Har en list längs hela skrovsidan - men när det är normalt eller högvatten, så hamnar bryggfendern under listen, och lägger sig istället mot fribordet, precis som det syns på bilden ovan.
Fick såklart ta tillfället i akt när vädret visar sig i sin finaste form idag... blev båten in till jobbet...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att bo i en skärgårdsstad är i mitt tycke helt oslagbart och dom dagarna när man kan ta båten till jobbet eller in till stan istället för bilen lever man på hela året.
På första bilden när jag backar ut från hemmahamnen syns förresten även bryggfendrarna... och att jag behöver räta upp bryggan framöver då den börjat sätta sig lite..
Elende med bottenlös dybotten... stolparna är 9 och 11 meter långa men djupet ligger på bara dryga metern...
Min brygga var helt plan efter bygget men sedan gjorde isen att den är vågig som Nordatlanten nu. Så jag konstaterade att en brygga måste vara lite skev annars är den inte mysig. Och dricksglaset står i en kardanisk upphängning.
Elende med bottenlös dybotten... stolparna är 9 och 11 meter långa men djupet ligger på bara dryga metern...
Har du övervägt skruvpålar? Jag har också lera så långt stolparna når - har dock inte så långa stolpar som du - och den bryggan vi har som endast är pålad skevar väldigt. Tror att jag kommer försöka med skruvpålar istället för att heja ned ytterligare vanliga pålar. Borrskären på skruvpålarna är ju få, stora och platta och borde därmed ha en stabiliserande funktion.
Har du övervägt skruvpålar? Jag har också lera så långt stolparna når - har dock inte så långa stolpar som du - och den bryggan vi har som endast är pålad skevar väldigt. Tror att jag kommer försöka med skruvpålar istället för att heja ned ytterligare vanliga pålar. Borrskären på skruvpålarna är ju få, stora och platta och borde därmed ha en stabiliserande funktion.
Var man tag i dessa?
Jag funderar i en lösning med jack-upp ben där man kan trycka ned varje ben (stötta) individuellt alltefter behov. Idén är lånad från ofshore-industrin men ingen aning om det finns en marknad för det i båtägarkretsarna.
Var man tag i dessa?
Jag funderar i en lösning med jack-upp ben där man kan trycka ned varje ben (stötta) individuellt alltefter behov. Idén är lånad från ofshore-industrin men ingen aning om det finns en marknad för det i båtägarkretsarna.
Jag tror mig ha förstått att Paalupiste i Finland är källan till skruvpålarna jag kikat på. Har hittat dem hos flera återförsäljare men kanske mest på alfabryggan.se
Bryggan jag borde (snart måste) rikta upp är en mindre sekundär-brygga då jag har en annan som vi använder, därför är min pålning bara på idéstadiet ännu - plus att kostnaden tar lite emot. En nackdel är att det verkar som om endast pålarna med vingar med d=15 cm är för manuell nerskruvning. Jag tänker mig att det blir bättre med d=25 (eller även d=40 !!!) på borrvingarna, men då behöver man nog hyra en liten motor som driver ned dem, men det verkar finnas för just detta ändamål.
Intressanta stolpar dom där... får ta en fundering på det. Som alla vet, så om man bor i hus och med stor tomt så finns det alltid både små och stora projekt och mycket funderingar att göra. Så jag blåser på med en sån till som jag har inför framtiden... Vi har idag en vanlig dubbelcarport, vilket ju är grymt smidigt alla årstider. Vi har två vanliga bruksbilar som används i princip dagligen, och att härja med garage känns bara bökigt. MEN i framtiden finns ju tankarna på nån form av kul entusiastbil - och den behöver ju ett riktigt garage att bo i.
8 meter bakom carporten, en bit in på tomten står idag en mer eller mindre fallfärdig bod, på gjuten men sprucken grund. En tanke är ju att omvandla boden till det här extra garaget - men frågan är om det blir för trångt mellan garaget och baksidan på carporten - samt hur gör man infart/framfarten in på tomten på ett snyggt sätt? Nån som har nån bra idé, eller kan hänvisa till nån bild på nåt liknande?
Ett alternativ skulle ju iofs kunna vara att förlänga befintlig carport med typ 3,4-4 meter, och ha garaget där med port på långsidan, riktning mot huset - men samma sak där - hur blir det bäst med infart och vändplan etc inne på tomten?
Dax att ge sig på nysådd igen snart... Börjat köra ut ny matjord idag... och testat jämnat till med att dra aluminiumstege efter mig. Blir nog bra när man e färdig hoppas jag.
Körde ut/och myllade ner NPK 21-4-7 igår i samband med regn som kom till och från hela kvällen. Fortfarande fuktigt i marken nu på morgonen efter. Några lass matjord till på vissa ställen och sen är det dax att vattna igenom ordentligt innan nysådd... Hoppas hoppas hoppas...