226 895 läst · 617 svar
227k läst
617 svar
Villa Heij: Egenritat 1,5 plan i lösvirke

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg
ÄNTLIGEN!!!
Idag fick vi gjutet den första plattan.
Varmt som i he......t så en hel del vatten gick det åt, både till arbetare och platta.
Idag fick vi gjutet den första plattan.
Varmt som i he......t så en hel del vatten gick det åt, både till arbetare och platta.

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg
Vilka block/leverantör kör du med? Tycker det ser ut som bewi? Berätta gärna om du kollade på andra varianter och varför du valde just detta.
Hur lång tid tar det att bygga detta om man slår ut det per m2 vägg och verkligen tar med _all_ tid; uppmätning, justering, montering av stöd, gjutning osv... ? Jag har själv inte tagit in offerter för mitt projekt (kommer troligen inte ha möjlighet/tid att göra det själv), men har sett några offerter från byggare där de verkar ta 2500/kvm (och då uppskattar jag materialkostnaden till mindre än hälften). Jag tycker det verkar väldigt högt (dvs. en arbetskostnad om 1250+ per kvm).
Hur lång tid tar det att bygga detta om man slår ut det per m2 vägg och verkligen tar med _all_ tid; uppmätning, justering, montering av stöd, gjutning osv... ? Jag har själv inte tagit in offerter för mitt projekt (kommer troligen inte ha möjlighet/tid att göra det själv), men har sett några offerter från byggare där de verkar ta 2500/kvm (och då uppskattar jag materialkostnaden till mindre än hälften). Jag tycker det verkar väldigt högt (dvs. en arbetskostnad om 1250+ per kvm).

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg
Stämmer bra att det är Bewi, anledningen att det blev dom är att min leverantör av huset hade dessa i sitt sortiment.S skyisthelimit skrev:Vilka block/leverantör kör du med? Tycker det ser ut som bewi? Berätta gärna om du kollade på andra varianter och varför du valde just detta.
Tidsåtgång OJ, det har jag inte räknat exakt på och dessutom så har jag inte kommit till biten med stöttor och betong än.
Men bilden nedan har väl tagit mig va 24h att lösa med urtag och all armering, totalt ca 40m2.
Beroende om det ska vara under mark så behövs det dubbelt med armering

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg
Då var det dags för uppdatering.
Äntligen börjar det hända saker!
Väggen är gjuten och fyllt bakom, i morgon börjar vi med avloppet och förhoppningsvis så kan cellplasten och golvvärme komma på plats i helgen.
I bästa av världar så blir det gjutet i slutet av nästa vecka, men det är mycket kvar dit.
Den 2/7 kommer stommen så då får vi hoppas att vi är klara med plattan
Men med 8 veckors semester bör man väl komma en bit
Äntligen börjar det hända saker!
Väggen är gjuten och fyllt bakom, i morgon börjar vi med avloppet och förhoppningsvis så kan cellplasten och golvvärme komma på plats i helgen.
I bästa av världar så blir det gjutet i slutet av nästa vecka, men det är mycket kvar dit.
Den 2/7 kommer stommen så då får vi hoppas att vi är klara med plattan
Men med 8 veckors semester bör man väl komma en bit
90° svängar på avlopp är ingen höjdare, stor risk för stopp. Om man tvunget måste ha det så bör man bygga böjen med minst 2st 45°. Helst ska man ta en 45:a och sen dra en bit rör(50cm) och efter det en 45:a till så får man en rätt mjuk sväng.elpaco skrev:
Precis min tanke. Det ser ut som att röret genom gruset inte utnyttjar möjligheten till mjuk böj. Men det är omöjligt att veta. Men ”lätt” att koppla om innan man gjuter.P Prodigys skrev:

Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 015 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 015 inlägg