Byggahus.se
X Xaktly skrev:
Göm prylarna i skogen och fly landet, ser ingen annan utväg. Turkiet har jag hört saknar utlämningsavtal eller vad det nu heter ✌️
Beställt resa till den 22a :D

• Haha
TickyNucker
  • Laddar…
Har jag förstått rätt har du köpt en sak som visar sig vara stulen trots alla försök att kontrollera säljaren. Varför måste du transportera den 45 mil enkel resa, borde det inte vara bara att lämna på närmsta polisstation?
Jag förstår att det inte är nåt du hittat på, tycker bara det ställer onödigt stora krav på en oskyldig person.

• Gilla
Kjol
  • Laddar…
Polisen hämtar nog, om de orkar. Alla dessa mil var väl om TS får köpa av den rätta ägaren.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Jaha, såklart! Jag missuppfattade det!

Japp den ska väl in på undersökning för att kontrollera vem ägaren är.

Jag behöver inte frakta annat än om jag skulle visa sig vara ägare

Det var väl tur det! Jag tänkte att du som straff för att du köpt stulna grejer fick bekosta frakten till polisen i övre Norrland...

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Ja jag tänkte att jag kanske kunde betala firman f.bolaget en summa för att behålla den, tex att det kostar 10000 att få dit den, då betalar jag 7000 för att behålla den.

Frågan är hur man skyddar sig då?
Finns ju inte serienr på allt man köper
-Du ska vara väldigt glad om du slipper bli åtalad för häleribrott
-Försök inte hitta på dealande som kan leda till att du faktiskt blir åtalad.

”Deala” kan han nog försöka så mycket han vill om han önskar försöka rädda lite av de pengar han lagt ut. Hade det funnits någon grund för att misstänka honom för något brott hade han nog redan fått reda på det.
Det är inget som plötsligt uppstår för att man frågar om det finns möjlighet att komma undan skadeslöst i situationen.

Att TS skulle bli misstänkt, eller ännu mer osannolikt, åtalad för häleri utifrån vad han berättat låter inte sannolikt.

Jag hade med gjort vad jag kunnat för att försöka slippa förlora det jag lagt ut.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K knipo skrev:
”Deala” kan han nog försöka så mycket han vill om han önskar försöka rädda lite av de pengar han lagt ut. Hade det funnits någon grund för att misstänka honom för något brott hade han nog redan fått reda på det.
Det är inget som plötsligt uppstår för att man frågar om det finns möjlighet att komma undan skadeslöst i situationen.

Att TS skulle bli misstänkt, eller ännu mer osannolikt, åtalad för häleri utifrån vad han berättat låter inte sannolikt.

Jag hade med gjort vad jag kunnat för att försöka slippa förlora det jag lagt ut.
Att TS är misstänkt för häleribrott förstod väl TS åtminstone när polisen tog kontakt och förhörde TS per telefon?

Att åklagaren väcker åtal är kanske mindre sannolikt men även hyrfirman kan väcka åtal om de tröttnat på att få verktyg stulna.

-De flesta verktyg i högre prisklasser är
med all sannolikhet dna-märkta numera och därmed också betydligt enklare att spåra än vad som tidigare varit fallet.
(Gissar att det är dna-märkning som menades med ”speciell färgmärkning”).

D Destrier skrev:
Att TS är misstänkt för häleribrott förstod väl TS åtminstone när polisen tog kontakt och förhörde TS per telefon?

Att åklagaren väcker åtal är kanske mindre sannolikt men även hyrfirman kan väcka åtal om de tröttnat på att få verktyg stulna.

med all sannolikhet dna-märkta numera och därmed också betydligt enklare att spåra än vad som tidigare varit fallet.
Jag har inte läst att TS är misstänkt för häleribrott. Inte heller att han blivit förhörd.
Han har med all säkert blivit förhörd, men knappast då som misstänkt. I så fall som vittne.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
D Destrier skrev:
En liten rättelse bara.
Hyrfirman kan inte väcka åtal. Det är bara åklagaren som kan det. Hyrfirman kan göra polisanmälan.

• Gilla
platon1980
  • Laddar…
K knipo skrev:
En liten rättelse bara.
Hyrfirman kan inte väcka åtal. Det är bara åklagaren som kan det. Hyrfirman kan göra polisanmälan.
Googla på ”enskilt åtal”

• Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
D Destrier skrev:
Nej det är jag inte, jag är vittne.

D Destrier skrev:
Gissar att det är dna-märkning som menades med ”speciell färgmärkning”
Ingen aning faktiskt

D Destrier skrev:

Det är väl uppenbart att TS köpt i god tro. Då har han inte gjort sig skyldig till häleri. Jag kan inte se varför det skulle finnas sådana misstankar.

• Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
TS kan inte numera bli misstänkt för häleri, han kan på gränsen ha varit misstänkt.
Om TS hade nekat att han hade haft kontakt med säljaren så hade han blivit misstänkt för häleri.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ngssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700#K9
6 § Den som
1. på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande tar befattning med något som är frånhänt annan genom brott,
2. bereder sig otillbörlig vinning av annans brottsliga förvärv, eller
3. genom krav, överlåtelse eller på annat liknande sätt hävdar genom brott tillkommen fordran

döms för häleri till fängelse i högst två år.

För häleri döms likaledes den som i näringsverksamhet eller såsom led i en verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, på ett sätt som är ägnat att försvåra ett återställande förvärvar eller mottar något som skäligen kan antas vara frånhänt annan genom brott.

Är brott som avses i första eller andra stycket grovt, döms för grovt häleri till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningen har avsett betydande värde eller varit av särskilt farlig art. Lag (2017:442).”

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.