Våra svarta stockrosor lider tyvärr av rost, så det blir nog sista säsongen på den platsen.
Våra brukade drabbas hårt, men i år testade jag en ny metod som verkar fungera hjälpligt. Jag plockar bort de första 3-4 bladen allteftersom de kommer upp, och därefter de som har flest prickar. De blommar senare och blir inte lika stora, men de blir vackra! Det sägs att rostsvampen övervintrar på ytan av den vissna bladrosetten, och det ska vara därför metoden fungerar!
Våra brukade drabbas hårt, men i år testade jag en ny metod som verkar fungera hjälpligt. Jag plockar bort de första 3-4 bladen allteftersom de kommer upp, och därefter de som har flest prickar. De blommar senare och blir inte lika stora, men de blir vackra! Det sägs att rostsvampen övervintrar på ytan av den vissna bladrosetten, och det ska vara därför metoden fungerar!
Agapanthus 'Dr Brouwer'. Inte så imponerande vid en första anblick kanske, men eftersom de planterades som ynkliga knölar denna säsong så blev jag förvånad över att ett flertal blommar. Tidigare har det tagit åratal innan de önskat visa upp sig med mer än gröna kvastar.
Agapanthus 'Dr Brouwer'. .. men eftersom de planterades som ynkliga knölar denna säsong så blev jag förvånad över att ett flertal blommar. Tidigare har det tagit åratal ...
Ja, du har verkligen haft tur! Jag köpte 6 rejäla - STORA - knölar förra våren dvs för 1,5 år sedan - och de har bara blad även denna säsong. Jag tvivlar på stänglar även nästa sommar.
Ja, du har verkligen haft tur! Jag köpte 6 rejäla - STORA - knölar förra våren dvs för 1,5 år sedan - och de har bara blad även denna säsong. Jag tvivlar på stänglar även nästa sommar.
Jag körde ner 6-7 små knölar per kruka med tanken att de bara skulle få växa till sig. Det sägs att ju trängre de har det desto blomvilligare är de!
Jag körde ner 6-7 små knölar per kruka med tanken att de bara skulle få växa till sig. Det sägs att ju trängre de har det desto blomvilligare är de!
Nu misstänker jag att jag planterat dem i alltför stor kruka. Här är en bild på min förra kruka som gladde mig i många år. Tyvärr frös blomman ihjäl i förrådet en kall vinter.
En av flera gå-bort-krukväxt-hortensior som fått bo i rabatterna. De beter sig närmast som perenner som fryser ned till marken, men hinner hämta sig till sensommaren!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Glasbäret är väl mest känt för sina bär, men även blommorna förtjänar att uppmärksammas!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den vanliga röda solhatten 'Magnus' är ett av de bättre tillskotten, och frösår sig tillräckligt så att man kan flytta ut småplantor till nya ställen.