Byggahus.se
Fast sen iofs...

EE1AFDCD-0F79-45C6-808F-E487E1B1A7AF.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Haha
gaia och 13 till
  • Laddar…
Man ger sig ju inte gärna på något om man inte har koll. Hur får man koll? Jo man googlar eller frågar på Byggahus..

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Äh, det var ju redan trasigt, så det värsta som händer är att det garanterat inte går att laga längre ;)

• Gilla
TechChad och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Man ger sig ju inte gärna på något om man inte har koll. Hur får man koll? Jo man googlar eller frågar på Byggahus..
För mig började det i barndomen...långt innan Internet ens fanns inom amerikanska militären. Jag har alltid haft en nyfikenhet av hur saker fungerar och hur de är ihopsatta. Jag minns tydligt hur jag satt på gräsmattan bakom huset och skruvade isär den trasiga diskmaskinen för att se hur den funkade...jag kanske var 5-6 år gammal. Genom denna nyfikenhet fick jag aldrig den respekt många har för att ta isär saker. Redan då lärde jag mig att allt någon gång har skruvats ihop, och att de därför (oftast) går att skruva isär igen. Väl isär kan felet identifieras, avhjälpas och grejen skruvas ihop igen...och förhoppningsvis fungera ett tag till.

• Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Jag insåg precis att min signatur är rätt passande i sammanhanget :thinking:

• Haha
Paxman
  • Laddar…
För min del började det med att jag skruvade isär allt som gick och satte ihop det igen - med blandade resultat.

Ett inte alltför smart tilltag i tioårsåldern var när jag skruvade isär klockradion och byggde om den till ett tidrelä för att styra mitt kassettdeck så att jag skulle kunna vakna till min inspelade musik. Alltihop förpackade i en glasslåda med display och knappar infällda i locket.

Fick som 11-åring en portabel radio, men den saknade 3,5mm uttag, så jag mätte upp vart det kunde anslutas och löste det problemet. På den tiden hade man kassett eller radio, inte både och i samma enhet.

Byggde även in volymreglerad Line-out I min stereo I tonåren, för att kunna ha ett externt slutsteg som styrdes av den inbyggda volymkontrollen.

Mopeden trimmades naturligtvis och när den nöp så gick växellådan sönder, då tvingades jag ju skruva isär den och byta ut det trasiga kugghjulet/drevet.

Första bilen var ju inte heller den felfri, och så har det fortsatt...

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Micron dog för ett tag sedan (slutade värma). Hittade en trasig säkring och beställde en ny från ebay för typ 20:-.
Vissa hävdar att man inte skall ge sig på just microugnar men om man bara inte gör det med sladden i oycj är försiktig bör det väl inte vara någon fara...

Bara msn inte kopplar för bli luckbrytaren. Det är inte bra.

• Haha
Peternow och 1 till
  • Laddar…
D Dsl skrev:
Micron dog för ett tag sedan (slutade värma). Hittade en trasig säkring och beställde en ny från ebay för typ 20:-.
Vissa hävdar att man inte skall ge sig på just microugnar men om man bara inte gör det med sladden i oycj är försiktig bör det väl inte vara någon fara...
Det finns många som anser att man inte ska ge sig på en massa saker. I allra flesta fall är det fördomar och gamla "sanningar". Vad skulle det vara för fara att byta en säkring i en micro? (Retorisk fråga...)

Innehåller inte magnetronen en väldigt giftigt ämne? :thinking:

Elektroner?

• Gilla
  • Haha
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Tänker du möjligen på berylliumoxid? Finns i lite olika halvledare för högre effekter och frekvenser. Berylliumoxid är lite som med asbest - så länge man inte petar i det så är det inte farligt. Det är damm som är problemet. Så ger man bara sjutton i att ha sönder magnetronen och drar ur sladden innan man börjar så är nog inte en mikrovågsugn varesig bättre eller sämre än någon annan vitvara att skruva med.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
j.erkers
T tompaah7503 skrev:
Efter att vi installerat växelriktare som visar nätfrekvensen så har jag noterat att den ganska ofta är under 50.00 Hz. Inte ovanligt att den ligger neråt 49.97 Hz. Procentuellt motsvarar denna avvikelse 6 minuter per vecka. Så om din klocka sackar i det häradet kanske det just är nätfrekvensen som är boven.
Jag har följt nätfrekvensen i flera år och Stattnett (Norge) / Svenska Kraftnät (hm, ja det säger sig självt) / Fingrid (det oxå) har full koll på både nätfrekvensen samt hur mycket den ackumulerade avvikelsen är. Målet är 50 Hz och noll i ackumulerad avikelse. Dock låter man tidsavvikelsen gå lite före (= + tid) när man vet att kommande morgon blir tung (läs skitkallt i hela Norden) för att ha lite spelrum tillgodo.

Fingrid.fi har (hade, jag hittar den inte nu) en sida där man kunde se frekvensen och den ackumulerade tidsavvikelsen i det Nordiska elsystemet i "realtid" (uppdaterad var tredje minut). Jag lovar, elsystemet drar sig inte med någon minut i veckan, avvikelsen är ytterst sällan större än något tiotal sekunder åt endera hållet och man - inklusive jag i min proffesion - aktivt för att gå mot +/- 0 i tidsavvikelse.

Ett av verktygen där stora producenter / konsumenter aktivt bidrar till stabilitet i elsystemet: https://www.nordpoolgroup.com/Marke...egulating-Power--Area1/SE3/Norway/?view=table

Lång OT, hoppas någon finner den intressant.

• Gilla
antett och 8 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Elektroner?
Nej, magnetoner!

j.erkers j.erkers skrev:
Jag har följt nätfrekvensen i flera år och Stattnett (Norge) / Svenska Kraftnät (hm, ja det säger sig självt) / Fingrid (det oxå) har full koll på både nätfrekvensen samt hur mycket den ackumulerade avvikelsen är. Målet är 50 Hz och noll i ackumulerad avikelse. Dock låter man tidsavvikelsen gå lite före (= + tid) när man vet att kommande morgon blir tung (läs skitkallt i hela Norden) för att ha lite spelrum tillgodo.

Fingrid.fi har (hade, jag hittar den inte nu) en sida där man kunde se frekvensen och den ackumulerade tidsavvikelsen i det Nordiska elsystemet i "realtid" (uppdaterad var tredje minut). Jag lovar, elsystemet drar sig inte med någon minut i veckan, avvikelsen är ytterst sällan större än något tiotal sekunder åt endera hållet och man - inklusive jag i min proffesion - aktivt för att gå mot +/- 0 i tidsavvikelse.

Ett av verktygen där stora producenter / konsumenter aktivt bidrar till stabilitet i elsystemet: [länk]

Lång OT, hoppas någon finner den intressant.
Jag tycker det är spännande. Som jag minns är Finland och Sverige frekvensmässigt sammankopplade medan förbindelsen till Ryssland sker med en back-to-back HVDC.
Jag var på Litgrids huvudkontor i Vilnius där man som man brukar i dessa kretsar visar en display med aktuell nätfrekvens i receptionen (som hos Svk). Displayen visade något värde under 50.00 Hz och jag sa till receptionisten: Nu får ni lägga på ett kol, här, med pekning mot displayen. Tyvärr fattade han inte vitsen.

• Gilla
  • Haha
Marcussjogren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.