Byggahus.se
Som sagts tidigare, finns ingen rättighet i form av ledningsrätt alt servitut får ingen anlägga ledningsnät på er fastighet. Detta är olaga intrång.
Ni skall kontakta ledningsägaren och kräva att de omgående upphör med arbetena och återställer marken.

• Gilla
Lersjön
  • Laddar…
thomasse thomasse skrev:
Upptäckte idag vid besök av våran tomt att Entreprenadföretaget har startat med grävningen för de 10 avstyckade tomterna, varvid vi äger en av tomterna, intressant nog så verkar det ha hänt mest på våran tomt.

Upptäcker då att dom planerar att dra det gemensamma VA in till området genom våran tomt på en sträcka av 36meter, där man grävt upp 2m brett och 2m djupt.
Och det har dom gjort just där vårat garage ska stå, (komplementbyggnad 1m från tomtgräns) så detta rör kommer ligga rakt under garaget ca 8meter.

Rent spontant så känns det som att dessa ledningar är något man ska kunna gräva upp och kontrollera om det blir problem, samt att en massa servitut ska till på våran tomt, det har vi inte givit något godkännande till alls.

Hur ser vi till att det blir rätt gjort? Kan vi slippa att ha detta draget genom våran tomt?
Själv klart de måste fråga tomts ägare innan dem började gräva,det var konstigt

Makalöst att det är mer än en kommun som lyckas med det konststycket.

• Haha
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
C
Är det polisanmält?

• Gilla
  • Wow
thomasse och 2 till
  • Laddar…
C civilingenjören skrev:
Är det polisanmält?
Det är väl knappast där man börjar i sådana här fall?

• Gilla
JDA och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det är väl knappast där man börjar i sådana här fall?
Exakt! För min del hade jag tagit några telefoner INNAN jag ens startade tråden...

• Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Är du säker på att du inte har prickad mark på din tomt? Har man prickad mark har väl t ex en kommun rätt att komma och gräva och lägga ner kablar och rör nästan när som helst.

Jag har prickad mark på min tomt, längs hela tomtgränsen ett par meter in. Detta var det ingen som så då vi köpte huset.

Upptäckte detta när jag sökte bygglov för 2 st små friggebodar. Men då de endast var på ca 7,5 m2 styck och står på plint så fick jag bygglov. Men jag grävde ner plintar och skruvade fast bärlinorna och byggde mina små friggebodar. Men de får ju ändå lätt att flytta om det skulle vara så.

Men var säger kommunen och firman som gräver?

Z Zodde skrev:
Exakt! För min del hade jag tagit några telefoner INNAN jag ens startade tråden...
Är man ovan kanske man vill fråga här vem man ska ringa. Men knappast polisen som sagt, de har viktigare saker för sig......

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Är man ovan kanske man vill fråga här vem man ska ringa. Men knappast polisen som sagt, de har viktigare saker för sig......
Förvisso. Enklast är väl att börja med närmaste man, dvs dom som gräver. De gör ju det på uppdrag från någon.

• Gilla
leffe-e och 2 till
  • Laddar…
C
F FOLKABUSSEN skrev:
Har man prickad mark har väl t ex en kommun rätt att komma och gräva och lägga ner kablar och rör nästan när som helst.
Nej. De måste få ledningsrätt och tillträdesbeslutet måste vinna laga kraft. Innan dess är det brottsligt att gräva upp någons tomt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
F FOLKABUSSEN skrev:
Är du säker på att du inte har prickad mark på din tomt? Har man prickad mark har väl t ex en kommun rätt att komma och gräva och lägga ner kablar och rör nästan när som helst.

Jag har prickad mark på min tomt, längs hela tomtgränsen ett par meter in. Detta var det ingen som så då vi köpte huset.

Upptäckte detta när jag sökte bygglov för 2 st små friggebodar. Men då de endast var på ca 7,5 m2 styck och står på plint så fick jag bygglov. Men jag grävde ner plintar och skruvade fast bärlinorna och byggde mina små friggebodar. Men de får ju ändå lätt att flytta om det skulle vara så.

Men var säger kommunen och firman som gräver?
Prickad mark innebär bara inskränkning i din byggrätt. I princip får du inte bygga något som kräver bygglov där.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Det förefaller som flera tror att "prickmark" ger rätt till ledningsrätt vilket är helt fel. prickmark begränsar planenligt bebyggelse inget annat.
mexitegel var snabbats på den!

• Gilla
anettelarsson och 3 till
  • Laddar…
Håll tråden uppdaterad. Intressant att se hur det slutar.

• Gilla
Zorcerer och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Prickad mark innebär bara inskränkning i din byggrätt. I princip får du inte bygga något som kräver bygglov där.
Men nu har jag mina friggebodar med bygglov. Så jag kan bygga mer om jag vill, har inte utnyttjat mina 15 fria kvadratmeter ännu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.