrationer osv, mycket skitsnack här.

Ja det är klart om produkten används på rätt sätt och för att spräcka en friliggande sten så blir det inte mycket överföring av vibrationer i marken, vilket det inte heller skulle bli med vanlig dynis.

Men används stenspräckarprodukter i inspänt berg som många verkar göra, så kan det bli höga vibrationer, det är lätt att kolla med en vibrationsmätare.

• Gilla
Villa vista och 3 till
  • Laddar…
Det förefaller som att uppfattningen är att sprängning alstrar vibrationer och spräckning ej gör så.
Definitionen mellan spräckning och sprängning tror jag är hastigheten på förbränningen, förbränns ämnet snabbare än ljudets hastighet räknas det som explosion/sprängning. Detta är dock ingen definition på vibrationer. Vibrationer kan uppstå från pålning, schakt, vält, spräckning etc.
Ponera att grannens entreprenör överladdar krutladdningar i berg och byggnad ligger närmare än 10 meter från laddningen, detta kan mycket väl ge vibrationer i byggnaden över gränsvärden, speciellt om markförhållandena är ogynnsamma.

• Gilla
Pernilla C
  • Laddar…
Villa vista Villa vista skrev:
detta kan mycket väl ge vibrationer i byggnaden över gränsvärden, speciellt om markförhållandena är ogynnsamma.
Fast skillnaden är väl att det inte finns några satta gränsvärden vid krutsprängning eftersom man inte behöver göra någon förbesiktning.

• Gilla
Rillsan
  • Laddar…
Jag kan inte regelverket kring när ev riskanalys krävs, men det kanske inte är relevant då oavsett vad för arbete som utförs är man ansvarig för skador som uppkommer på grannens fastighet/byggnad om gränsvärden överskrids. En riskanalys är bara ett frikort som med vibrationsmätning ger en rätt att påverka närliggande fastigheter till viss grad. Uppstå skada ändå är det mycket svårt för fastighetsägare att påvisa skadan från vibrationerna.

Nu har grannen även lagt uppfarten med grus och sten, Mycket sten har ramlat ner över tomtgränsen, eftersom uppfarten har ökat på höjden jämfört med innan.
Men nu har grannen även lagt markduk och grus en bit över tomtgränsen på den delen som är mellan våra hus. Grannen hävdar att lantmäteriet varit där och att han och byggarna måttat ut var gränsen går, men markeringarna finns inte kvar.
Jag har mätt med hjälp av Stadsbyggnadskontorets karta (A4) som jag beställde när vi byggde altan och grus och markduk verkar ligga 50-100 cm in på vår tomt.
Grannen börjar nu tala om mått fastighetskartan och att gränsen vid uppfarten skulle vara ett visst antal meter. eftersom uppfarten är i en backe säger jag att det inte går att mäta längden på backen utan att måtten anges horisontellt och man får antingen mäta höjden för att kunna räkna ut länden på uppfarten. Pythagoras sats.
Nån som vet hur lantmäteriet gör? Går de efter koordinater, eller möter de höjd över havet och räknar ut, när de sätter ut gränsmarkeringar?

Koordinater om gränsen är fastställd. Annars görs en utredning för att fastställa gränsen men de räknar ej ut gränsen pga höjdskillnader eller om grannen har höjt sin mark, tex " nu när grannen har höjt marken förlorar du tyvärr 2 meter av din fastighet, iom detta måste du riva ditt hus som ligger för nära tomtgränsen".

Villa vista Villa vista skrev:
Koordinater om gränsen är fastställd. Annars görs en utredning för att fastställa gränsen men de räknar ej ut gränsen pga höjdskillnader eller om grannen har höjt sin mark, tex " nu när grannen har höjt marken förlorar du tyvärr 2 meter av din fastighet, iom detta måste du riva ditt hus som ligger för nära tomtgränsen".
Om det finns exakta koordinater som skiljer ut varje cm är det ju bra. Men jag förstod inte det där med att "förlorar du 2 m av din fastighet". Kan du förklara?

Jag försökte vara ironisk och påvisa det orimliga i att LmV skulle ta hänsyn till markhöjder. Glöm det. Det som gäller är koordinater i plan för en fastighetsgräns.

• Gilla
Rutred
  • Laddar…
Lantmäteriet har ett års väntetid enligt grannen. Och han vill bygga klart. Går det att ta fram koordinaterna (en mätning lär vara gjord i år av Lantmäteriet) och mäta själv? Eller ska vi göra som jag har gjort, mäta avstånd på kartan från Stadsbyggnadskontoret med utgångspunkt från våra huskroppar?

Huset kan vara felplacerat i förhållande till kartan. Vårt hus är inritat 2m från tomtgräns men (garaget) ligger i verkligheten 1m från tomtgräns.

Har du inga gränsmarkeringar i något annat hörn av tomten?

Inte i det berörda hörnet. Och tomterna har inte räta vinklar

Ring och fråga kommunen om de kan sätta ut käppar i tomtgräns, kostar nog runt tusingen men kanske är värt. Annars får du kontakta kommunen och kräva inspektion av bygget eller polisanmäla.

Det går inte att föra vettig dialog med grannen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.