Byggahus.se
optimum optimum skrev:
Följde du rekommendationerna också med spikregel och syllpapp under trallen mot reglarna?
Nej inga extrareglar eller syllpapp. Båda rekommendationerna kändes överdrivna. Branschen vill att man ska ha både hängslen och livrem, troligtvis för att de ska komma undan med sämre kvalitet på virket (om man ska vara konspiratorisk).

Men jag kan verkligen rekommendera att lägga med konstant cc-mått, speciellt om man fått virke som skiljer i bredd.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Nej, man rekommenderar inte 6 mm springa mellan brädorna. Man rekommenderar att hålla trallvirkets nominella bredd, plus 6 mm som C-C-mått.

Ok, de skriver, "kant till kant", eftersom det är lögn i helvete att försöka mäta ut mitten på en trallbräda. Det blir dock i praktiken samma sak som C-C.

[bild]

Jag har yrkesmässigt ritat, och måttsatt, dagligen i 15 år. Det är ju klart att jag kan ha gjort fel hela tiden, men jag tror inte det.
Jag förstår, det märks!
Ingen annan än en inbiten yrkesman skulle med en dåres envishet upprepa att 126-120 inte är 6 utan att ha bra på fötterna.
Möjligtvis kan jag lindra det psykiska lidande jag åsamkar dig genom att nonchalant kalla det för "6mm glipa" med att revidera min åsikt till att det just nominellt rör sig om en 6mm avstånd mellan brädorna?.
Känns det bättre då?

Eller finns det bara ett sätt att uttrycka detta på och det är ditt sätt?

• Gilla
pandrewskij
  • Laddar…
Så länge man låter bli att säga att man ska lägga trallen med 6 mm glipa utan i stället följa anvisningarna så kommer det att bli kanon.

• Gilla
A Stenberg och 3 till
  • Laddar…
optimum
Jag själv föredrar sunt förnuft och inte några tokiga byggregler.

Det ligger onekligen en stor tillfredsställelse i att göra precis som man själv finner bäst.

• Gilla
tobbbias och 4 till
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Jag förstår, det märks!
Ingen annan än en inbiten yrkesman skulle med en dåres envishet upprepa att 126-120 inte är 6 utan att ha bra på fötterna.
Möjligtvis kan jag lindra det psykiska lidande jag åsamkar dig genom att nonchalant kalla det för "6mm glipa" med att revidera min åsikt till att det just nominellt rör sig om en 6mm avstånd mellan brädorna?.
Känns det bättre då?

ARJU ARJU skrev:
Jag förstår, det märks!
Känns det bättre då?

Alla brädor är inte 120mm

Likväl som alla brädor inte är är 120mm så är alla idioter människor men inte alla människor är idioter.

Gå och trolla någon annanstans.

• Haha
Nyfniken
  • Laddar…
ARJU ARJU skrev:
Likväl som alla brädor inte är är 120mm så är alla idioter människor men inte alla människor är idioter.

Gå och trolla någon annanstans.
hehe man undrar ju vem som trollar.
:D

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Jag vet inte om någon läste mitt inlägg ovan, men min 120-trall varierade alltså från 117 till 123 mm. Då valde jag 123 mm som cc-mått.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Uppföljning 10 månader senare: Min trall har torkat ihop på ett snyggt sätt. Jag uppskattar att springorna är mellan 5 och 8 mm nu när det är torrt. Jag kan verkligen rekommendera att man använder metoden jag beskrev ovan om bredden på trallen skiljer från början.
Med snörslålinje på varje skruvregel så blir det väldigt enkelt att se till att allt blir rakt och snyggt och man slipper alla former av kontrollmätningar när man väl satt igång. Dessutom behöver man enbart fästa trallen i ändarna, och eventuellt någon skruv i mitten om brädan är så krökt att man kommer utanför linjen. Sedan kan man gå med skruvautomaten och dra i alla andra skruvar på en gång.

• Gilla
cergod
  • Laddar…
Hej vill förtydliga att det inte är 6 mm mellan trallvirket. Det är 126 mm kant till kant på trallen. Trallen (120 mm) när den är fuktig är kanske Cirka 124 mm. Kontrollmät ditt virke kommer du se. Väldigt fuktigt, färskt, svällt tryckimpregnerad. Kommer krympa...mäter du kant till kant kommer springan bli 2 mm. Men kommer krympa kring detta mått. Moraknivar brukar oftast fungera bra att sätta som mått på springan. Ibland använt två vinkelhakar också. Snickra lugnt :)

thomas33 thomas33 skrev:
Vad du gör och vad Svenskt Trä rekommenderar verkar vara två helt skilda saker.
De visar 6 mm mellanrum med 120 mm brett virke och inget annat.
Du bara förvirrar trådens syfte att visa Svenskt Träs rekommendationer, men du gör precis som du vill.

Jag håller med... dom borde säga helt , helt torr trall 6 mm springa är vår rekommendation. Men sån trall existerar nästan aldrig. Jag brukar mäta trallen först. Sen blir det morakniv eller vinkelhaken som springa...

M Mikael St skrev:
I deras tabeller står det 120mm bredd skall ha 6mm mellanrum.
Eftersom inget står om fukthalt, krympning etc har man gjort det enkelt för sig ...

optimum
masterjompa masterjompa skrev:
Hej vill förtydliga att det inte är 6 mm mellan trallvirket. Det är 126 mm kant till kant på trallen. Trallen (120 mm) när den är fuktig är kanske Cirka 124 mm. Kontrollmät ditt virke kommer du se. Väldigt fuktigt, färskt, svällt tryckimpregnerad. Kommer krympa...mäter du kant till kant kommer springan bli 2 mm. Men kommer krympa kring detta mått. Moraknivar brukar oftast fungera bra att sätta som mått på springan. Ibland använt två vinkelhakar också. Snickra lugnt :)
Välkommen till forumet:D
Om trallen är precis 120 mm blöt så blir det 6 mm springa när den är blöt om man använder kant till kant 126 mm
När den torkat har man ca 10 mm springa.

Dessa trallbrädor var 120-121 mm när jag skruvade trall i maj 2020
Mätt med skjutmått då jag ville ha samma mått per rad. (skarvarna hade blivit konstiga annars)
Jag hade 119-122 mm i det virke jag köpte på Byggmax.
Mest 120-121 mm. Några 119 och några 122
De satte jag blöta utan springa.
Eget arbete och ett proffs hade nog aldrig lagt ned den tiden jag gjorde.

Testade nu med morakniv och den glappar rejält.
Mätte med ett borr och fick dit 4,5 mm (4 glappar och 5 går inte mellan)

Jag mätte nu och de är torra med ca 116 mm bredd.

Morakniv med bladet i en glipa mellan två trallbrädor, illustrerar måttkontroll för springan mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trallbrädor med synlig springa och morakniv som används för att mäta bredd på springan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej vad är det för trall du köpt? Det låter helt otroligt, är det vanlig tryckt (grön) 120*28 märkt NTR/AB. Tyckte det såg ut som fin lärk trall :). Men du fick ju till det bra. Man får verkligen kolla upp vad man får för grejer ... bra jobbat.

Ja det är en hel vetenskap det här med trall. Vissa plaskar dikt an och vissa med mellanrum. Vill ju inte att det sväller ihop heller när det blir fuktigt i luften. Då knäcker man skruven och får glappa bräder...kanske bättre och lägga klinker som utomlands ;)

Jonas

optimum optimum skrev:
Välkommen till forumet:D
Om trallen är precis 120 mm blöt så blir det 6 mm springa när den är blöt om man använder kant till kant 126 mm
När den torkat har man ca 10 mm springa.

Dessa trallbrädor var 120-121 mm när jag skruvade trall i maj 2020
Mätt med skjutmått då jag ville ha samma mått per rad. (skarvarna hade blivit konstiga annars)
Jag hade 119-122 mm i det virke jag köpte på Byggmax.
Mest 120-121 mm. Några 119 och några 122
De satte jag blöta utan springa.
Eget arbete och ett proffs hade nog aldrig lagt ned den tiden jag gjorde.

Testade nu med morakniv och den glappar rejält.
Mätte med ett borr och fick dit 4,5 mm (4 glappar och 5 går inte mellan)

Jag mätte nu och de är torra med ca 116 mm bredd.

[bild]

[bild]

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.