Byggahus.se
D
N noupe skrev:
Du bad om råd hur situationen skulle hanteras, men svarar samtidigt på alla råd att man inte kan göra något och bara gilla läget. Det enda råd jag därmed kan ge är:

1. Fortsätt med din dialog där du tidigare fick svaret att det var ”de som sköter bokföringens fel”. Du har inte berättat hur du fortsatt den dialogen som ju helt uppenbarligen verkar öppna upp för något?

2. Se det hela som en ”fastpris”-affär. Bortse från timmarna, de fakturerar vad de gör tills de är färdiga (ganska orimligt, men för att din icke-konflikt approach ska kännas bättre).
Kontakter har tagits med större byggfirmor (10-50 anställda) för fortsatt jobb men inget beslut/kontrakt än.

Bra med "småskuttare" när det flyter på men annars är kända, etablerade byggbolag att föredra.
 
D DanielPers skrev:
De drog av 14 timmar pga att hen som fixar bokföringen "gjort fel".
OK, och vari låg felet? Att hon påbörjat fakturering 0800 fast de anländer 0830 Etc? Om de erkänt något fel, vad det nu var?, som gjorde att 14 timmar drogs av så kan de ju inte gärna upprepa samma fel vid efterföljande faktureringar?
 
  • Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
D
N noupe skrev:
OK, och vari låg felet? Att hon påbörjat fakturering 0800 fast de anländer 0830 Etc? Om de erkänt något fel, vad det nu var?, som gjorde att 14 timmar drogs av så kan de ju inte gärna upprepa samma fel vid efterföljande faktureringar?
Hon hade sett fel.
 
D DanielPers skrev:
Hon hade sett fel.
Försöker du medvetet inte svara på frågor? Din historia är ju väldigt oklar och det är oklart vad det är för ”råd” du vill ha när du inte berättar vad som faktiskt har hänt.
 
D
N noupe skrev:
Försöker du medvetet inte svara på frågor? Din historia är ju väldigt oklar och det är oklart vad det är för ”råd” du vill ha när du inte berättar vad som faktiskt har hänt.
Läs från början av tråden så kommer även du att förstå.

Beslutet är att anlita ett Byggbolag fortsättningsvis, inte en enskild snickare.
 
Henrik Nordlander skrev:
Rstid står ju du som kund för.
Helt rimligt!
Varför då?
 
  • Gilla
krzysgro och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Mina kunder får då betala för 2 resor (första och sista) , hinner jag inte klart på en dag är det på mig och då räknas deras hus som min arbetsplats och då börjar jag där kl 7 och slutar 4. Känns rätt rimligt för mig men det är klart jag inte hade tackat nej till sovmorgon om mina kunder hade okejat det.
 
  • Gilla
  • Älska
vav och 14 till
  • Laddar…
D
T twoody skrev:
Varför då?
Det undrar jag också?
 
  • Gilla
krzysgro
  • Laddar…
D
Rickard. Rickard.ag skrev:
Mina kunder får då betala för 2 resor (första och sista) , hinner jag inte klart på en dag är det på mig och då räknas deras hus som min arbetsplats och då börjar jag där kl 7 och slutar 4. Känns rätt rimligt för mig men det är klart jag inte hade tackat nej till sovmorgon om mina kunder hade okejat det.
Precis en sådan snickare som du är det jag vill anlita,(y):D men verkar vara väldigt sällsynta att få tag på.
 
  • Älska
Mazdarune
  • Laddar…
det är bara att inse att betala hantverkartimpenning som privatperson idag med skattade pengar är helt vansinnesdyrt.

bättre ta tjänstledigt från ditt riktiga jobb och göra jobbet själv.
 
  • Gilla
Mazdarune och 3 till
  • Laddar…
D
M Mach77777 skrev:
det är bara att inse att betala hantverkartimpenning som privatperson idag med skattade pengar är helt vansinnesdyrt.

bättre ta tjänstledigt från ditt riktiga jobb och göra jobbet själv.
Jag är egenföretagare och styr min arbetstid själv, men tyvärr har jag inte hantverkskunskaper, annars hade jag gjort jobbet själv. Snickare är väl expertutbildade på det de gör.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D
N Nils82 skrev:
Skicka hem dem, du verkar inte så nöjd över lag.
Mitt tips är att du skaffar dig en egen polack, den kan du göra hur du vill med.
Ett förtydligande behövs igen - Som jag skrivit flera gånger tidigare: de gör ett bra jobb när de är på plats och de jobbar på bra då. Det är överdebiteringarna som är oseriöst.
Polacker har jag inga fördomar emot!
 
A
Rickard. Rickard.ag skrev:
Mina kunder får då betala för 2 resor (första och sista) , hinner jag inte klart på en dag är det på mig och då räknas deras hus som min arbetsplats och då börjar jag där kl 7 och slutar 4. Känns rätt rimligt för mig men det är klart jag inte hade tackat nej till sovmorgon om mina kunder hade okejat det.
Gäller det oberoende hur långt du har till kunden?
 
  • Gilla
Bullrock
  • Laddar…
Rickard.
Nu är jag inte snickare så resultatet kan ju bli lite sådär beroende på :)

Det är i stort sätt fritt fram att ta betalt precis som man vill så det är otroligt viktigt som kund att kräva att få det förklarat exakt vad som man ska betala för innan.

Du skulle inte köpa en tv och lita på att butiken skulle ge dig ett rättvist pris i efterhand.
 
Redigerat:
  • Gilla
Geatki och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Tss skrev:
Gäller det oberoende hur långt du har till kunden?
Nä så är det såklart inte, Men till 99/100 jobb är det så. Råkar det vara orimligt långt så får man lösa det på annat sätt (ex övernattning) som givetvis blir dyrare för kunden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.