Byggahus.se
Jag har en lennovo Laptop där skärmen plötsligt fick konstiga färger och sedan dog den. Resten av datorn verkar fungera och det får att köra med en extern skärm lite hjälpligt, men den verkar glappa också en hel del.
Supporten verkar inte överdrivet snabb så finns det någon som har idéer? Finns det någon räddning?

Hur gammal är den och hur avancerad?
Har skrotat ut 2-3 bärbara pga av den här typen av fel men de var 4-5 år.

Låter potentiellt som en kasst grafikchip.

Ett tips är att faktiskt skriva ut modellnumret när man vill ha hjälp, så kan man undersöka om det är ett vanligt problem.

A AndersS skrev:
Hur gammal är den och hur avancerad?
Har skrotat ut 2-3 bärbara pga av den här typen av fel men de var 4-5 år.
Den är inte alls gammal. kanske ett år!

13th Marine 13th Marine skrev:
Låter potentiellt som en kasst grafikchip.

Ett tips är att faktiskt skriva ut modellnumret när man vill ha hjälp, så kan man undersöka om det är ett vanligt problem.
Jag skall kolla vad modellen heter när jag kommer hem. Är inte så insatt i sådana frågor..

J j-o75 skrev:
Den är inte alls gammal. kanske ett år!
Kan finnas garanti kvar.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kan finnas garanti kvar.
Jag har inget kvitto kvar. .

• Ledsen
HasseTeknik
  • Laddar…
Fairlane
Vet du var och ungefär när du köpte den så bör det vara möjligt att plocka fram ett kvitto. Annars så kan också serienumret vara registrerat så man kan se garantitid.

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
Generellt ganska dyrt om delar behöver bytas. Grafikkortet är integrerat i moderkort/processor och oftast byter man då hela moderkortet med processor och allt.

Jag skulle uppskatta priset till 4-5 tkr inkl jobb för att byta moderkort eller skärm.

Har du inte möjlighet att ta det på garanti är det mer lönsamt att köpa nytt tyvärr. Men kolla upp som skrevs innan om du kan få ut något på serienummer eller kontoutdrag från när du köpte datorn, kan räcka.

Är datorn under 3år skulle jag hävda konstruktions/materialfel och åberopa min reklamationsrätt.

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Är datorn under 3år skulle jag hävda konstruktions/materialfel och åberopa min reklamationsrätt.
Rätt i sak, men efter 6 månader faller bevisbördan på dig som köpare, vilket kan vara svårt. Men klart man kan göra ett försök. Akta dig bara för olika avgifter, t.ex. en undersökningsavgift kan ligga på 1000 kr och då får du inte tillbaks några pengar om det visar sig att felet inte är ursprungligt. Beror såklart helt på vart datorn är köpt, men lågpris kedjorna brukar inte vara så benägna att hjälpa till gratis utanför garantin.

Det är en snårig skog och ganska bökigt när det gäller elektronik. Kostade datorn säg max 5000 kr hade jag inte lagt mödan på det om jag var tvungen att betala något för att bevisa att felet är ursprungligt.

• Gilla
Destrier
  • Laddar…
efter garantitiden så är det köparen som har bevisbördan, garantitiden kan vara mer än i 6 månader normalt är ju 1år men vissa har längre

R
Garanti har inget med reklamation att göra så garantitid är bara intressant om TS vill använda just garanti.

TS får återkomma med mer detaljer innan det går att svara något vettigt. Hur gammal är datorn, finns det några synliga skador på den, kan den ha varit utsatt för fukt, etc etc?

Samt vad den kostade ny tycker jag är bra input för att ge förslag.

J jimbomas skrev:
Samt vad den kostade ny tycker jag är bra input för att ge förslag.
Kan vara en vink, men bättre att veta maskintyp och utgå från prestanda och funktioner;)

• Gilla
jimbomas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.