Byggahus.se
Har köpt en ny spis "induktion" och en ny ugn. Pratade med en elkille som skulle byta ut en trasig trefaskontakt i bakelit. Jag vill ha ett uttag för spisen och ett uttag för ugnen.
Har tänkt mig två trefas uttag men elkillen sa att elspisen går på två faser och en nolla plus jord. Den ska anslutas till trefas uttaget. Ugnen går på en fas nolla och jord. Den ville jag ansluta till den tredje lediga fasen och jag ville ha ett till trefasuttag men elkillen ville ha ett vanlig utanpåliggande enfas uttag.
Funderar på om ett vanligt 230 volts uttag tål att man drar på ugnen på max.
Har kollat på nätet men inte hittat någon trefas uttag så man kan koppla in två kontakter.
Har elkillen rätt när han påstår att det ska vara ett trefas spisuttag och en vanlig 230 volts uttag.

detta bedöms vara helt rätt

Det finns dom som är på pappret ok för 16A min sitter direktansluten i dosa

N nallepu skrev:
Har köpt en ny spis "induktion" och en ny ugn. Pratade med en elkille som skulle byta ut en trasig trefaskontakt i bakelit. Jag vill ha ett uttag för spisen och ett uttag för ugnen.
Har tänkt mig två trefas uttag men elkillen sa att elspisen går på två faser och en nolla plus jord. Den ska anslutas till trefas uttaget. Ugnen går på en fas nolla och jord. Den ville jag ansluta till den tredje lediga fasen och jag ville ha ett till trefasuttag men elkillen ville ha ett vanlig utanpåliggande enfas uttag.
Funderar på om ett vanligt 230 volts uttag tål att man drar på ugnen på max.
Har kollat på nätet men inte hittat någon trefas uttag så man kan koppla in två kontakter.
Har elkillen rätt när han påstår att det ska vara ett trefas spisuttag och en vanlig 230 volts uttag.
exakt, 3-fasttaget heter Perilex, hit ansluts hällen på t.ex. L1, L2, N och jord. Uttaget bredvid ansluts då till L3, N, jord. Ett vanligt schucko-uttag fungerar och det har använts till ugnar i många år. Det är såklart bättre med ett Perilex men som sagt, ett nytt schuckouttag är inga problem.

Nej, man måste inte ha ett enfasuttag. Vill du ha två trefasuttag så bör du kunna få det. Det innebär ingen nämnvärd extrakostnad som elektrikern behöver avråda ifrån. Det ska dock vara två fullkopplade trefasuttag. Man får via stickpropparna se till att hällen får L1-L2 och ugnen L3.

Men det är inte helt fel med enfasuttag. Du har rätt i att många enfasiga schukouttag inte visat sig hålla i längden. Men ser du till att få ett nytt uttag av god kvalité från en känd tillverkare tror jag inte du kommer att få problem.

Magnus E K
Jag förstår inte varför alla nya ugnar är enfas. Blir det inte problem med snedbelastning och större risk att man inte klarar sig med 16 A huvudsäkring? När jag kör ugnen i min spis drar den bara 5,9 A på två faser vilket känns mycket bättre. Om man bakar kör man ju ugnen mycket längre tid än t ex en vattenkokare.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
@Magnus E K en av anledningarna till att det ”bara” tillverkas enfasugnar samt hällar som är enfasbelastningar (även om dom är anslutna till två faser) är att då slipper tillverkarna tillverka modeller ”bara” för lilla Sverige, många länder har nämligen bara enfas i bostäderna.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Frågan är bara till vilka faser ska jag koppla spisen respektive ugnen? spisens kabel går till separata säkringar. Är lite osäker på hur många amper huvudsäkringen tål eftersom säkringarna är plomberade. Inte hel kul om man till julen har en jukskinka i ugnen och spisen går på tre plattor och så ska både kyl och frys ha sin del av elen för att inte glömma alla elprylar som ska ha sin del av elektriciteten. Bör man kolla upp vilka elprylar som är inkopplade till vilka faser. Eller bara utgå från att när spis och ung fått upp värmen drar dessa prylar nästan ingen ström?
Har för mig att gamla järnspisar med små snabb plattor drar massor med ström men hur är det med induktionsspisar. En kompis har en induktionsspis som slår på och av hela tiden

tommib
Spis/Ugn är troligen den apparat som drar mest i hemmet förutom eluppvärmning.

Normalt lägger man hällen på L1/L2 och ugnen på L3 men det finns ingen särskild anledning till det. Lasterna är ungefär lika stora så det spelar ingen större roll.

Man bör lastbalansera i elcentralen ja.

Dina huvudsäkringar ska inte vara plomberade, du måste kunna byta dem. Hur som så borde du kunna kolla pärlan på säkringen. Grå = 16 A, Blå = 20 A, Gul = 25 A. Det borde också framgå från ditt elnätsabonnemang vad du har för huvudsäkringar.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.