Byggahus.se
K klimt skrev:
Först och främst bör du och mormor fundera över vilka konsekvenser detta får för sammanhållningen i släkten. Om detta drar i gång en konflikt, som även kan bli dyr att hantera, är det verkligen värt priset. Sen bör ni även gå till en kompetent jurist för rådgivning så att de papper som upprättas är korrekta och hållbara.
Om jag förstår rätt så har mormor fyra barn. Inget av barnbarnen har en död förälder , vilket innebär att ingen av er är arvtagare. De fyra arvingarna ska vara garanterade sin laglott, alltså halva arvet. Det innebär att det bör vara möjligt för mormor att sälja huset för halva marknadsvärdet , spara behållningen och fördela den på de fyra arvingarna. Om det inte finns ett belopp som motsvarar halva marknadsvärdet vid hennes dödsfall kan arvingarna begära ersättning av dig efter mormoderns dödsfall . Rimligheten i detta beror också på hur lång tid som förflutet mellan försäljningen och dödsfallet.
Upp till fem år är det som gäller efter gåva/förtida arv. Sedan ska man även tänka på om någon har fått oskäligt mycket så att de som har laglott inte får sin del finns det två olika möjligheter att gå. Så anlita en jurist så att det blir rätt.
windestal windestal skrev:
Med reservation för att jag inte är jurist, så ja, enligt vad jag vet/förstått så är det ingen skillnad på om hon säljer huset förmånligt till dig eller till någon helt utomstående. Det kommer skatterättsligt betraktas som en gåva, som påverkar vinstskatten för dig när/om du säljer, men det påverkar inte arv/bouppteckning när mormor dött, eftersom du inte är arvinge nu när affären görs. Mormors barn kommer när hon dör få ärva sin del av det hon äger då, husaffären kommer inte ha med saken att göra då. Ingen avstår något arv för att du köper huset nu, det enda som händer är att potten att dela på efter dödsfallet blir mindre, på samma sätt som den skulle blivit det om mormor sålt huset till "kompispris" till grannen, eller sålt till marknadspris och sedan åkt på en jorden-runt-resa.
Så, ja, det "enda" som händer är att det blir dålig stämning i familjen, och det är det ju bara du och mormor som kan avgöra hur viktigt/oviktigt det är. Gåvobrev som säger att detta inte är förskott på arv ska inte behövas, men som tidigare sagt skulle jag ändå rekommendera att ni upprättar ett, så att inga frågetecken kan uppstå i efterhand.
Är du säker på detta då man kan klaga på gåvor upp till 5 år om personen avlider inom den tiden.
Skillnaden är väl bara att endast bröstarvingarna kan klaga om någon anser sig inte har fått sin laglott.
Däremot är det väl skillnad om hon eller annan köper enligt lägsta värdering. För att undvika komplikationer.

harry73 harry73 skrev:
Men jag tror hon kan ge huset till dig utan att det är förskott på arv.
Ja det går alldeles utmärkt!
Är det en gåva så skriver man på gåvobrevet att gåvan ej är avsedd att vara förskott på arv.
Och gäller det en försäljning till lågt pris kan man naturligtvis göra samma skrivning.
Så att köparen inte heller förlorar sin eventuella arvsrätt till det eventuella arv som återstår efter köpet och när säljaren har avlidit.

T Turbo_Tail skrev:
lågt - precis som någon har konstaterat så finns det stor risk att köparen beläggs med gåvoskatt om köpesumman är så pass låg att köpet ses till stor del som gåva
T Turbo_Tail skrev:
Alternativet är ju att det ses som förskott på arv och då blir beskattningen därefter.
Men hallå!
Varken gåvoskatt eller arvsskatt finns i Sverige sedan 2005.

windestal windestal skrev:
För att undvika problem och tjafs när mormor gått bort kan ni även upprätta ett gåvobrev i samband med köpet, där det tydligt framgår att gåvan inte ska betraktas som förskott på arv. Om jag var du skulle jag ta hjälp av en jurist för att formulera detta korrekt.
Låter klokt, ta kontakt med en jurist!

Det är inte säkert att en sådan skrivning håller.

• Gilla
ArneTW och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja det går alldeles utmärkt!
Är det en gåva så skriver man på gåvobrevet att gåvan ej är avsedd att vara förskott på arv.
Och gäller det en försäljning till lågt pris kan man naturligtvis göra samma skrivning.
Så att köparen inte heller förlorar sin eventuella arvsrätt till det eventuella arv som återstår efter köpet och när säljaren har avlidit.
Själva syftet med lagen om förskott på arv är att man inte ska kunna skänka bort något innan man dör för att favorisera en arvtagare.

Då kan man inte skriva ett på ett papper som skulle upphäva lagen.

Jisses ...

• Gilla
JohnPaul2 och 1 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Själva syftet med lagen om förskott på arv är att man inte ska kunna skänka bort något innan man dör för att favorisera en arvtagare.

Då kan man inte skriva ett på ett papper som skulle upphäva lagen.
Nu skojar du väl? Eller skriver i ren okunskap.
Vilken lag menar du skulle förneka mig förfoganderätt över min egendom bara för att jag har barn, barnbarn, syskon eller andra släktingar?
Visst kan jag sälja, eller skänka bort allt jag äger och har så länge jag lever?
Det har väl ingen eventuell arvtagare vid min framtida död med att göra?

• Gilla
Freddy_kruger och 3 till
  • Laddar…
Jo, i alla fall om det sker nära innan din död. I och med lagen om laglott så behövs det en regel som hindrar att man skänker bort arvet på dödsbädden.

• Gilla
1
  • Laddar…
harry73
Vilken lag menar du skulle förneka mig förfoganderätt över min egendom bara för att jag har barn, barnbarn, syskon eller andra släktingar?
Visst kan jag sälja, eller skänka bort allt jag äger och har så länge jag lever?
Ja du får göra som du vill med dina pengar, men det kan ha konsekvenser för hur ditt framtida dödsbo ska fördela arvet.

• Gilla
1
  • Laddar…
Därför att det står så i lagen. Du får googla ärvdabalken och läsa på.

• Gilla
JohnPaul2 och 1 till
  • Laddar…
B Byggfuskarn skrev:
Därför att det står så i lagen. Du får googla ärvdabalken och läsa på.
Kan inte du, som tydligen är duktig på att googla, kopiera in det stycke i lagen du menar.
Och så en länk, om vi vill gräva djupare.
Tack!

Kan inte du, som tydligen är duktig på att googla, kopiera in det stycke i lagen du menar.
Och så en länk, om vi vill gräva djupare.
Tack!
Nej, googla, och ladda ner en pdf får du göra själv. Trettio sidor lättläst juridik som borde ingå i den svenska gymnasieutbildningen.

• Haha
  • Gilla
Lillebjörn och 1 till
  • Laddar…
harry73
https://lagen.nu/1958:637
6 kap
1 § Vad arvlåtaren i livstiden har gett en bröstarvinge skall avräknas som förskott på dennes arv efter arvlåtaren, om inte annat har föreskrivits eller med hänsyn till omständigheterna måste antas ha varit avsett. Är mottagaren en annan arvinge, skall avräkning ske endast om detta har föreskrivits eller på grund av omständigheterna måste antas ha varit avsett då egendomen gavs.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Fast nåt som saknas i tråden är väl ev värde på huset och vad ts hade tänkt att köpa det för? Det låter ju inte som det var tänkt att han skulle få huset iallafall utan köpa det till någotsånär rimligt värde och då tror jag ju inte ev arvslagar ställer till nåt.

Men räknas barnbarn som arvinge över huvud taget? Jag tyckte det stod i början av tråden att det inte gjorde det... ?

Han ska ju kompensera en moster med ett bra pris på bostadsrätten också.

• Gilla
1
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
Fast nåt som saknas i tråden är väl ev värde på huset och vad ts hade tänkt att köpa det för? Det låter ju inte som det var tänkt att han skulle få huset iallafall utan köpa det till någotsånär rimligt värde och då tror jag ju inte ev arvslagar ställer till nåt.
I inlägg 15 skriver ts att försäljningspriset blir ca 50% av marknadsvärdet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.