Byggahus.se
Det som är av intresse är vad de säljs för. Inte vad tillverkaren skriver att de ska säljas för.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eller så fortsätter jag argumentera i forum på internet ;)

Edit: sen finns ju också hallå konsument man kan vända sig till.
ARN

D Daniel 109 skrev:
Det som är av intresse är vad de säljs för. Inte vad tillverkaren skriver att de ska säljas för.
Så kan du inte tänka då TS även köpte en tjänst. Köper man en tjänst med produkten från en liten firma blir produkten i regel dyrare än om man bara köper produkten och varför det är så kan du läsa i tidigare inlägg.

Vad har det med tillverkarens riktpris att göra?

D Daniel 109 skrev:
Vad har det med tillverkarens riktpris att göra?
Förstår inte vart du vill komma, vad har tillverkarens riktpris med utpris till kund att göra? Låssmeden sätter sitt eget pris och vill inte kunden betala det får han ta det med låssmeden. Varför ens diskutera ämnet för. Antingen betala vad låssmeden vill ha för låset och få det ditsatt eller annars köpa det på Ebay utan garantier och sätta upp det själv

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Fairlane Fairlane skrev:
Du får gärna lägga ut namnet på firman för en sådan firma tycker jag att man ska stödja på alla möjliga sätt och göra reklam för.
Fast det fallet går ju inte att jämföra riktigt med TS fall. Användaren "dilemma" som skrev inlägget hade ju som jag förstår det påtalat för firman att han redan har ett lås, eller skall fixa ett lås och vill få det monterat. TS beställde ju en pakettjänst. Lås plus montage från samma firma, punkt slut. Hade TS redan i början sagt att han vill fixa låset själv hade ju låssmeden agerat annorlunda. Antingen som firman i Älvsjö, eller helt enkelt sagt "hitta en annan låssmed".

lärjungen lärjungen skrev:
Fast det fallet går ju inte att jämföra riktigt med TS fall. Användaren "dilemma" som skrev inlägget hade ju som jag förstår det påtalat för firman att han redan har ett lås, eller skall fixa ett lås och vill få det monterat. TS beställde ju en pakettjänst. Lås plus montage från samma firma, punkt slut. Hade TS redan i början sagt att han vill fixa låset själv hade ju låssmeden agerat annorlunda. Antingen som firman i Älvsjö, eller helt enkelt sagt "hitta en annan låssmed".
Exakt, synd att inte alla tycks förstå det eller inte vill förstå.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Tillverkarens riktpris har mycket med detta att göra
Har du några källor till detta påstående?

1 123abc skrev:
Om någon säljer en produkt 38% under av tillverkaren rekommenderat pris så kommer det priset ses som orimligt.
I vilket sammanhang skulle detta kunna ses som orimligt? Vem skulle göra den bedömningen? Priset är ju bevisligen inte bara rimligt utan till och med i praktiken existerande eftersom någon faktiskt säljer till detta pris.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
När det handlar om hantverkare tycks det som oftast bli en massa käbbel om priser, dåligt utförda arbeten etc. De som är högljudast mot hantverkare tror jag att de har egna dåliga erfarenheter av just denna yrkeskår.

P Putte 9497 skrev:
Förstår inte vart du vill komma, vad har tillverkarens riktpris med utpris till kund att göra? Låssmeden sätter sitt eget pris och vill inte kunden betala det får han ta det med låssmeden. Varför ens diskutera ämnet för. Antingen betala vad låssmeden vill ha för låset och få det ditsatt eller annars köpa det på Ebay utan garantier och sätta upp det själv
Jag blir inte klok på dig. Nyss argumenterade du precis tvärt om, och nu försöker du få det till att jag påstod det du påstod. Riktpriset har inget med saken att göra. Så bra att vi är överens om det i alla fall.

D Daniel 109 skrev:
Jag blir inte klok på dig. Nyss argumenterade du precis tvärt om, och nu försöker du få det till att jag påstod det du påstod. Riktpriset har inget med saken att göra. Så bra att vi är överens om det i alla fall.
Ber om ursäkt, blev lite fel. Skriver på mobilen och den gör inte alltid som jag vill märker jag

S
Alfredo Alfredo skrev:
Kundens "problem" är vad kundens leverantör har för utpriser till kunden. Var kundens leverantör handlar eller har för inpriser är inte kundens problem och angår överhuvudtaget inte kunden.
nej du har rätt, om leverantören har ett skitdåligt inpris som i sin tur leder till skithögt utpris mot Kund så är det inget problem?

mkt märkligt resonemang

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
ARN
Jag förstår inte var du vill komma, utveckla gärna.

13th Marine 13th Marine skrev:
Jag förstår inte var du vill komma, utveckla gärna.
Vet du inte om att du som konsument kan vända dig till ARN Allmänna Reklamations Nämnden och få ditt ärende prövat?

P Putte 9497 skrev:
Sätter låssmeden sitt eget pris utan att informera kunden innan så är det gängse pris som gäller, enligt KKL paragraf 35.

• Gilla
Spikin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.