Byggahus.se
Ska man sätta ångspärr(ålderbestäng plast) i badrummet både yttre, innervägg ?blir inte dubbla tätskikt,
håller på bygga nytt badrum, nya badrummet har två yttervägg och två innervägg.
1-Badrums yttervägg:
yttre panel,vindpapp,isolering,åldersbeständigt plast, OSB, fuktspärr, klinkers
2-Badrums Innervägg:
gips,vindpapp, isolering,åldersbeständigt plast, OSB, fuktspärr, klinkers
verkar som branschregler för våtrum ändrades senaste året och därför finns olika åsikter från olika hantverkare,vad gäller idag för badrum för yttervägg, innervägg och tak
Tackar

Enligt det nya ska det vara tätskikt på alla väggar och golv som kan begjutas med vatten , utanför duschväggar ska det vara en meter från duschen och i snedtak 1,5 meter upp, i taket behövs inget. Inga väggar eller kabin så ska det vara som en balja med tätskikt

Du kan ju perforera yttre tätskikt (plast) i väggen genom att borra ursinnigt i väggen med en 2-3mm borr...
Detta gjorde jag i mitt gamla hus för att inte skapa två tätskikt i en o samma vägg....

A
  • Gilla
sam2018 och 1 till
  • Laddar…
sam2018 sam2018 skrev:
Ska man sätta ångspärr(ålderbestäng plast) i badrummet både yttre, innervägg ?blir inte dubbla tätskikt,
håller på bygga nytt badrum, nya badrummet har två yttervägg och två innervägg.
1-Badrums yttervägg:
yttre panel,vindpapp,isolering,åldersbeständigt plast, OSB, fuktspärr, klinkers
2-Badrums Innervägg:
gips,vindpapp, isolering,åldersbeständigt plast, OSB, fuktspärr, klinkers
verkar som branschregler för våtrum ändrades senaste året och därför finns olika åsikter från olika hantverkare,vad gäller idag för badrum för yttervägg, innervägg och tak
Tackar
sorry jag skrev fel jag menar tätskikt där som skrev fuktspärr innan klinkers

Erik_Hansson skrev:
Titta på Säker vattens instruktioner.
[länk]

[bild]
men här om jag förstår rätt finns både åldersbeständig plast och fuktspärr så blir inte dubbla tätskikt eller dubbla tätskikt+.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
?

lärjungen
sam2018 sam2018 skrev:
men här om jag förstår rätt finns både åldersbeständig plast och fuktspärr så blir inte dubbla tätskikt eller[bild] ?
Jag tolkar det som att ångspärren är kapad vid badrummet och byts ut mot en åbgbroms (kolla nästa svarta linje med text under "plastfolie"). En ångbroms är mer förlåtande och kan släppa ut fukt som råkat passera tätskiktet.

• Gilla
ada12345 och 1 till
  • Laddar…
lärjungen lärjungen skrev:
Jag tolkar det som att ångspärren är kapad vid badrummet och byts ut mot en åbgbroms (kolla nästa svarta linje med text under "plastfolie"). En ångbroms är mer förlåtande och kan släppa ut fukt som råkat passera tätskiktet.
hmmm bet beror på hur man kan tolka bilden,

borde finnas en enkel och tydlig skiss som behövs inte tolkar på olika sätt och visar hur ska vara tätskikt i badrummet någonstans eller

A
Precis. Det är en ångbroms i ytterväggen bakom badrumsväggen. I tidigare riktlinje drog man in fuktspärren och la ihop den med badrummets fuktspärr för att bara få ett lager med fuktspärr.

Edit. Det står ju Platsfolie på ett ställe och precis under står det Ångbroms. Det är väl tydligt?

• Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
X

Redigerat:
Erik_Hansson skrev:
Precis. Det är en ångbroms i ytterväggen bakom badrumsväggen. I tidigare riktlinje drog man in fuktspärren och la ihop den med badrummets fuktspärr för att bara få ett lager med fuktspärr.

Edit. Det står ju Platsfolie på ett ställe och precis under står det Ångbroms. Det är väl tydligt?
varför bara en lite bit Platsfolie och inte hela vägen?

A
Vad menar du ?

Erik_Hansson skrev:
Vad menar du ?
I bilden ser att ångbroms dragot hela väggen men inte Platsfolien

Plastfolien är ju i ett annat rum.

• Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.