Byggahus.se
F frityreldarn skrev:
så har han rätt att ta upp till 30% extra.
Källa på det?

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
M MagnusC skrev:
Vi fick en vattenskada i väggen, så vi anlitade en firma för att fixa detta. Offerten låg på 25000 kr med ROT-avdrag och specificerar material, resor och arbetstid. Notera att materialet var utöver själva fasaden eftersom vi fixade detta via en bekant. Enda eventuella tillägg som nämns i offerten är 'ändrings- och tilläggsarbeten', men hantverkarna som var här sa ingenting om något extra medan de var här.

Så fakturan på 25K (dyrt nog som det var tycker jag!) betalades för ett par veckor sedan. Men i fredags kom en faktura till på nära 5000 kr! Alltså 5000 kr utöver de 25000 kr som redan är betalda. Deras arbetsledare menar att han missdömt de inre skadorna och att de behövde "lägga till lite nya reglar". Har jag helt fel om jag tycker att detta är orimligt? Det vore intressant att höra era åsikter om det här.
Hej jag tycker inte du ska betala detta, det är bara o ringa o säga till. Jag har jobbat som egen företagare i 30 år så nåt sånt hadde jag aldrig gått på.

Mikael_L
Meddela bara att det fakturerade ej följer avtal (och ev att det redan betalda är ostridigt).

Sen kan du luta dig bakåt och vänta på deras drag, som inte kommer ifall de är smarta.

Fast först av allt ska du granska ert avtal noga, om det finns något. Kolla om det står något om tilläggsarbeten, eller om det är specificerat exakt vad som ingår i det fasta priset.
Finns något av detta så ska man kanske inte vara fullt lika kaxig, troligen har du ditt på det torra ändå, men det bör ges akt på ifall det kan finnas någon rim och reson i deras tilläggsfaktura, inte bara stövla på.

F frityreldarn skrev:
Nej, inte 15%. Du blandar ihop offert, som är en exakt summa som inte kan överskridas, med en uppskattning av pris. Om en hantverkare uppskattar arbetet som ovan (säg att det inte var en offert, utan en uppskattning av kostnad) så kan han om det tar längre tid eller han gjort någon annan miss lägga på upp till 15% extra. Men, det finns en avvikelse här. Om hantverkaren uppskattar priset till 25000 kronor för att göra jobbet, och när han väl bryter upp väggen eller vad det är och det då visar sig att det faktiskt måste bytas mera saker, för att han skall kunna göra det arbete som är sagt, såsom exempelvis det finns inga reglar att fästa i, de kanske är ruttna eller finns inte alls, så har han rätt att ta upp till 30% extra. Men detta är sådant som hantverkaren inte hade kunnat förutse när han lämnade sin kostnadsuppskattning. Om det däremot är sagt i uppskattningen att han skall byta x antal kvadratmeter väggpanel, och det visar sig när han öppnar upp att det finns ingen isolering, eller isoleringen är pissevåt och möglig så hamnar detta under tillkommande arbete. då ska hantverkaren inhämta ok att detta bör bytas, det kostar extra. Vill man då inte det så kan ju i och för sig hantverkaren låta den våta isoleringen vara kvar och utföra det arbetet som är sagt, till det pris som är uppskattat. Han behöver ju inte isoleringen för att sätta fast panelen, och kunden väljer att inte byta isoleringen. Men den hantverkare som spikar igen en våt isoleringen är ju inte rätt funtad, men han gör inget juridiskt fel om kunden väljer att låta den sitta kvar efter att hantverkaren förklarat konsekvenserna av detta.
Nej du har inte förstått vad en offert är och du behöver också läsa KTL noga. Lyssna på @backstad.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Bestrid fakturan, som redan nämnts.

Om det nu är så att byggfirman faktiskt fick byta ut några reglar osv i väggen som inte gick att förutse innan arbetet påbörjades, varför vill du inte betala för detta då? Du vill alltså slippa betala för något som faktiskt är utfört? såna saker som finns inne i vägg är svårt att se, tycker du ska låta byggaren plocka ner reglarna i väggen igen och sen lösa det själv gratis :)

simpa96 simpa96 skrev:
Om det nu är så att byggfirman faktiskt fick byta ut några reglar osv i väggen som inte gick att förutse innan arbetet påbörjades, varför vill du inte betala för detta då? Du vill alltså slippa betala för något som faktiskt är utfört? såna saker som finns inne i vägg är svårt att se, tycker du ska låta byggaren plocka ner reglarna i väggen igen och sen lösa det själv gratis :)
Så du menar att byggaren gav ett pris och inte tog någon som helst höjd för oförutsett krångel? Kanske dags att han lär sig det i så fall.

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Så du menar att byggaren gav ett pris och inte tog någon som helst höjd för oförutsett krångel? Kanske dags att han lär sig det i så fall.
Möjligt att han inte gjorde, lätt att missa saker , Bara för vi är byggare betyder de inte att vi kan se allt. Kan du se igenom väggar?
Istället vill ts slippa betala BARA för det inte stod med i offerten.

Mikael_L
simpa96 simpa96 skrev:
Vad är det för idé med att söka eller erbjuda fastprisofferter om de sen inte gäller? :thinking:

Vill man som företagare inte lämna en offert så står det en fritt - säg bara att man kör löpande, inget annat.
Man kan också specificera vad som ingår och vad som kan bli tillkommande pga osäkerheter, i sin offert.
Det är bara uselt och slött och oprofessionellt att lämna en, men sen inte stå för sin offert.

Och visst, misstag kan alla göra, och har det blivit riktigt tokigt så kan väl hantverkaren stå med mössan i hand och ödmjukt berätta om vad som hänt och hoppas att det blir OK med en liten extradebitering. Och det kan ju kunden godkänna om denne förstår vad som hänt, framförallt om kunden i övrigt varit nöjd och dessutom har tankar på att fortsätta anlita hantverkaren. De flesta kastar inte bort värdefulla affärsrelationer hur som helst.

Det är i vilket fall absolut inte kunden som ska behöva stå med mössan i hand och be om sänkning av fakturan till överenskommet belopp ifall hantverkaren har räknat bort sig. :mad:

Företag som lämnar mycket anbud brukar med tiden både råka ut för backjobb likväl som lönsamma, så till sist jämnar det ut sig, även om det blir ett backjobb lite då och då.

• Gilla
Donn och 9 till
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Möjligt att han inte gjorde, lätt att missa saker , Bara för vi är byggare betyder de inte att vi kan se allt. Kan du se igenom väggar?
Det stora felet som byggaren gjort här är ju att inte påtala extrajobbet under byggets gång utan, vad jag förstår av TS, långt senare bara skickat en extra faktura. Hade man kommunicerat och haft en dialog under byggets gång hade jag som beställare i alla fall övervägt att acceptera tillkommande jobb och kostnad. I det här fallet - nja...

• Gilla
johel572 och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
simpa96 simpa96 skrev:
Inga som helst problem inom ramen för konsumenttjänstlagen.

Det står firman helt fritt att offerera t ex "Rivning och montering av väggskivmaterial. Byte eller installation av nya reglar i vägg ingår ej."

River man då skivmaterialet och hittar skadade reglar så ringer man kunden och förklarar att de behöver bytas för att fortsätta med jobbet. Då sluter man ett nytt avtal om priset för detta.

Men inte börjar man som värsta asfaltsläggaren göra jobb hos kunden utan att ens fråga och sen har mage att fakturera för det. Moraliskt fel och olagligt.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
simpa96 simpa96 skrev:
Du behöver förstå principen för det som kallas fast pris. Det handlar i grunden om att flytta risk mellan köpare och säljare, och köparen betalar mer för att slippa den risken.

• Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad är det för idé med att söka eller erbjuda fastprisofferter om de sen inte gäller? :thinking:

Vill man som företagare inte lämna en offert så står det en fritt - säg bara att man kör löpande, inget annat.
Man kan också specificera vad som ingår och vad som kan bli tillkommande pga osäkerheter, i sin offert.
Det är bara uselt och slött och oprofessionellt att inte stå för sitt anbud.

Och visst, misstag kan alla göra, och har det blivit riktigt tokigt så kan väl hantverkaren stå med mössan i hand och ödmjukt berätta om vad som hänt och hoppas att det blir OK med en liten extradebitering. Och det kan ju kunden godkänna om denne förstår vad som hänt, framförallt om kunden i övrigt varit nöjd och dessutom har tankar på att fortsätta anlita hantverkaren. De flesta kastar inte bort värdefulla affärsrelationer hur som helst.

Det är i vilket fall absolut inte kunden som ska behöva stå med mössan i hand och be om sänkning av fakturan till överenskommet belopp ifall hantverkaren har räknat bort sig. :mad:

Företag som lämnar mycket anbud brukar med tiden både råka ut för backjobb likväl som lönsamma, så till sist jämnar det ut sig, även om det blir ett backjobb lite då och då.
Jag driver själv byggföretag med anställda, Jag vet mycket väl att det är såhär det förhåller sig, JAG skulle aldrig skicka en faktura eller frångå offert utan att prata med kund innan. Menade mer i ts situtation där detta uppstått. Hade företaget räknat på detta från början skulle de ju ändå få betala för det, Företaget kommer ju i detta fallet få ta smällen. Fortfarande tror jag inte dom försökt lura någon utan att det varit en miss.

backstad backstad skrev:
Det stora felet som byggaren gjort här är ju att inte påtala extrajobbet under byggets gång utan, vad jag förstår av TS, långt senare bara skickat en extra faktura. Hade man kommunicerat och haft en dialog under byggets gång hade jag som beställare i alla fall övervägt att acceptera tillkommande jobb och kostnad. I det här fallet - nja...
Jag förstår vad du menar. Men att ts försöker kasta skit på byggaren som om att det är lurendrejeri är det jag reagerar på, Vi som driver byggföretag möts ofta av denna reaktionen, när det snarare handlar om missar. Självklart förekommer lurendrejeri och överfakturering, Tror dock inte att så är fallet i ts situation, utan dålig kommunikation. Sen kan det vara så att när man går på fastpris ska det göras fort och utan stopp i arbete och då väljer man att köpa material och fixa problemet, i detta fallet byta reglar utan dom skulle man ju inte kunna fortsätta med ytskikten.

Mikael_L
Varför skickade firman två st fakturor tro?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.