13 452 läst · 15 svar
13k läst
15 svar
Byta ut bräda mitt i parkettgolv (klickgolv), någon som behövt göra detta?
Sida 1 av 2
Byta ut bräda mitt i parkettgolv (klickgolv), någon som behövt göra detta eller låtit golvfirma göra detta med bra resultat? Dvs att det inte synts/märkts alls?
Grundstött
· Halland
· 28 365 inlägg
Behövt: Ja, troligen, men inte gjort det.
En enkel genväg/nödlösning är ju att lägga en matta över skadan.
En enkel genväg/nödlösning är ju att lägga en matta över skadan.
Har sett det på nylagt golv där de plockade upp allt igen och bytte en bräda. Funkade fint. Men beror säkerligen på modell av golv, hur länge det legat osv osv. Så det finns en chans att det går om man börjar där man slutade och går bakåt men man får räkna med risken att det skiter sig.
Tack för svar! Problemet är att det inte kommer gå att börja plocka upp från det håll man avslutade, utan man måste isåfall plocka upp klickgolvet från där man började. Är det omöjligt utan att ha sönder?Tomtom79 skrev:
Men min fråga gällde att såga upp två skadade brädor mitt i golvet utan att bryta upp resten av golvet. Har du sett något sådant resultat?
Nä, något sånt har jag inte sett. Beroende på hur klickningen sitter samman. Oftast så ligger den undre plankans spont mot underlaget så det är risk att denna knäcks. Man måste alltså lyfta även på rad 2 när man ska plocka loss rad 1. Men det kanske går?
Finns det reservplankor att tillgå så kan man ju ta en planka, såga upp den i 30cm bitar och köra ett test. Men har du tur finns någon mer kunnig här som vet mer!
Finns det reservplankor att tillgå så kan man ju ta en planka, såga upp den i 30cm bitar och köra ett test. Men har du tur finns någon mer kunnig här som vet mer!
Resultatet av denna instruktionsvideo från Pergo tyckte jag såg såg bra ut men har aldrig provat själv:
(Läst om det här på forumet tidigare)