Byggahus.se
mexitegel mexitegel skrev:
Måhända att frekvenspumparna är vanligare men det säljs fortfarande on/off pumpar även från de välkända märkena.

Min poäng är att du inte ska förutsätta att TS har en frekenspum, för det har han inte. En Nibe 1245 är definitvt inte en billig skitpump.
stämmer var in och läste. Och som jag tolkade denna så har dom satsat stort på att pumpen ska kunna styras efter tim pris på el och gå där priset är som billigast. Då är frågan om pump är mer tänkt som vattenberedare och komplement till värmning av hus. Alternativt dimentioneras så pump får jobba mer för att ha få start och stopp
 
Ok. Då har jag studerad alla svar och lagt allt ihop och ska ändra lite i taget. För om jag ändrar för mycket vet jag inte vilken ändring var den som löste problemet. Eftersom rumsgivaren sitter i köket, och VP är inställt på 20 grader, kan det nog stämma att vardagsrummet och sovrummet är kallare, eftersom köket ligger ovanpå källaren, som nu är 23 grader.
Jag ska nu
1. skruva ner termostaten i källaren
2. höja temperaturen på VP display från 20 till 22 grader.
Tack för alla råd och svar och tid ni har lagt på min fråga, så länge.
Mvh /Eric
 
Papper och penna, skriv upp vad du förändrar med datum och tid, och vad resultatet blev, minnet kan vara kort ibland.
 
  • Gilla
eavogels
  • Laddar…
Som redan nämnts:
  • Öppna termostatventiler helt. När du justerat in allt så kan du ev. börja använda ev. termostatventiler om det behövs, men med viss försiktighet.
  • Justera in med fasta instrypningen. (En radiator bör vara fullt öppen så att du inte "gasar" med värmepumpen och "bromsar" med radiatorerna.)
  • Inaktivera innegivaren under intrimningsfasen. (Alternativt kan du lista ut vilken inverkan den har genom loggning, se nedan.)
Övrigt:
  • Läs installatörsmanualen om du inte redan gjort det. Det är där allt det intressanta står. Konsumentinformationen brukar vara mer på nivån "Kolla här är en bild på en barfota bebis som gosar med en hund på ett varmt golv, så skönt kommer du också att få det med vår värmepump".
  • Du kan spara och ladda inställningar från ett USB-minne. Kan vara bra att veta innan man börjar härja runt bland inställningarna.
  • Du kan även logga diverse mätdata till ett USB-minne. Det går att välja andra logparametrar än de förvalda med hjälp av en logset-fil. (Lätt att hitta trådar om det på ett annat forum om man googlar lite.) Loggarna kan vara guld värda för att se vad som bör justeras. Dock är det ju ren rådata så det kräver en viss färdighet i Excel eller liknande för att få det i ett mer läsvänligt format.
  • Installatören ställer inte in den optimala kurvan. Det skulle kräva ett antal återbesök eller en konsult som räknar på det och det är inget som folk skulle vilja betala. Han ställer in en kurva som "brukar fungera" utifrån husets förutsättningar mellan tumme och pekfinger. Och det fungerar ju oftast hyfsat, men lämnar en hel del utrymme för optimeringar.
 
  • Gilla
eavogels
  • Laddar…
Rätt arbetsgång:
- Öppna alla radiatorer helt.
- Ställ in cirkpump på lagom hastighet (om inte den är automatisk) och justera in fast strypning så att delta T på varje radiator är ca 6 grader.
- Hitta en kurva som ger vettigt inomhusklimat i boytans svalaste del. Kan ta tid.
- Öka fasta strypningen eller vrid ner enstaka termostater där det är för varmt.
- Aktivera (först nu) eventuell inomhusgivare.

Man ska ha så lite termostatreglerat flöde som möjligt så att VP får avsättning för sin energi. Och kondenseringsintervallet (glide) för R407C gör att temperaturskillnaden på värmebärarsidan bör vara 6-7 grader.
 
  • Gilla
eavogels
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Rätt arbetsgång:
- Öppna alla radiatorer helt.
- Ställ in cirkpump på lagom hastighet (om inte den är automatisk) och justera in fast strypning så att delta T på varje radiator är ca 6 grader.
- Hitta en kurva som ger vettigt inomhusklimat i boytans svalaste del. Kan ta tid.
- Öka fasta strypningen eller vrid ner enstaka termostater där det är för varmt.
- Aktivera (först nu) eventuell inomhusgivare.

Man ska ha så lite termostatreglerat flöde som möjligt så att VP får avsättning för sin energi. Och kondenseringsintervallet (glide) för R407C gör att temperaturskillnaden på värmebärarsidan bör vara 6-7 grader.
Det kluriga med delta T är om man har högtemps element eller underdimentionerade element så räcker inte element ytan. Med det är en bra utgångspunkt att lägga sig där omkring.
 
allexx allexx skrev:
Genom att göra som jag beskriver så får man ett högt delta T och inget slöseri på energi pumpas runt och ett jämt inomhus klimat.
Med värmepump vill man inte ha så högt delta-T. Ju högre medeltemperatur du har på radiatorn desto lägre värmekurva kan du ha vilket gynnar verkningsgraden och minskar mängden elspets.
 
Framledningstemp.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
temp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta visas hur framledningstempen fluktuerar. Raka strecken i mitten kom till när jag sänkte tempen från 22 till 20. Andra bilden visar hur temperaturen i huset är som en jojo. Jag har inga referenser, för detta är min första VP och jag har den bara en vecka. Default inställningar. Jag undrar om det ser bra ut eller inte. Jag trodde att fördelen med en värmepump är att tempen skulle vara jämn. Jag måste tillläga att huset är dålig isolerat.
 
Defaultinställningar brukar vara inställningar som inte passar något hus... Har du innegivare? Ställ påverkan på 0 i så fall och börja jobbet att hitta rätt värmekurva.
 
  • Gilla
eavogels och 1 till
  • Laddar…
- Allra först, innan du laborerar med kurvor, eller ens tänker inomhusgivare, så måste du balansera ner radiatorerna i källaren (gissar att du inte vill ha 25 grader där ;) )
- Sen med on-off styrning (flytande kondensering) och med styrning på integral (temperatur * tid) så är det helt i sin ordning att framledningstemperaturen skuttar.
Normalt jämnar värmetrögheten hos ett hus ut det under en förutsättning, och det är att man inte har för stort spann för tillslag. Brukar heta gradminuter start kompressor eller nåt sånt.
 
  • Gilla
eavogels
  • Laddar…
M MagHam skrev:
-måste du balansera ner radiatorerna i källaren (gissar att du inte vill ha 25 grader där ;)
Radiatorn är avstängd. Det är några meter kopparrör som går från Nibe till Värmesystemet. Jag kanske behöver isolera rören.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
eavogels eavogels skrev:
Radiatorn är avstängd. Det är några meter kopparrör som går från Nibe till Värmesystemet. Jag kanske behöver isolera rören.
Du har precis motsatt problem mot vad dom flesta brukar få. Många får för kallt i källaren när det blir mindre spillvärme.
Men isolera det som går då i alla fall (y)
 
eavogels eavogels skrev:
Det är några meter kopparrör som går från Nibe till Värmesystemet
Bry dig inte, det är inte mer än någon tiondels grad du tappar på ett par meter
 
  • Gilla
eavogels
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.