Byggahus.se
A Avemo skrev:
Om du har tillgång till tryckluft så blås ner i detta hål. Bäst är om du lyfter ur flottören innan du blåser.
Är förresten nyfiken på varför jag ska blåsa där?
 
Det går en kanal mellan flottörhuset och munstycket. När det länge stått bensin i förgasaren händer det att bensinen dunstar och oljan blir kvar och sätter igen hålen. Helt eller delvis. När du blåser ur så får du bort en del sådana proppar. Ett annat ställe där det kan vara bra att blåsa ur är i hålet i botten på flottörhuset där flottörnålen sticker in. Möjligen finns det ett utbytbart och kanske justerbart munstycke som reglerar flödet av bränsle in i förgasaren. Det kan i så fall också med fördel blåsas ur. Men som sagt. Börja med gnistan.
 
A Avemo skrev:
Det går en kanal mellan flottörhuset och munstycket. När det länge stått bensin i förgasaren händer det att bensinen dunstar och oljan blir kvar och sätter igen hålen. Helt eller delvis. När du blåser ur så får du bort en del sådana proppar. Ett annat ställe där det kan vara bra att blåsa ur är i hålet i botten på flottörhuset där flottörnålen sticker in. Möjligen finns det ett utbytbart och kanske justerbart munstycke som reglerar flödet av bränsle in i förgasaren. Det kan i så fall också med fördel blåsas ur. Men som sagt. Börja med gnistan.
Ok, tack!
 
Tyvärr ingen gnista.
Provade även med ett tändstift som låg i boxen på styret.
Finns det en plan B?

Tittade även på sprängskissen.
De tre trådarna i kabeln verkar vara "tändkabel", "ljuskabel" och "kortslutningskabel" - direkt översatt från tyska.
 
Redigerat:
Se till att " tändkabel" inte ligger ihop med jord eller " kortslutningskabel".
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Se till att " tändkabel" inte ligger ihop med jord eller " kortslutningskabel".
Insåg det innan jag testade gnistan, och särade på dem.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Z zingo skrev:
Tyvärr ingen gnista.
Provade även med ett tändstift som låg i boxen på styret.
Finns det en plan B?
Tydligen finns det en generator i den för att kunna ha en lampa på den. Om trådarna ligger ihop eller har kontakt med jord blir det ingen gnista. Har du tur är det bara att trådarna ligger ihop och du får gnistan åter vid en ny tejpning av dem. Men har den stått i många år är det mycket troligt att du måste putsa på brytarspetsarna. På blad 40 i sprängskissen kan du se vad som måste bort för att komma åt. Brytarspetsarna sitter på nummer 13 "Ankerplatte". På blad 46 ser du tändsystemet. nummer två och tre är brytarspetsarna. Putsar du av kontaktytorna med fint sandpapper borde du få gnistan tillbaka. Samtidigt kollar du att alla trådar ut är i bra skick. Den enda som måste finnas där är tändkabeln.
 
Jag såg till att trådarna var särade ordentligt innan jag försökte få gnista.
Imorgon ska jag försöka ge mig på brytarspetsarna. Tack igen!
 
Z zingo skrev:
Jag såg till att trådarna var särade ordentligt innan jag försökte få gnista. Imorgon ska jag försöka ge mig på brytarspetsarna. Tack igen!
Visst har du god kontakt mellan tändstiftets "yttersida" och "maskinen" när du försöker få gnista? Hänger stiftet i kabeln i luften blir det ingen gnista. Sen skulle jag nog byta detta mot ett nytt. Ser väldigt, väldigt slut ut.

tstift.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Alfredo Alfredo skrev:
Visst har du god kontakt mellan tändstiftets "yttersida" och "maskinen" när du försöker få gnista? Hänger stiftet i kabeln i luften blir det ingen gnista. Sen skulle jag nog byta detta mot ett nytt. Ser väldigt, väldigt slut ut.

[bild]
Jag lägger stiftet så att den rostiga "bulten" ligger mot olika ytor på maskinen. Har provat flera ställen.
Sedan försöker jag vrida igång motorn med ett "ryck", med handen. Eller räcker inte det? Måste jag kanske tejpa fast tändstiftet och försöka dra med rem?
 
Z zingo skrev:
Jag lägger stiftet så att den rostiga "bulten" ligger mot olika ytor på maskinen. Har provat flera ställen.
Försök få "bulten" och "maskinytan" någorlunda rostfria med en bit smärgelduk eller liknande. Du behöver skaplig elektrisk kontakt vilket rosten kan förhindra.

Z zingo skrev:
Sedan försöker jag vrida igång motorn med ett "ryck", med handen. Eller räcker inte det?
Omöjligt att besvara men ju bättre knyck/ryck du får till desto större chans till en synlig gnista.
 
Med tanke på hur tändstiftet ser ut så är det en god chans att brytarna inte är så vackra heller... jag skulle plocka isär och kontrollera det ändå. Gärna passa på och beställa tändstift och brytare (och kondensator, för säkerhets skull), det är servicedelar som behöver bytas ibland ändå.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Försök få "bulten" och "maskinytan" någorlunda rostfria med en bit smärgelduk eller liknande. Du behöver skaplig elektrisk kontakt vilket rosten kan förhindra.

Omöjligt att besvara men ju bättre knyck/ryck du får till desto större chans till en synlig gnista.
Det låg ett annat tändstift i boxen. Det var inte rostigt. Funkade inte med det heller. Kan iofs bero på att det låg där för att det också var dåligt. Ska ändå prova att investera i nytt tändstift innan jag börjar skruva isär maskinen...
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S Strontus skrev:
Med tanke på hur tändstiftet ser ut så är det en god chans att brytarna inte är så vackra heller... jag skulle plocka isär och kontrollera det ändå. Gärna passa på och beställa tändstift och brytare (och kondensator, för säkerhets skull), det är servicedelar som behöver bytas ibland ändå.
Nu är jag på väg in mot centrum.
Det tog en halvtimma att lossa de första fyra fastrostade skruvarna som höll fast "kåpan". Med 556 och en hel del bankande gick det till slut. Den sista fick spåret förstört, så jag fick ta fram Dremel med mini-diamantklingan och spåra nytt. Då gick det vägen.
Sedan var dags för tre nya fastrostade skruvar. Men de var större och med djupare spår, så det gick snabbare. Och därmed var Anwerfnaben (som den heter på tyska) loss. Och nu kunde man skönja innanmätet.

Därunder ställdes jag inför ett val. Vad ska jag ge mig på?
De fyra skruvarna eller muttern i mitten?
Skruvarna har ganska grunda spår så där kan det bli problem. Det sitter någon typ av låsring bakom muttern.

Oavsett vad jag nu ska satsa på är det nu omöjligt att få rätt kraft då allt roterar fritt då jag försöker lossa skruv/mutter.
Så jag behöver låsa motorn så den inte roterar. Ide om hur jag kan göra det?
 
  • IMG_8708.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8709.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8710.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8711.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8712.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan inte komma åt brytarspetsarna genom "hålet" om du "vrider runt det"? Gissar att de sitter "bredvid" den kopparfärgade spolen som skymtar.

ts.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.