Jag har fått ett märkligt problem i huset. Tre gånger det senaste dygnet har två huvudsäkringar (smältsäkring 16A trög) gått sönder. Jag uppfattar det som att de går sönder exakt samtidigt och det är samma två faser varje gång. Säkringarna har varit kalla när jag skruvar ur dem, dvs inte glödheta som de brukar vara på vintern när frugan kört precis alla sina maskiner samtidigt.
Igår (två ggr) körde vi ugn och snabbplatta när säkringarna gick, men i morse var bara tvättmaskinen (1 fas) igång av de vanliga hushållsmaskinerna.
De "eventuellt besvärliga" laster jag har förutom de vanliga hushållsmaskinerna är:
Jordvärmepump 3-fas.
Luftvärmepump 1-fas.
Avloppspump 3-fas.
Servrar med dubbla 1-fas nätaggregat (en av faserna är den som inte dör).
Rent omöjligt att svara på men det verkar rätt frekvent i alla fall. Börja med att titta på om det är vid samma tillfälle som någon av storförbrukarna slår till. Är det möjligt att när det börjar bli lite kallare ute (visst det är inte minus men om anläggningen inte fungerar som det är tänkt (trasig) så går elpatronerna till) så knallar jordvärmepumpens elpatron igång samtidigt med luftvärmepumpen. Om jag räknar rätt så har du ungefär 3800 W på varje huvudfas. Du får göra lite beräkningar på vad dina elpatroner ligger på för effekt. Lägg sen till om du kör spisen eller tvätt och torktumlare.
Så tipset kolla hur dina effekter ser ut och om du gjort någon förändring under sommaren som kan påverka effektfördelningen.
Annars får du börja koppla ur del för del och se om det försvinner och sen bara koppla in den delen du tror är felet. Går då säkringen med bara den apparaten så kan du kontakta en elektriker. Så har du sparat pengar på felsökning som kan vara rätt besvärlig (omfattande).
Sen kan det ju vara så att du behöver en effektvakt. Vill minnas att du behöver det om elpatronerna går över en viss effekt. Minnet är inte så bra nuförtiden. Jag har effektvakt och ett samlat effektbehov på mina elpatroner på 14 KW. Visserligen med 20A huvudsäkring. Värmesystemet är en vedpanna med 4500 l accumulator systemet med två elpatroner varav den ena (större) är under effektvakten. En luftvattenpump med elpatron plus varmvattenberedare. Så som sagt vad kolla över hur det ser ut med dina effektbehov.
Felet tyder på kortslutning fas mot fas. Det kan iofs ske om det är dåligt iolserat i en dosa, eller skador på trådar i ett elrör. Men att ett sådant fel skulle uppstå på två faser samtidigt och på samma plats är osannolikt.
Mer sannolikt är att någon av dina trefasapparater har ett isolationsfel mellan två faser, eller korslutning i en elcentral. Typ att en fasledare ligger mot skenan för en annan fas, och att det blivit en skada på isoleringen.
Det är lite skumt om inga andra säkringar löser, det borde tyda på att felet finns "före förbrukarna", ex. i elcentralen.
Fas mot fas var min primära teori också. Det visade sig vara två faser som låg korsade i en elcentral.
Jag bedömer att problemet har orsakats av att man valt att använda styv EK som har hamnat i spänn vid installationen. Med tid (och belastning?) har isoleringen blivit allt tunnare och slutligen resulterat i en kortslutning. Nu har jag bytt ut mot en mjukare kabel "Nexans H07V2-K, hoppas den är lämpligare.
Fas mot fas var min primära teori också. Det visade sig vara två faser som låg korsade i en elcentral.
Jag bedömer att problemet har orsakats av att man valt att använda styv EK som har hamnat i spänn vid installationen. Med tid (och belastning?) har isoleringen blivit allt tunnare och slutligen resulterat i en kortslutning. Nu har jag bytt ut mot en mjukare kabel "Nexans H07V2-K, hoppas den är lämpligare.
[bild]
Skulle du kunna zoma ut bilden det där ser inte ut som behörig elektriker varit inblandad.
Intermittent elfel vid kortslutning känns skumt enligt min erfarenhet men jag är inte behörig så vad vet jag. Erfarenheten säger mig dock att kortslutning innebär att säkringen går och inte huvudsäkringen. Men som sagt vad den bilden visar bara en förkolnad kabelbit som går ner i en träkonstruktion.
Tittar på bilden och funderar på varför den bruna ledaren gör en omväg tillbaka ner i träkonstruktionen.
Det ser inte ut som en kortis utan mer som varmgång på brun ledare.
Dock i böjen på den svarta ledaren ser det ut som en verktygsskada.
Edit:
Jag har tittat på bilden ett tag och jag tror den bruna fasen har gått varm och sen smält den svarta fasen och därefter svalnat och plasten har sen tätat mot kopparen. Sen gick det ett tag igen och så blev det varmt och poff gick säkringen. Så du har förmodligen problem med inkopplingen till brun fas nere i träkonstruktionen.
Tips det är farligt att leka händig med el! Det där ser ut som en brand skulle kunna uppstå!
Edit 2:
Funderar nu på om det uppstått ett fält eftersom brun fas korsar svart fas. Någon med bättre el kunskap skulle säkert kunna förklara om det stämmer.
Det är två separata bruna du ser på bilden, båda går ner i en jordfelsbrytare (av plast).
Bilden visar en kortslutning mellan svart och brun, se min markering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det vi ser är knappast en fråga om behörighet, jag skulle säga att det är en fråga om utbildning, eller möjligen slarv. Det kan säkert nån av våra kunniga elektriker svara på.
Det är två separata bruna du ser på bilden, båda går ner i en jordfelsbrytare (av plast).
Bilden visar en kortslutning mellan svart och brun, se min markering.
[bild]
[bild]
[bild]
Det vi ser är knappast en fråga om behörighet, jag skulle säga att det är en fråga om utbildning, eller möjligen slarv. Det kan säkert nån av våra kunniga elektriker svara på.
Nja jag är absolut ingen expert men det är troligt att brun ledare har gått varm och smält svart ledare. När säkringen gick svalnade plasten och lämnade ett tunt skyddslager sen varmgång och på nytt smält svart ledare. Det du visar är en tydlig kortslutning vilket torde innebära att säkringen går direkt.
Vad har du inkopplat till trådarna?
Edit:
Elanslutningar behöver ventilation. Därför som det ska vara en lite öppen kant och inte fullständigt dikt ann med EK. Låter du plasten gå helt in i anslutningen och det är större strömmar så kan plasten börja smälta. Med tanke på hur korta skalningarna är så ligger träskivan väldigt nära apparaten. Ventilation?
Skulle det kunna vara trådarna från huvudbrytaren i centralen vidare till jfb (där det finns en förgrening
ner till en annan jfb som då är monterad på en annan skena) ?
Alltihopa inne i en normkapsling.
Det där liknar något jag var ute på för ett antal år sedan:
stickande lukt nere i en tvättstuga så jag var där för att jaga fel i värmepumpen
kände lukten och började i VP
synade alla kablar och alla komponenter inuti den ...
INGET som kan förklara lukten
sedan började jag fundera på varför det luktade mer vid ingången....
...
tog bort plastramen i kapslingen
...
SVARTnad kabel mellan brytare och jfb pga glapp i skruven det där hade kunnat bli
något liknande det här felet.
ringa till kunden och säga till dem att de fick ta dit en elektriker.
När jag läste rubriken så tänkte jag på kortslutning i en 400V spis...
Sen tittade jag på bilderna.
PVC isoleringen har ju förkolnat nere vid JFB, så där måste det ha varit dålig kontakt och blivit rejält varmt.
Logga in
Skapa konto
Där det blivit kortis mellan brun och svart ledare ser PVCn isoleringen inte ut att ha haft det lika varmt. Det har ”svetsat” lite i ledaren, rent och ”snyggt”,
Logga in
Skapa konto
men vid den gröna pilen ser det förkolnat ut.
TS ska nog vara glad att det blivit en kortis, så säkringen gått, annars hade nog blivit kabelbrand.
Det kan ju också ha självslocknat när värmen försvann.
Helt klart för dålig kontakt i förskruvningen, om det beror på dålig kvalitet på JFB/brytare(?) eller helt enkelt slarv är svårare att se från bilderna. Blir dock inte klok på bilden, det ser ut som att det sitter två ledare i samma klämma...
Helt klart för dålig kontakt i förskruvningen, om det beror på dålig kvalitet på JFB/brytare(?) eller helt enkelt slarv är svårare att se från bilderna. Blir dock inte klok på bilden, det ser ut som att det sitter två ledare i samma klämma...
Det gör det - vidarekoppling till någon annan grunka/jfb/annan skena med dvärgsäkringar