63 109 läst · 765 svar
63k läst
765 svar
rörmockare höjer priset efter utfört jobb.
Det där med dyra maskiner är ett dåligt argument. Man arbetar ju mestadels ute på fältet som röris. För en snickare, takläggare, murare krävs det oftast ställning för varje lite större jobb. 40 papp kostar ställningen ungefär för 1 månads tid hyra för en normalstor villa. Tänk dig vad ställningen kostar för en fasad på 500 kvadrat som skall putsas om o dyl. Likt förbannat tar en firma som jag känner betalt per kvadratmeter och då är alla kostnader inräknade.L Le'Oracle skrev:Om man som företagare inom VVS går kurser som som man får betala mkt pengar för där man får lära sig att om kunder har eget material så skall man höja timpriset samt skriva avvikelserapporter. Skall man då bara strunta i det ?
Säkervatten ( som ju de flesta kunder kräver/ önskar att man har ) talar om detta för oss som går kurserna, och jag fick betala 5000 plus moms för min personliga kurs och 19000 plus moms för kursen som krävs för att min lilla firma skall bli Säkervatten firma.
För mig som VVS företagare vore det kanon om jag slapp tänka på material och ligga ute med 100 tusentals kronor i kostnader för borrningar och värmepumpar mm. Drömmen vore att jag åker ut, monterar material som finns på platsen och sedan får kunden dra kortet i läsaren på plats.
Att rörisar gör mkt påslag är för det mesta helt fel. Ingen jag känner lägger på flera tusen procent som te Jula gör på många av sina produkter.
Sedan detta med Bauhaus. Jag vet att må ofta köper saker billigare där än jag som VVS installatör köper samma sak för hos grossister, som är den som levererar till Bauhaus.
Jag som installatör fick alltså 0 nytta av att jag köpte för 2 miljoner hos grossisten för Bauhaus sålde samma sak billigare till slutkund.
Bättre då att alla kunder köper sina egna saker och jag bara kopplar ihop efter kundens anvisning, det är ju enkelt att normflödes beräkna avlopp, tryckfall beräkna vattenslangar och göra injusteringar av radiatorsystem. Tichelmann koppla beredare och ventaggregat är rena barnleken och numera måste man ju inte kunna dimensionera en värmepump, bara att köpa en inverter så är allt perfekt( att flöden varierar med 3-400 procent i systemet gör ju inget )
Snickare och målare har mkt billigare verktyg som dessutom säljs på Bauhaus, mormor,Rems,LK minipress,frysmaskin mm är dyrare saker tyvärr.
Och då är alla deras gubbar polackerSilver78 skrev:
Det där med dyra maskiner är ett dåligt argument. Man arbetar ju mestadels ute på fältet som röris. För en snickare, takläggare, murare krävs det oftast ställning för varje lite större jobb. 40 papp kostar ställningen ungefär för 1 månads tid hyra för en normalstor villa. Tänk dig vad ställningen kostar för en fasad på 500 kvadrat som skall putsas om o dyl. Likt förbannat tar en firma som jag känner betalt per kvadratmeter och då är alla kostnader inräknade.
Kan du förklara varför man envisas med att tjäna extra på material när det är yrkeskunskapen man vill betala för. Jag hade vid tillfälle kontakt med en VVS firma som vägrade sälja material utan högt påslag. Då förklarade jag att jag hellre tar en rimlig timkostnad för att det är deras expertis jag köper, men det fattade de inte. De kände sig lurade.V vvs facit skrev:God förmiddag kacklarn
Har problem med din syn på min yrkeskategori
Du är välkommen till grossisten för en kopp kaffe så kan jag berätta för dig vad som förväntas att vi ska kunna . Kom tidigt.
Bara att berätta den förenklade variationen
Tar ett par timmar .
Jag tar mig gärna denna tid om du bor i Sthlms trakten . Det kanske hör att du i framtiden avböjer att föringa andras kunskaper .
När ni tittat på timdebiteringar generellt gällande VVS firmor kan ni titta på deras bokslut . Nettovinstmsrginal !
Den är inte hög ! Ytterst små marginaler
För oss små firmor . Det är inte mycket som får
Gå fel i verksamheten innan året är -!
Givetvis måste ! Man informera innan till kund
Att håller Du materialet själv är det en annan timdebitering .
Som alla företag har Vvs också en overhead kostnad att dras med .
Täckningsbidraget på materialet går till en stor och betydande del till detta .
Vvs are på ” service sidan ” har inte 100%
Debiterbar tid som många tror
Har siffror från ett större Vvs företag här i Sthlm
Snitte på kund låg mellan 70-85% beroende
På montör .
Resten skriver dem som verkstads tid !
Fortfarande ska kostnader för varje anställd inklusive overhead
Täckas av ca 10 månaders jobb
För rörmocksre har också familjer och behöver
Semester
Ha en trevlig dag
Förklaringen är väldigt enkel. Man vill och kan.P pbol skrev:Kan du förklara varför man envisas med att tjäna extra på material när det är yrkeskunskapen man vill betala för. Jag hade vid tillfälle kontakt med en VVS firma som vägrade sälja material utan högt påslag. Då förklarade jag att jag hellre tar en rimlig timkostnad för att det är deras expertis jag köper, men det fattade de inte. De kände sig lurade.
Det är ingen som säger att hantverkare inte ska tjäna pengar.V vvs facit skrev:
Det är ingen som säger att hantverkare inte har några overhead-kostnader.
Anledningen till att affärer (tex Ica, Elgiganten, Ahlsell, HM, Bauhaus) har betydligt större påslag än vad hantverkare bör/behöver ha är att alla intäkter bara kommer från försäljning av varor.
Dom intäkter en hantverkare i huvudsak ska/bör ha kommer ifrån sitt kunnande & från själva hantverket å inte från materialet.
Det enda jag kan förklara det med är att de är idioter.P pbol skrev:Kan du förklara varför man envisas med att tjäna extra på material när det är yrkeskunskapen man vill betala för. Jag hade vid tillfälle kontakt med en VVS firma som vägrade sälja material utan högt påslag. Då förklarade jag att jag hellre tar en rimlig timkostnad för att det är deras expertis jag köper, men det fattade de inte. De kände sig lurade.
Jag håller med er om att det vore bättre med högre timpris än en massa materialpåslag. Men ofta kan inte en kund förstå att en rörmokare måste ha 850 i timmen , så det maskeras via materialvinster istället.
För oss installatörer vore det ju kanon om ni kunder gav oss materialet och en ritning,,vi byggde , ni besiktigade och var nöjda med utförandet och sedan om allt är tätt så är rörisens ansvar över.
Om inte er nya Daikin BVP fungerar så är det inte installatörens problem .
Detta vore kanon
Det bestämmer givetvis varje enskild vad han/hon vill tjäna sina pengar på. Du och jag kan ju TYCKA att röris ditt eller datt men då kan man inte uttrycka sig med ord som exempelvis ska.Demmpa skrev:
Men det fattar de inte.Demmpa skrev:
Det är ingen som säger att hantverkare inte ska tjäna pengar.
Det är ingen som säger att hantverkare inte har några overhead-kostnader.
Anledningen till att affärer (tex Ica, Elgiganten, Ahlsell, HM, Bauhaus) har betydligt större påslag än vad hantverkare bör/behöver ha är att alla intäkter bara kommer från försäljning av varor.
Dom intäkter en hantverkare i huvudsak ska/bör ha kommer ifrån sitt kunnande & från själva hantverket å inte från materialet.
För mindel vill jag ha tranparens = se vad som kostar. Det hänger väl inte ihop med garantiärenden?L Le'Oracle skrev:Det enda jag kan förklara det med är att de är idioter.
Jag håller med er om att det vore bättre med högre timpris än en massa materialpåslag. Men ofta kan inte en kund förstå att en rörmokare måste ha 850 i timmen , så det maskeras via materialvinster istället.
För oss installatörer vore det ju kanon om ni kunder gav oss materialet och en ritning,,vi byggde , ni besiktigade och var nöjda med utförandet och sedan om allt är tätt så är rörisens ansvar över.
Om inte er nya Daikin BVP fungerar så är det inte installatörens problem .
Detta vore kanon
Och det innebär att kunden istället upptäcker det när fakturan kommer och sen blir det ett himla liv. Är det verkligen bättre att ta striden då istället för att vara tydlig innan? Jag minns en liknande diskussion där en hantverkare var tydlig med att om man innan var öppen med den verkliga kostnaden innan så skulle han aldrig få några jobb.L Le'Oracle skrev:
Men det som är intressant är att under de år jag varit medlem här på BH så har det som jag ser det skett en förändring i attityden mot "saftiga" påslag.. Och det är uppenbart att det finns en stor del hantverkare som utan problem går runt med, vad de flesta kunder uppfattar som, rimliga påslag.
Så jag tror att utvecklingen går i positiv riktning och de som fortfarande utnyttjar stora materialpåslag kommer nog få det tuffare och tuffare framöver vilket är positivt både för alla kunder och seriösa hantverkare.
Varför diskuterar jag VVS och den branschens ekonomi med någon som inte ens kan se dimensionen på ett rör och som sedan blandar olika fabrikat hej vilt , vilket strider mot Säkervatten?M mr_bygg skrev:Och det innebär att kunden istället upptäcker det när fakturan kommer och sen blir det ett himla liv. Är det verkligen bättre att ta striden då istället för att vara tydlig innan? Jag minns en liknande diskussion där en hantverkare var tydlig med att om man innan var öppen med den verkliga kostnaden innan så skulle han aldrig få några jobb.
Men det som är intressant är att under de år jag varit medlem här på BH så har det som jag ser det skett en förändring i attityden mot "saftiga" påslag.. Och det är uppenbart att det finns en stor del hantverkare som utan problem går runt med, vad de flesta kunder uppfattar som, rimliga påslag.
Så jag tror att utvecklingen går i positiv riktning och de som fortfarande utnyttjar stora materialpåslag kommer nog få det tuffare och tuffare framöver vilket är positivt både för alla kunder och seriösa hantverkare.
Ingen aning? Det måste du nog svara på själv.L Le'Oracle skrev:
Men kul att du är så engagerad att du går igenom mina tidigare inlägg och letar du bara vidare bland inläggen hittar du nog en del som handlar om ämnet. Men jag kan trösta dig med att rörmokaren som kopplade in blandarna var bekväm med lösningen och han var både trevlig och hade väldigt små påslag på både blandare och annat material och en helt OK timpenning så jag var nöjd.