14 416 läst · 59 svar
14k läst
59 svar
Hur hantera helt orimlig elförbrukning enligt Elbolag
Hobbit skrev:
Godmorgon allesammans,
fick nästan ett hjärtattack när jag kollade elförbrukningen i sommarstugan igår.
7. juli hoppade den upp till 15kw/timme (i runda slängar 400KW/dygn) och där
står den sedan dess. Förbrukning hittills alltså över 5.000KwH !!!
PÅ TRE VECKOR
Förbrukningen har inga peaks (stannar i närmaste konstant vid 15kw i timmen)
Stugan är obebod sedan 23. juni
Dygnsförbrukning 23.juni - 6. juli = 0,5kwh per dygn för larmet
Dygnsförbrukning 7. juli - 22. juli = 400kwh
hörde omedelbart med kundservicen och fick detta svar
Hej!
Kan inte se något ovanligt i vårat system. Troligast är det något som står på och drar ström i stugan. Rekommenderar er att ta dit en elektriker och kolla över hur strömmen är. Om det är någon som drar onödigt mycket ström. Trevlig sommar!
Förbrukningen är i mina ögon helt orealistiskt
Vad gör man ?
tack för alla synpunkter och råd
Fy, vad jobbigt, jag hade också högt elforbruk i mitt sommar hus i Danmark.
Tog ut elektriker ifrån köpenhamn till att göra energioptimering. Och det hjälpte hos oss. Så ja bästa tips ring en elektriker!
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 163 inlägg
Johodå! Hade två täta elmätarbyten, där de andra (nuvarande mätare) inte fick någon förbrukningsöverföring. Elräkning på 985.000 kWh under en fyramånadersperiod. Fullständigt haveri följde i Göteborg Energis faktureringssystem. De hade jäkligt svårt att lösa detta.Stefflo skrev:

Har du läst hela tråden?D Sara N skrev:
Tänker mest på inlägg 23 där han själv skriver att allt är löst.
Man ska ALLTID göra en sanity check precis som du gjorde. Om förbrukningen rusar iväg sådär är det precis som det framkommit något mysko eller trasigt.Hobbit skrev:
Idag när min elektrikern var redan på väg
kom den där från Vattenfall kl 12:58
Hej *****, Jag har mottagit ditt ärende gällande elmätaren som rusat. Förbrukningen är orimlig och vi byter mätaren så fort som möjligt. Du behöver inte betala för den höga förbrukningen. Vi använder mätarställning från den 2019-07-06 (ställning 025423 kwh) som nedtagen ställning. Hälsningar Mattias ****** Metering Vattenfall Eldistribution AB Gas***** 2 582 22 Linköping
Slutfazit i hand - lita aldrig på din elfaktura/elmätare
Säger trådskaparen med STOR lättnad
Misstänker blixtnedslag eller något dylikt.
Och kul att allt "ordnat" sig. Ditt första svar från Vattenfall var säkert nån stackare på kundtjänst som kan lika lite om el som du gör. Så skönt att det gick vidare till rätt instans
Min känsla av greenely är att de inte tillförde något alls som jag inte kan se hos nät/el. Det som de däremot tillförde var en jäkla massa spam om hur bra deras el är (det är den inte).M Mlindahl skrev:
Så det enda man gör är delar med sig av sin data till dem för att de ska kunna spamma en.
De var dock snabba på ta bort mitt konto och återkalla mitt medgivande att de fick kolla på min elinfo.
Haha. Blev kaos hos Ellevio när jag bytte till tim-mätning och samtidigt inträffade Afrida tre veckor efter. Jag fick inga fakturor alls då min kostnad låg på 0 i deras faktureringssystem. Men de skickade rätt info till Skellekraft och hade all info i det andra systemet.Johan Gunverth skrev:
Som tur var reagerade jag till slut på att de inte skickade nån faktura och de kunde rätta till det efter nån dags huvudbry.
First line sa "nej du ska inte ha nån faktura enligt systemet.... Men det kan ju inte stämma. Du ska ju alltid ha en grundavgift..."
Har du någonsin funderat över att världen fortsätter bakom Sveriges gränser ?ronolo skrev:
Låter utlandssvensk som ett bekant begrepp ?
Kan du föreställa dig att man bor U T O M L A N D S ? ?
Ja absolutStefflo skrev:
Blev ju själv förvånad att det gick så bra efter första svar som slutade med - "Trevlig sommar"
Kändes nästan som första svar kom från en rysk ChatBot
Ibland har man mer tur än förstånd
Ja AppendixAppendix skrev:
Man ska ALLTID göra en sanity check precis som du gjorde. Om förbrukningen rusar iväg sådär är det precis som det framkommit något mysko eller trasigt.
Misstänker blixtnedslag eller något dylikt.
Och kul att allt "ordnat" sig. Ditt första svar från Vattenfall var säkert nån stackare på kundtjänst som kan lika lite om el som du gör. Så skönt att det gick vidare till rätt instans![]()
eller så var det kanske någon sommarvikarie som precis tagit studenten eller helt enkelt en rysk ChatBot
Medlem
· Västra Götaland
· 3 729 inlägg
Modern kundtjänst fungerar som så att telefonnumret går till en first line support. Där sitter brutalt uttryckt de som har svårt att få jobb. Dessa har en pärm med de 100 vanligaste frågorna, och ett team på några dussin operatörer övervakas av en team leader som kan rycka in om något går snett, typ att kunden bråkar.Hobbit skrev:
Dessa fall, som t ex ditt, går vidare till second line support, där någon som faktiskt kan lite, tittar på ärendet. Först då kan m an räkna med att få hjälp. Avsikten med detta system är att många samtal kan tas om hand av folk på minimilön medans de relativt dyra personerna med yrkeskunnande kan sparas in på.
Se det så här, de talade ju i alla fall svenska. IT är ju ett område där kundtjänsten nästan helt är outsourca till Indien.
Fortsätter lite OT, jag gissar att Sandhamnaren och Riksgränsen är det två orter som ligger längst från varandra avseende bilväg inom Sverige.E elmont skrev: