2 229 läst · 29 svar
2k läst
29 svar
Laptop med död skärm?
Sida 1 av 2
Jag har en lennovo Laptop där skärmen plötsligt fick konstiga färger och sedan dog den. Resten av datorn verkar fungera och det får att köra med en extern skärm lite hjälpligt, men den verkar glappa också en hel del.
Supporten verkar inte överdrivet snabb så finns det någon som har idéer? Finns det någon räddning?
Supporten verkar inte överdrivet snabb så finns det någon som har idéer? Finns det någon räddning?
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Låter potentiellt som en kasst grafikchip.
Ett tips är att faktiskt skriva ut modellnumret när man vill ha hjälp, så kan man undersöka om det är ett vanligt problem.
Ett tips är att faktiskt skriva ut modellnumret när man vill ha hjälp, så kan man undersöka om det är ett vanligt problem.
Generellt ganska dyrt om delar behöver bytas. Grafikkortet är integrerat i moderkort/processor och oftast byter man då hela moderkortet med processor och allt.
Jag skulle uppskatta priset till 4-5 tkr inkl jobb för att byta moderkort eller skärm.
Har du inte möjlighet att ta det på garanti är det mer lönsamt att köpa nytt tyvärr. Men kolla upp som skrevs innan om du kan få ut något på serienummer eller kontoutdrag från när du köpte datorn, kan räcka.
Jag skulle uppskatta priset till 4-5 tkr inkl jobb för att byta moderkort eller skärm.
Har du inte möjlighet att ta det på garanti är det mer lönsamt att köpa nytt tyvärr. Men kolla upp som skrevs innan om du kan få ut något på serienummer eller kontoutdrag från när du köpte datorn, kan räcka.
Kan själv!
· Trelleborg
· 13 800 inlägg
Är datorn under 3år skulle jag hävda konstruktions/materialfel och åberopa min reklamationsrätt.
Rätt i sak, men efter 6 månader faller bevisbördan på dig som köpare, vilket kan vara svårt. Men klart man kan göra ett försök. Akta dig bara för olika avgifter, t.ex. en undersökningsavgift kan ligga på 1000 kr och då får du inte tillbaks några pengar om det visar sig att felet inte är ursprungligt. Beror såklart helt på vart datorn är köpt, men lågpris kedjorna brukar inte vara så benägna att hjälpa till gratis utanför garantin.13th Marine skrev:
Det är en snårig skog och ganska bökigt när det gäller elektronik. Kostade datorn säg max 5000 kr hade jag inte lagt mödan på det om jag var tvungen att betala något för att bevisa att felet är ursprungligt.
Garanti har inget med reklamation att göra så garantitid är bara intressant om TS vill använda just garanti.
TS får återkomma med mer detaljer innan det går att svara något vettigt. Hur gammal är datorn, finns det några synliga skador på den, kan den ha varit utsatt för fukt, etc etc?
TS får återkomma med mer detaljer innan det går att svara något vettigt. Hur gammal är datorn, finns det några synliga skador på den, kan den ha varit utsatt för fukt, etc etc?