2 196 läst · 13 svar
2k läst
13 svar
NAS buffrar massa vid uppspelning
Jag har en såkallad Ready NAS med ca 2Tb som speglar varann, säkert 8 år gammal. Familjens bilder och filmer ligger på denna. När jag ska spela upp en film via datorn spelar den ett par sekunder, sen buffrar den, spelar en bit osv.
Jag har 100/10mbit fiber.
Jag kan inte fortsätta såhär och undrar vad jag ska göra istället?
Jag har 100/10mbit fiber.
Jag kan inte fortsätta såhär och undrar vad jag ska göra istället?
Med största sannolikhet så är det ditt wifi som är problemet. Testa med helt trådbundet: Dator-Router-NAS. Glöm inte att stänga av trådlöst på datorn då eftersom de flesta datorer väljer wifi före tråd oavsett du har sladd i eller inte.R Rolle85 skrev:
Nu är ju din NAS lite till åren men de nyare modellerna har oftast inbyggd molntjänst och app för telefoner. Tex så kan du få bilder från telefonen direkt uppbackade till NAS oavsett vart i världen du är. Kan behövas öppnas något i din router möjligtvis för att du ska kunna komma in "utifrån"R Rolle85 skrev:
Det finns ju en hel uppsjö av NAS i varierande prisklasser så du får väl kolla och jämföra. Är diskarna original sedan din NAS var ny så vill du nog inte flytta dessa som snurrat i åtta år, troligtvis så går det inte heller.R Rolle85 skrev:
Ha bägge anslutna samtidigt i routern och kopiera?R Rolle85 skrev:
Det bästa är om det finns en inbyggd funktion i NAS att "ta backup", gör du det med en dator så ska alla filer först in i datorn från källan och sedan ut igen till den nya platsen. Det tar lång tid. De flesta NAS har funktioner för backup så den kan hämta data direkt på gamla platsen.
Jag hade ett Readynas tidigare, det är ett långsamt NAS som börjar bli till åren. Jag byte mitt till ett Synology DS216j som är betydligt snabbare.
Skulle jag köpa nytt idag så hade jag nog valt Synology men ett som kan köra docker. Nu får jag krångla väldigt för att använda mitt till ex hem automationen som behöver Phyton script i vissa integrationer. Vissa saker har jag fått ge upp då docker stöd saknas. Med allt detta sagt så har Readynas stöd DLNA som jag tror även en iPhone kan se..
EDIT: hittade länken till vilka modeller av Synology som kan köra Docker, https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/Docker
Skulle jag köpa nytt idag så hade jag nog valt Synology men ett som kan köra docker. Nu får jag krångla väldigt för att använda mitt till ex hem automationen som behöver Phyton script i vissa integrationer. Vissa saker har jag fått ge upp då docker stöd saknas. Med allt detta sagt så har Readynas stöd DLNA som jag tror även en iPhone kan se..
EDIT: hittade länken till vilka modeller av Synology som kan köra Docker, https://www.synology.com/sv-se/dsm/packages/Docker
Redigerat: