Byggahus.se
Fast nu var det ju precis den lösningen det blev till slut, så det verkar inte ha varit så svårt...

useless useless skrev:
Fast nu var det ju precis den lösningen det blev till slut, så det verkar inte ha varit så svårt...

Jag såg det när jag läste vidare i tråden. Det är såklart kul för vederbörande. Jag tror dock inte att det fungerar allt för ofta. Men vad vet jag, jag brukar vara rätt noga med att fråga om pris innan beställer något!

T tomjakob skrev:
Det är väl klart att de inte kan ha allt med sig i bilen, då hade nog bilkostnaden varit betydligt dyrare om VVSare och Elfolket ska köra runt i en lastbil med släp.
Det håller jag inte med om. Jag vill påstå att man i en vanlig skåpbil kan styva undan det mest vanliga verktyg och de mest vanliga dosor, kablar, klammer, kanalisation, kabel mm.
Vid större projekt med kanske mer exotiska grejer kan man ju vid offertillfället kolla vad som behövs extra.
Det är klart att hantverkaren ska få rimligt betalt för ilastning men inte för att köra till platsen och sedan på shoppingtur.
När jag kör till mitt kontorsjobb vill inte min arbetsgivare betala för framkörning, tid for inköp av mina slipsar, tid för packa resväska, paustid på macken för fikat mm.

A
T Thomas_Blekinge skrev:
Det håller jag inte med om. Jag vill påstå att man i en vanlig skåpbil kan styva undan det mest vanliga verktyg och de mest vanliga dosor, kablar, klammer, kanalisation, kabel mm.
Vid större projekt med kanske mer exotiska grejer kan man ju vid offertillfället kolla vad som behövs extra.
Det är klart att hantverkaren ska få rimligt betalt för ilastning men inte för att köra till platsen och sedan på shoppingtur.
När jag kör till mitt kontorsjobb vill inte min arbetsgivare betala för framkörning, tid for inköp av mina slipsar, tid för packa resväska, paustid på macken för fikat mm.
nä men jag antar att han betalar för när du hämtar papper i förrådet för att fylla kopiatorn?

• Gilla
elmontören
  • Laddar…
Och vad är det "mest vanliga" ? Det finns minst 4 fabrikat med apparater som kan räknas som vanliga varje fabrikat. Så enbart brytare IP21, 4 fabrikat 4 olika funktioner brytare i 2 serier och infälld samt utanpåliggande det blir ca 60 brytare om man bara har en av varje men man bör väl ha minst 5 st och då är det 300 brytare. Sedan ska man väl ha IP44 och då tillkommer det ca 100 till så bara brytare handlar om 400 olika. Ungefär lika är det med uttag fast än fler varianter 4 fabrikat enkla, dubbla, IP21, IP44, lamputtag, lamputtag tak, infällda, utanpåliggande, jordade, ojordade. Samt ungefär lika med klammer,kabel, dosor, säkringar, skruv mm mm mm
Samt maskiner, stegar,handverktyg, skyddsutrustning, mätinstrument
Jag kan lova att man omöjligt kan ha mer än ett marginellt utbud av artiklar i en vanlig servicebil

• Gilla
Matten och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vad är det "mest vanliga" ? Det finns minst 4 fabrikat med apparater som kan räknas som vanliga varje fabrikat. Så enbart brytare IP21, 4 fabrikat 4 olika funktioner brytare i 2 serier och infälld samt utanpåliggande det blir ca 60 brytare om man bara har en av varje men man bör väl ha minst 5 st och då är det 300 brytare. Sedan ska man väl ha IP44 och då tillkommer det ca 100 till så bara brytare handlar om 400 olika. Ungefär lika är det med uttag fast än fler varianter 4 fabrikat enkla, dubbla, IP21, IP44, lamputtag, lamputtag tak, infällda, utanpåliggande, jordade, ojordade. Samt ungefär lika med klammer,kabel, dosor, säkringar, skruv mm mm mm
Samt maskiner, stegar,handverktyg, skyddsutrustning, mätinstrument
Jag kan lova att man omöjligt kan ha mer än ett marginellt utbud av artiklar i en vanlig servicebil
Och sen utför man kanske annat än bara installationer i bostäder ex lantbruk eller industri...

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Bumpar den här tråden lite.
Har fått ett jobb gjort hemma av en elfirma som iofs är väl utfört och firman är seriös - men jag hickade till när jag såg priset på 2 st elcentraler - 17500 kr.

"Elcentral Schneider 2st 3x13 modulers kapslingar kompletta med huvudbrytare,dvärgbrytare, samt jordfelsbrytare samt dörrar
enl. ök 17500,0kr"

Med tanke på alla trådar och artiklar om skyhögt påslag började jag fundera lite över materialkostnaderna.

Hos Clas Ohlson hittar jag en "färdig" elcentral för 2299 kr - iofs inte Schneider men Schneider kan väl inte vara 3 gånger så dyrt, eller?

Är detta rimligt, eller är det ett "bra" exempel på ett skyhögt påslag? Jag hittar inte den exakta centralen hos någon butik mer än att bara normkapslingen kostar 499 kr - men är över 8000 kr för en central rimligt...?

https://www.elbutik.se/product.html/schneider-resi9-cx-normkapslingar-utanpaliggande

Om du tittar på elbutik.se, så har de färdigbyggda Hager, men jag ser bara med max 12 säkringar. De kostar ca 4 000 kr. Hager anses som bäst och dyrast. Schneider centraler känner jag inte till, men de ligger troligen i ungefär samma klass.

Det kan också bero lite på hur stor flexibilitet i montering som var möjlig hos dig, bredd höjd osv. Både att få plats, och så det täcker hela ytan där det kommer ut rörutsläpp med ledningar. Jag tror att elgrossisterna har en tjänst så elektrikern kan beställa fabrikskonfigurerade centraler. Alltså bara beskriva vilken skåpstorlek, ex. 2 jordfelsbrytare 6 säkringar på första 7 på andra osv.

Sådana blir givetvis lite dyrare än en standard hyllprodukt, men är kanske ändå billigare än om elektrikern skall bygga ihop från lösdelar.

Sedan så är det nog inte rimligt att få ett pris som fullt ut matchar elbutik, där kan man få vänta på leverans (min erfarenhet varierande lev. tid från 3 dagar till över 3 veckor, på lagerförda varor).

Min personliga erfarenhet är att elektrikern debiterar 300% över elbutik.se priset, trots att jag fick 20% rabatt.

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
A andost skrev:
Har fått ett jobb gjort hemma av en elfirma som iofs är väl utfört och firman är seriös - men jag hickade till när jag såg priset på 2 st elcentraler - 17500 kr.

"Elcentral Schneider 2st 3x13 modulers kapslingar kompletta med huvudbrytare,dvärgbrytare, samt jordfelsbrytare samt dörrar
enl. ök 17500,0kr"

Med tanke på alla trådar och artiklar om skyhögt påslag började jag fundera lite över materialkostnaderna.

Hos Clas Ohlson hittar jag en "färdig" elcentral för 2299 kr - iofs inte Schneider men Schneider kan väl inte vara 3 gånger så dyrt, eller?

Är detta rimligt, eller är det ett "bra" exempel på ett skyhögt påslag? Jag hittar inte den exakta centralen hos någon butik mer än att bara normkapslingen kostar 499 kr - men är över 8000 kr för en central rimligt...?

[länk]
Det är helt klart och ofrånkomligt riktigt dyrt. I linje med övriga liknande trådar får man då fråga om du hade några uppgörelser kring det innan jobbet började?

• Gilla
Müssli
  • Laddar…
A andost skrev:

enl. ök 17500,0kr"

[länk]
Bara material eller totalt?

K kanonkula skrev:
Bara material eller totalt?
Bara materialet. Jobbet är specificerat separat.

Får man fråga vad var timpriset om det var på löpande, eller fick du en offert på det?

Hur gick du tag på firman, rekommendation eller?
Är de registrerade hos ESV?
Tycker priset för centralerna är högt men vad sitter i dom, antal komponenter pch vilken serie?
Schneider är dyra.
Återkom gärna med mer info så får du bättre svar

tommib
Ouch... det var dyra centraler om det är standardgrejer.
Jag är också nyfiken på totalkostnaden. Var det ett fastprisjobb där själva arbetet gick väldigt fort för att centralerna var helt förberedda med radplintar eller var det löpande? Vad är det för komponenter i centralerna (bild är bra)?
Schneider är i den dyrare delen av skalan men de borde hålla minst samma kvalitet som Hager (jag vet dock inte, jag jobbar inte yrkesmässigt med detta och kör bara Hager och lite Eltako privat). Deras Resi9-grejer är rätt fiffiga med individuell styrning och mätning av grupper, är det något sådant inblandat?

Schneider, Hager eller Garo är alla kvalitetsmärken
Vill påstå att de är likvärdiga vad gäller kvalitet.
Sen är det en smaksak vad man tycker är enklast att jobba med.
Det skiljer sig också mycket mellan olika modeller från en tillverkare.
Den senaste centralen jag satte upp var en infääld Hager Golf och den var inte så väldigt smidig att få på plats.
Vad gäller normsäkringar så kvalitetsmässigt och säkerhetsmässigt är det inte så stor skillnad. Även AEG är bra och prisvärda
De fabrikat jag undviker är Rutab, Ryogi, Malmbergs och andra billighetsmärken

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
U Uffe A skrev:
Den senaste centralen jag satte upp var en infääld Hager Golf och den var inte så väldigt smidig att få på plats.
Håller med om att golf inte är jättekul att jobba med, har än så länge bara bökat upp två st.

Den enda egentliga anledningen, enligt min mening, att välja golf är att den har väldigt grunt inbyggnadsdjup.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.