20 513 läst · 156 svar
21k läst
156 svar
Dragigt hus från 1700-talet
Tidigare skrev du att det finns massor med 80-talshus med plast och utan ventilation som fungerar alldeles utmärkt?D Daniel 109 skrev:
Jag förstår att du vill ha plast i alla hus oavsett, men jag förstår inte varför.
Kirre2: Nej, det skrev jag inte.
Jag menar att fuktigheten inne beror på ventilationen. Inte på vilken typ av isolering man har. Avsaknad av ventilation tenderar att orsaka problem i alla hus. Sedan behöver den kanske inte vara så kraftig som dagens byggnorm förespråkar, men ventilation behövs oavsett byggteknik.
Det stora värmeläckaget hjälper till att hålla väggarna torra. Och eldstäder driver på ventilationen. Om man sätter in värmepump och tilläggs isolerar kan man inte räkna med att det funkar bara för att det gjort det i 100år tidigare.
Ett av dom bästa skälen att inte ha plast och miniralull är miljöskäl. Annars skulle jag också ksnske kört på med plast och miniralull. För minirslull är nog det billigaste, men också dåligt miljöval.useless skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 725 inlägg
Ja det krävs mycket energi att tillverka miniralull, sen är det också lite tillsatser i miniralull, fast om dom är dålig för miöjön vet jag inte. Och att men helst ska ha nå andningskydd när man jobbae med det, tillverkarna brukat rekomendera det. Cellulosa är inte heller det bästa valet för miljön, men ändå hyffsat bra om det är returpapper det tillverkas av. Bättre är hampa, det lagret koldioxid och det innehållet inte nå tillsatser.Johannes Carlsson skrev:
Mineralull sparar energi i och med att energiförbrukningen sänks, så sett till hela livscykeln är det kanske ett bättre val?Bjor skrev:
Det finns tydliga indikationer på att dagens hus är så tjockt isolerade och har så kort livslängd att den där sista isoleringsökningen aldrig kommer att tjäna in sig miljömässigt.
Experterna tvistar om det verkligen är så men åtminstone är man väldigt nära gränsen.
Det är i princip omöjligt att åstadkomma en så tät ångspärr av plast i ett gammalt hus att den fungerar. De flesta av oss vet hur det brukar se ut bakom hål i ångspärren i tjockt isolerade hus med mineralull/glasull.
Eftersom det inte går att åstadkomma en tillräckligt tät ångspärr anser jag fortfarande att det är vettigare att bygga så att man inte behöver en tät ångspärr till exempel med cellulosabaserad isolering.
Experterna tvistar om det verkligen är så men åtminstone är man väldigt nära gränsen.
Det är i princip omöjligt att åstadkomma en så tät ångspärr av plast i ett gammalt hus att den fungerar. De flesta av oss vet hur det brukar se ut bakom hål i ångspärren i tjockt isolerade hus med mineralull/glasull.
Eftersom det inte går att åstadkomma en tillräckligt tät ångspärr anser jag fortfarande att det är vettigare att bygga så att man inte behöver en tät ångspärr till exempel med cellulosabaserad isolering.