Byggahus.se
Jag har läst svaren här och det är den uppfattningen jag fått, att vissa räknar totalförbrukningen över tre faser medan andra räknar per fas.
Därmed finns ju en skillnad.
Det sistnämnda ser jag som en nackdel på längre sikt även om det kan vara en vinst i dagsläget.
Det nämndes också att det ev ska bytas ut till 2025?
Jag hade inte frågat om jag redan visste alla svar, eller hur.
Du har en tråkig inställning till att hjälpa till och klankar ner på hur andra formulerar sig, vad tjänar det till?
Som jag skrev beror vinsten på hur det mäts och vilket avtal man har, men om några år kan det som är fördelaktigast just nu vara tvärt om.
Då vi bägge tror elpriset kommer öka i framtiden ser jag, som jag skrev, att jag förbrukar min energi själv innan den mäts och endast överskottet plus eller minus faktureras. Även om jag idag kunde tjäna på att ha det tvärt om.
Dessutom gör jag en vinst oavsett alternativ så besparingsförlusten idag, skulle bli marginell.

F
P patriklarsson skrev:
Jag har läst svaren här och det är den uppfattningen jag fått, att vissa räknar totalförbrukningen över tre faser medan andra räknar per fas.
Därmed finns ju en skillnad.
Det sistnämnda ser jag som en nackdel på längre sikt även om det kan vara en vinst i dagsläget.
Det nämndes också att det ev ska bytas ut till 2025?
Jag hade inte frågat om jag redan visste alla svar, eller hur.
Du har en tråkig inställning till att hjälpa till och klankar ner på hur andra formulerar sig, vad tjänar det till?
Som jag skrev beror vinsten på hur det mäts och vilket avtal man har, men om några år kan det som är fördelaktigast just nu vara tvärt om.
Då vi bägge tror elpriset kommer öka i framtiden ser jag, som jag skrev, att jag förbrukar min energi själv innan den mäts och endast överskottet plus eller minus faktureras. Även om jag idag kunde tjäna på att ha det tvärt om.
Dessutom gör jag en vinst oavsett alternativ så besparingsförlusten idag, skulle bli marginell.
Men vad är då problemet? Det står ju dig helt fritt att välja elleverantör. Välj då en som hanterar det som du vill ha det. Marknaden är som bekant avreglerad sen många år. Du behöver inte vänta på en likriktning, välj själv idag.

Spelar det ingen roll vem som är nätägare? Det kan man ju inte påverka. Trodde dom ägde mätaren.

Om det är/har varit oreglerat hur mätarna ska mäta kan det ju vara så att olika nätägare gjort på olika sätt, eller kanske troligare att även inom samma nätbolag mäts det olika beroende på hur gammal mätare man har.

Kontakta ditt nätbolag och säg att du funderar på att installera solceller och frågs vilken typ av mätning de kommer att göra hos dig. Om de säger att den är den sketna-per-fas-metoden kan du ju prova att fråga om de kommer byta ut mätaren igen eller konfigurera om den senare när nya regler börjar gälla. Synd att vi inte i tråden listat ut vilka regler bara...

Ja det är ditt nätbolags mätare. Val av mätmetod kan du inte ändra genom att teckna elavtal med en annan energileverantör.

Varför snurra in dig i detta? Hur mycket energi bränner du på dagen på sommaren? Kyl och frys, ja typ det..när vi är bortresta förbrukar huset 200w/h / dygn, på sommaren alltså, när vi är hemma förbrukar vi 2-4kwh/dygn..

Tror det flesta elbolag/mätare summerar, in och ut, och vem orkar igentligen bry sig..?

Det påverkar egenkonsumptionen.
Rätt surt att sitta och betala full elnätsavgift på typ 30 öre/kWh (eller vad man nu har för avgift hos sin nätägare) för energi som man matar ut via en fas och som direkt kommer tillbaka och förbrukas i en annan fas i mätarskåpet efter att ha vänt i närmsta transformatorstation, eller kanske inte ens det beroende på hur belastningen ser ut i kvarteret. Alla grannar kanske har sin enfas-värmepump på L1. ;)

Jaha..? Vi producerar på 2 faser, duger gott, och köper ingen energi dagtid.

Det är ju just det som var frågan ifrån början om det skiljer mellan enfas o trefas samt om man måste flytta om laster. Du tittar ju vad en fas förbrukar och monterar enfas, men skulle du då ha trefas skulle du skicka ut lika mycket på de andra faserna, vid mulet väder måste du då köpa tillbaka el på första fasen.
I det fallet är det bättre med en enfas.
Däremot om energimätning görs för samtliga faser, spelar det ju ingen roll, vilket då är ännu bättre, man slipper snedbelastningar.

F
H Husqvarna220Ac skrev:
Varför snurra in dig i detta? Hur mycket energi bränner du på dagen på sommaren? Kyl och frys, ja typ det..när vi är bortresta förbrukar huset 200w/h / dygn, på sommaren alltså, när vi är hemma förbrukar vi 2-4kwh/dygn..

Tror det flesta elbolag/mätare summerar, in och ut, och vem orkar igentligen bry sig..?
+1 på den....

P patriklarsson skrev:
Det är ju just det som var frågan ifrån början om det skiljer mellan enfas o trefas samt om man måste flytta om laster. Du tittar ju vad en fas förbrukar och monterar enfas, men skulle du då ha trefas skulle du skicka ut lika mycket på de andra faserna, vid mulet väder måste du då köpa tillbaka el på första fasen.
I det fallet är det bättre med en enfas.
Däremot om energimätning görs för samtliga faser, spelar det ju ingen roll, vilket då är ännu bättre, man slipper snedbelastningar.
Eller kanske enklast att skippa solcellerna? Och endast köpa på alla faser, 24/7..

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Jaha..? Vi producerar på 2 faser, duger gott, och köper ingen energi dagtid.
Kul för er att det duger gott.
Men eftersom frågan inte just handlade om hur ditt förbrukningsmönster gör att det inte spelar någon roll om det är enfas eller trefas växelriktare samt om elnätsbolaget mäter per fas eller totalt (eftersom ni inte har knappt någon egenanvändning alls) så är det inte så intressant för tråden. Detta dels eftersom man generellt inte kan säga att alla har det så men framförallt att TS frågade handlade just om hur det fungerar med olika faser osv.

"Det är skitsamma", "varför bry sig" och liknande tillför inget som jag ser det.

De rätta svaren om olika typer av mätning och fördelning mellan faser finns hur som helst i tråden för den som bryr sig.

• Gilla
ajn82
  • Laddar…
F
martin43 martin43 skrev:
Kul för er att det duger gott.
Men eftersom frågan inte just handlade om hur ditt förbrukningsmönster gör att det inte spelar någon roll om det är enfas eller trefas växelriktare samt om elnätsbolaget mäter per fas eller totalt (eftersom ni inte har knappt någon egenanvändning alls) så är det inte så intressant för tråden. Detta dels eftersom man generellt inte kan säga att alla har det så men framförallt att TS frågade handlade just om hur det fungerar med olika faser osv.

"Det är skitsamma", "varför bry sig" och liknande tillför inget som jag ser det.

De rätta svaren om olika typer av mätning och fördelning mellan faser finns hur som helst i tråden för den som bryr sig.
Problemet är väl mer att TS silar mygg. Vad handlar detta om en sommardag, är det en eller två kronor? Snöa in 100% på en marginaleffekt. Man överproducerar under solmånader och man producerar i princip ingenting när man förbrukar som mest. Är det så otroligt viktigt att förbruka sin egenproducerade el så rekommenderar jag batteri... ett stort.

Tänk på att sätta en lättåtkomlig brytare så att räddningstjänst kan bryta strömmen vid eventuell brand.

F
B JJByggkonsult skrev:
Tänk på att sätta en lättåtkomlig brytare så att räddningstjänst kan bryta strömmen vid eventuell brand.
B JJByggkonsult skrev:
...på tal om nåt helt annat eller?

• Gilla
Bygglovsproffessorn
  • Laddar…
Fsn, du har uppenbarligen inte förmåga att se skillnader i saker eller kunskap om förbrukningar, sen batteri på det är verkligen en olönsam investering.
Du skriver också att elleverantören bestämmer mätmetod vilket får det låta som du inte ens äger en fastighet.
Vissa saker kan man påverka själv och andra inte, jag försöker lära mig mer om det jag inte kan påverka själv, det andra är bara en fråga om val och lösningar som passar ens egna förutsättningar bäst.
Tack, men nej tack till fler "goda råd" från dig, välkommen att starta en egen tråd!

Nu drar jag till sjöss en sväng, tack till de som kommit med bra info.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.