Byggahus.se
Müssli Müssli skrev:
De flesta (alla hoppas jag?) elektriker lägger in den texten när man ska koppla in en jordfelsbrytare. Det kan finnas befintliga jordfel i huset som inte märks före jordfelsbrytaren installeras.
useless useless skrev:
Hur vet man att ett till synes korrekt draget rör mellan två dosor i en vägg är draget av någon med behörighet?
Elektrikern kommer på goda grunder att anta att det är korrekt draget, såvida det inte syns tecken på att något kan vara fel.

E elmont skrev:
Läs #66
Det är väl bättre att @lars80 svarar då hans tvärsäkra svar i inlägg #59 och förtydligande i #63 innebär att @Rrrrr ’s svar i #66 är felaktigt.

I och med de kunskaper och befogenheter lars80 har så hade ett mindre byråkratiskt svar på @Qaniel s fråga #70 varit intressant.

Jag tycker båda har rätt. Ser inte att lars80 menar att man aldrig kan återanvända rör utan det beror på. Lagen är ju sådan att ett befintligt rör avsett för starkström inte kan vara felaktigt installerat... Man måste tillåtas ha god tro här för ingen kan visa upp papper på att ett gammalt rör är korrekt. Men det kan ha gått sönder med tiden, det märks nog när man försöker få igenom dragfjädern.

• Gilla
Rrrrr och 2 till
  • Laddar…
Jag tyckte lars80 var ganska tydlig med att man inte får använda befintliga rör. :thinking:

useless useless skrev:
Det är upp till elektrikern att avgöra om de befintliga rören duger att användas eller inte - Oavsett vem som har satt upp dom.
L lars80 skrev:
Ska vi slå vad?

• Gilla
Rrrrr
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Nu vet vi dock att majoriteten av hantverkarna suger ut maximalt vad de kan resulterar i tandläkarpriser.
Här kommer förmodligen också installatören "hitta" problem bl.a. med jfb:n = extrautgifter tex som blir svårt för lekmannen att motbevisa.
Sen ska han förmodligen åka ett antal flera extramil och handla "oförutsedda" enligt honom nödvändiga detaljer.
Det är sånt här skitsnack som gör att jag inte hänger här så mycket längre.
Priserna du skriver om i ditt inlägg stämmer inte heller, såvida du inte har glömt att TS måste betala moms också.

10000 kr låter rimligt, kanske lite i underkant med tanke på att det krävs minst två resor.

• Gilla
Matten och 6 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det är sånt här skitsnack som gör att jag inte hänger här så mycket längre.
Priserna du skriver om i ditt inlägg stämmer inte heller, såvida du inte har glömt att TS måste betala moms också.
10000 kr låter rimligt, kanske lite i underkant med tanke på att det krävs minst två resor.
Ja, priserna stämmer inte, jag tog till i överkant. De få gånger jag anlitat hantverkare inom vvs och el har jag debiterats. överpriser eller annat och fått justera ner priserna kraftigt. Nu är jag kunnig inom bägge områdena och har lätt kunnat motbevisa hantverkarna. Värre med mina svärföräldrar som är helt okunniga och hänvisade till hantverkare för allt, de har blivit fullständigt upplurade på ståplatsläktaren i många fall.. Men OBS alla är inte sådana även om det finns många i denna överhettade bransch. Jag ser att du driver elfirma så jag förstår att du vill bibehålla dagens priser.

Apparater för 50:- st inkl moms kan man inte köpa om man vill ha kvalitetsprodukter. Väljer man det billigaste från tex Malmbergs så går det.
Eftersom även jag anser mig kunnig och har tillgång till flera grossister och deras rabattbrev kan jag utan att tveka en sekund påstå att ett ELKO RS dubbelt jordat infällt, kostar över 100:- (inkl moms) i inköp och brytare i samma serie från över 50:- (inkl moms) till över 150:- (inkl moms) beroende på funktion hos brytaren.
Så jag håller helt med Müssli

• Gilla
tommib och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kreutzer skrev:
Några brytare, vägguttag, lamputtag, totalt 13 st enheter en 50 lapp styck, säg 700 kr.
Var hittar du de priserna? Jag är inte elektriker, utan vanlig Svensson. Jag anlitar gärna en bra elektriker till vettigt pris, men byta uttag etc kan och får jag ju göra själv, men de priserna hittar jag inte på exempelvis elbutik.se. Inte ens på Biltema hittar jag de priserna?!

useless useless skrev:
Jag tyckte lars80 var ganska tydlig med att man inte får använda befintliga rör. :thinking:
Vad som är tillåtet på firma A är inte nödvändigtvis tillåtet hos firma B även om båda sysslar med samma sak.
Allt handlar om hur företagets egenkontrollsprogram är utformat och om deras kontroller och rutiner tillåter att nyttja befintlig kanalisation.

Hade du begripit att egenkontrollsprogam inte ser likadana ut för alla installationsföretag så hade du förstått vad jag menar.
Företaget kan ha högre krav än lagen kräver och måste då följa dom högre kraven.
Att man kan använda gamla rör betyder inte att det alltid är fritt fram att göra det även om det oftast inte är något problem.
Som företagare bör man vara uppmärksam på risken då många kunder tar alla chanser att misskreditera företaget i händelse av olycka även om kunden själv är orsaken till det. Allt kan hända och misstag sker hela tiden.
Därför har vi en tillsynsmyndighet som bestämmer vem som får utföra elinstallationer.
Om installationen är felaktigt utförd skulle du då erkänna att felet beror på dig när försäkringsbolaget börjar utreda orsaken till varför din fastighet att brunnit eller skulle du drabbas av minnesförlust som är så vanligt vid dessa tillfällen?
Om du lovar att erkänna så kan jag ta risken att chansa för jag kanske inte har lust att betala skador som jag inte har kunnat förutse.
I befintliga gamla rör utgår vi som regel att utförandet uppfyller ställda krav och du som anläggningsinnehavare SKA HA (enligt lag) kännedom om eventuella brister och åtgärda dessa.
I verkligheten ser det oftast annorlunda ut.

Gamla rör för ljud/data/tv o dyl uppfyller inte nödvändigtvis kraven för starkström beträffande utförande MEN dom kan även göra det. Det beror ju på omständigheterna.
Var det tydligt nog?

L lars80 skrev:
Hade du begripit att egenkontrollsprogam inte ser likadana ut för alla installationsföretag så hade du förstått vad jag menar.
Jag tycker du tar i lite onödigt mycket nu Lars. Du och useless är väl ändå överens om att tomma rör får användas om man tror sig veta att de uppfyller kraven? och om man vill... Jag skulle gärna vilja se ett EKP som beskriver hur en serviceelektriker ska förhålla sig i en sådan specifik fråga.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
För att återgå till ämnet: Dyrt. Tex materialpriset du (TS) anger är högt. Kabel+flex tex runt 500. Jfb runt 1000 25 A kan vara ok men då får du ju ingen rabatt. Några brytare, vägguttag, lamputtag, totalt 13 st enheter en 50 lapp styck, säg 700 kr. Sen div småmaterial som klämmor osv så lägg max 3000 på materialet och då ska elektrikerna vara mer än nöjd. Timlön max 500 kr. Vi säger 8 timmar å max 500 kr/timme. Alltså 4000 jobb + 3000 mtrl = 7000.
Nu vet vi dock att majoriteten av hantverkarna suger ut maximalt vad de kan resulterar i tandläkarpriser.
Här kommer förmodligen också installatören "hitta" problem bl.a. med jfb:n = extrautgifter tex som blir svårt för lekmannen att motbevisa.
Sen ska han förmodligen åka ett antal flera extramil och handla "oförutsedda" enligt honom nödvändiga detaljer.
Gissar att VVS och elektriker är värst då de har mer frihetsgrader att "hitta på" extrautgifter än tex snickare.
Därmed inte sagt att alla är oärliga.....
Som sagt i tidigare svar brytare uttag av bra fabrikat får du inte så billigt
Säg från 80 - 90 kr och uppåt inkl moms i inköpspris för en liten firma hos grossen
Lägg på 10-20 procent i mtrlhanterings kostnad, då blir det inte inhandlat under debiterbar arbetstid.
500 kr i timmen är väldigt billigt, skulle säga att det kostar från ca 600 per timme och uppåt om det är en firma med normal prissättning och beroende på var i landet dom finns.
Offerten är rimlig. Alltid svårt att lämna en exakt offert på ett jobb
De tar säkert höjd för strul.
Tycker det är bättre att ta löpande om det är en seriös firma.
Tyvärr är det många som inte inser att den som har billigast timpris inte alktid är det bästa valet.
En stor elfirma i Malmö säger till sina kunder att "Vi är en bra dyr elfirma"
Gissa var det utelämnade kommat ska placeras ;)

Redigerat:
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag tycker du tar i lite onödigt mycket nu Lars. Du och useless är väl ändå överens om att tomma rör får användas om man tror sig veta att de uppfyller kraven? och om man vill... Jag skulle gärna vilja se ett EKP som beskriver hur en serviceelektriker ska förhålla sig i en sådan specifik fråga.
Ja exemplet är i överkant men det är för att förklara hur regelverk och verklighet förhåller sig.
Påståendet var från början var som jag vill minnas att det var okej att dra rör och sedan låta elektrikern dra kabeln.
Om EKP nu kräver en okulär besiktning så är detta inte möjligt om väggar och tak är färdigställda. Elektrikern kan då inte uppfylla kraven på en okulär besiktning enligt sina eventuella arbetsmetoder i EKP.

Ett annat exempel kan vara när kund köpt billiga plastslangar som spricker vid åldrande varpå delar av installationen kanske enbart har ett fungerande isolerande skydd istället för två.
Säg sen att isoleringen på dessa kablar kanske är skadad och ligger an mot brandfarligt material i väggen.

Vem bär ansvaret vid en eventuell villabrand?

Naturligtvis kan man använda befintliga rör men det är ingen naturlag som säger att elektrikern bestämmer den saken för han är inte den som står för den ekonomiska risken. Det gör företaget alternativt kunden beroende på vad en utredning kommer fram till.

Således finns det inget stöd för att befintliga rör får/ska användas vilket var poängen. Det är en riskbedömning som avgör.
Installationsföretaget tar den största risken när okända rör med eventuella dolda fel används. I synnerhet när obehörig har installerat.
Vi förutsätter därför att behörig har installerat i enligt med gällande rekommendationer när vi byter ut eller drar ny installation i befintlig dold kanalisation.

Sen vet jag också hur verkligenheten ser ut beträffande obehöriga installationer men det är en helt annan sak. Det är ju inte praktiskt möjligt att kontrollera alla gånger men lagen kan ändå ställa kravet att du ska kontrollera.
Obehöriga elinstallationer däremot kan inte uppfylla kraven i ett EKP nånsin.

Det finns rättsfall där kunder stämt elföretag för fulel dom själva har kopplat därför måste man vara väldigt försiktig.
Jag tror inte jag har påstått att befintliga rör aldrig får användas men jag hävdar bestämt att man inte kan ta för givet att det är okej. Det avgör firman ifall dom vill ta risken.
Vanligtvis är detta inget problem men extremfallen förekommer titt som tätt.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
K Kreutzer skrev:
Ja, priserna stämmer inte, jag tog till i överkant.

---snip---

Jag ser att du driver elfirma så jag förstår att du vill bibehålla dagens priser.
Tack för att du bekräftade min tes. Jag vet hur provokatörer jobbar. :sleep:

• Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Allt handlar om hur företagets egenkontrollsprogram är utformat och om deras kontroller och rutiner tillåter att nyttja befintlig kanalisation.
Jag gissar att det företag som skriver i sitt ekp att befintlig kanalisation måste bytas (med påföljande uppbrytning av väggar och tak) vid varje ändring av anläggningen inte kommer att vinna så många upphandlingar...

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag gissar att det företag som skriver i sitt ekp att befintlig kanalisation måste bytas (med påföljande uppbrytning av väggar och tak) vid varje ändring av anläggningen inte kommer att vinna så många upphandlingar...
Jag antar att gissande är din grej för att ta reda på saker verkar ju inte vara det. Istället för att försöka förstå hur svenska elföretag tvingas rätta sig efter lagar och regler så ska du hela tiden missförstå och ifrågasätta. Jag säger bara hur saker är och ja reglerna är precis så här komplexa. Om du sen vill övertala din elektriker till att bryta mot lagar så är det ju ett val ni gör.
Min tanke från första inlägget var att förtydliga för alla här inne att man inte kan som vissa tror, göra eljobb själv och sedan låta en elektriker kontrollera. Detta är viktigt att förstå när man ska anlita en firma för alla avsteg från regelverken försätter båda parter i en komplicerad juridisk härva när ansvarsfrågan ska utredas.
Om du ogillar lagens utformande tycker jag du ska kontakta riksdagen för det är där allting börjar.
Nuvarande ellag gäller sedan 1 juli 2017 och skulle göra det lättare för konsument att kontrollera att elektrikern är behörig. Syftet var gott men elektrikern som utför jobbet är sannolikt inte behörig utan jobbar under ett företags egenkontrollsprogram vilket i princip är exakt samma grej som innan med den skillnad att företaget får ännu mer byråkrati att hantera vilket i sin tur innebär ökade kostnader för kunden.
Jag måste numera lägga tid på att dokumentera varje kund anläggning om jag så bara byter ett vägguttag åt fru Persson för att uppfylla lagens krav.

Jag undrar dock hur många servicemontörer som gör detta eller ens har förstått att det måste göras.
Många är inte ens medvetna om den nya lagen utan kör på som vanligt.

Så förstå mig rätt, jag bryr mig inte ifall folk bryter mot lagen. Det är dom själva som får stå för konsekvenserna om något händer. Jag bara informerar vad som gäller så folk slipper göra bort sig pga okunskap.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.