63 107 läst · 765 svar
63k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Faluplast gör som de flesta. De säljer direkt till alla tillräckligt stora kunder. Mindre kunder hänvisar de till återförsäljare. Det finns ingen anledning till att du som hantverkare ska vara garanterad lägre priser än andra. Men du kan säkerligen få några procent på Rinkaby om du köper mycket där.L Le'Oracle skrev:Falu plast säljer direkt till Rinkaby. Därför kan jag inte få bättre rabatter av min grossist. Falu plast vill helt enkelt inte handla med grossister och vi får väl hoppas att dessa vaknar upp och tar bort Falu plast ur dina sortiment .
Då kan ju Falu plast rikta in sig på att sälja enbart till konsumenter win win för dem .
En kompis skulle blåsa isolering i ett nybygge. Företagaren som skulle blåsa tipsade om en leverantör som hade ett tillfälligt erbjudande som var billigare än hans leverantör. Så min kompis köpte isolering själv och sparade några kronor. Den typen av företagare tipsar man omgivningen om.
Du vet väl vad man kallar en "lösullare" för?D Daniel 109 skrev:Faluplast gör som de flesta. De säljer direkt till alla tillräckligt stora kunder. Mindre kunder hänvisar de till återförsäljare. Det finns ingen anledning till att du som hantverkare ska vara garanterad lägre priser än andra. Men du kan säkerligen få några procent på Rinkaby om du köper mycket där.
En kompis skulle blåsa isolering i ett nybygge. Företagaren som skulle blåsa tipsade om en leverantör som hade ett tillfälligt erbjudande som var billigare än hans leverantör. Så min kompis köpte isolering själv och sparade några kronor. Den typen av företagare tipsar man omgivningen om.
Det är precis lika fel som att din kund ska betala 200 för den.L Le'Oracle skrev:
Om nu Rinkaby är billigare än din grossist, handla där. Tala om för kunden att du inte kan börja jobbet förrän prylarna från Rinkaby kommer.
Det är du och kunden som får bestämma er för om ni är beredda att betala lite extra för att slippa vänta. Det handlar helt enkelt om att vara öppen om vad grejerna kostar.
Att handla hos en grossist blir heller inte alltid billigast.
Inför valborg så var jag och sambon iväg och handlade på Snabbgross åt idrottsklubben som håller i valborgsfirandet här hemma. Vi kollade runt på lite grejer där och konstaterade att även om många grejer var billiga så fanns det grejer som var extremt mycket dyrare än på ICA. Vi kollade t.ex. på kanelgifflar, på ICA brukar de kosta 17-18 spänn, på Snabbgross kostade de 27. Men då fanns det ju inga storpack.
10-15% på vad?S smurfen72 skrev:
Det är det som är kruxet här.
Som kund skiter jag i om påslaget är 0% eller 50% så länge priset inte är märkbart högre än vad jag kan köpa prylarna för själv.
Jag kopierar mitt exempel från tråden om Ahlsells prislista:
Vi försöker med ett pedagogiskt exempel:
En vara kostar 100 spänn i butik (t.ex. på Bauhaus).
Hantverkare Anders köper in varan för 90 spänn och lägger på 20% så kunden får betala 108.
Hantverkare Bertil köper in varan för 150 spänn (han orkar inte skaffa konto hos nån grossist) och lägger på 5% så kunden får betala 157.
Hantverkare Cecilia köper in varan för 90 spänn, men visar kunden Ahlsells prislista där det står att den kostar 300 och säger till kunden "Du får 50% rabatt och får den för 150". (Sen får Cecilia kanske 20% kickback från Ahlsells så den har egentligen bara kostat 72, men det bortser vi från nu.)
Hantverkare David importerar varan själv och kan köpa den för 30 spänn, men säljer den till kunden för 110.
Hantverkare Anders är den som har lägst pris till kund, trots att han har högst procentuellt påslag.
Hantverkare Bertil är den som har lägst procentuellt påslag (av de som anger ett påslag), men trots det den som är dyrast.
Och Cecilia som ger sken av att ge rabatt är den som luras mest.
Hantverkare David är alltså den som tjänar mest (80 spänn), trots att han inte har högst pris.
Hantverkare Bertil och Cecilia är såna som vi inte tycker om.
Rör mockarna har hög tim debitering på grund av lägre beläggnings grad runt 70 % har nämnts i tråden men trots det hinner du inte med att fakturera på arbetstid utan gör det gratis och vinsten är trots gratis jobb hög tim debitering högt påslag på material ganska låg du har inte funderat på att bli anställd eller byta bransch. Har Rickard bannat dig igen eftersom du börjat skriva här i stället för på värmepumps forum ?L Le'Oracle skrev:
10-15% på vad prylen köps in för att du ev kan handla den billigare via nätet är inget man normalt kan ta hänsyn till det tar för lång tid och ahlsells prislista skulle inte sett ut som i dag om det inte vore just för att nån ska tjäna på påslaget. Att ha ett bra pris på grejerna är ju en konkurrent fördel sen att vissa kanske skulle struntat i rabatt på kontot för att dom har jobb ändå visar ju bara att dom struntar i kunderna och hur överhettad branschen är vore det brist på jobb såg det lite annorlunda ut.N Nerre skrev:
Du menar att man ska hemlighålla kunskaper så bara rörmokare kan göra dessa jobb?L Le'Oracle skrev:
Ungefär som att sopåkarna hemlighöll vilka nycklar som gick vart för att sen kunna begära jättehöga löner?
Jag önskar du fokuserade på att göra ett bättre och effektivare jobb och på så sätt kan sälja dina tjänster. Så gör alla andra branscher.
Gör-det-självare är dessutom bara en del av marknaden. Många vill inte, kan inte, har inte tid eller har råd att leja bort jobb. Dessutom kommer gör-det-självare inte ta nybyggen.
Gör du ett bra jobb behöver du nog inte oroa dig för att inte ha jobb framöver.
Bara om jobbet är trivialt och vem som helst kan göra det behöver man skydda jobbet med att spärra ut och hemlighålla hur jobbet görs.
Jag undrar om det, om det sätts i system till och med är olagligt, kartellbildning eller hinder av konkurrens.
Fokusera på att göra ditt jobb bra och förhandla dig till riktigt bra priser som kommer kunden tillgodo också så ska du se att lönsamheten ökar och kunderna är dig trogna och du blir rekommenderad för mer jobb...
För lång tid för vad?S smurfen72 skrev:
Ett panikjobb, helt klart. Om det är ett planerat jobb tre-fyra veckor framåt så duger det knappast att vara tvungen att handla på grossen samma morgon. KTjL, för tusan.
Som sagt var, det är ett val: Handla där det är billigast eller handla där det är bekvämast.N Nils82 skrev:
Men kunden ska inte behöva betala för din bekvämlighet. Om kunden är beredd på att vänta för att få ett lägre pris så är det kundens val, inte ditt. Du kan köpa på samma ställe i bägge fallen, men köper du den dyrare produkten för din egen bekvämlighet så ska inte kunden betala det, det är din marginal som ska bli mindre. Och samma sak om kunden inte är beredd att vänta så får kunden betala det högre priset. Även om du faktiskt redan köpt produkten till det lägre priset.
Nej visst man ska hantverkaren planera jobben långt i förväg åka dit och beställa material 2 veckor före skicka tillbaka det som ev blir över så lär inte 10-15 % i påslag räcka dom kan inte jobba gratis.kashieda skrev:
Då tjänar hantverkaren mer på att köpa in grejerna dyrare.S smurfen72 skrev:
Vore det inte mer rätt att hantverkaren tjänar mer på att köpa in grejerna billigare? Vi hade ju nyss oraklet som tjatade om att han ville göra vinst på sin rabatt, men om man ändå lägger på 10% så spelar det ju ingen roll om man har rabatt.
En hantverkare tjänar mer om han drar ut på varje jobb så det tar lite längre tid men är det så man ska jobba ?N Nerre skrev:Då tjänar hantverkaren mer på att köpa in grejerna dyrare.
Vore det inte mer rätt att hantverkaren tjänar mer på att köpa in grejerna billigare? Vi hade ju nyss oraklet som tjatade om att han ville göra vinst på sin rabatt, men om man ändå lägger på 10% så spelar det ju ingen roll om man har rabatt.