38 220 läst · 118 svar
38k läst
118 svar
Mormor vill sälja sitt hus till mig, Tvist? - Se hit!
Jag anses vara lämpligast att köpa huset billigt p.g.a det jag skrev, samt att min kusin har en tveksam bakgrundV VetarN skrev:Har alltid förundras över det där med att ge nice deals till ett barn, varför inte bara göra marknadspris? Visst du har hjälpt till och det finns kanske någon kosmiskt rättvisa i att du får de billigare då. Men, varför ens göra så. Det är enkelt att dela pengar varför delar man inte rakt av bara. Sen om någon annan också vill ha det då måste ju ett aktivt beslut göra så. Men kapitalist som jag är så är highest bidder kanske lämpligt![]()
Jag förstår och uppskattar det du skriver. Men ett rent köp är inte aktuellt (av olika anledningar) Absolut inte en ekonomisk sådan. Nämner den ekonomiska biten för att slippa att folk ska skriva "har du dålig ekonomi ska du inte köpa hus bla bla". Vi kommer använda oss utav mäklare, då kommer ju hen att bromsa oss ifall vi är ute på djupt vatten o.s.v.S Stuff skrev:Eventuellt ja. Observera att jag bara spekulerar som lekman och det mesta av min kunskap kommer från detta forum. Jag har inga djupare juridiska kunskaper i ämnet.
I TEORIN är det en helt vanlig affär mellan två personer men i praktiken är det uppenbarligen mer komplicerat än så. Annars hade du ju inte behövt starta den här tråden.
Om du nu vill ha det här huset så är mitt råd som sagt att försöka hålla det till ett rent köp till marknadsmässigt pris så behöver ni aldrig ens betrakta det som någon som kan liknas vid ett arv. Att börja betrakta det som arv där diverse mostrar börjar att "avstå" från sina delar låter som ett komplicerat upplägg som förmodligen inte ens skulle hålla rättsligt när man kommer till den riktiga uppdelningen av det framtida dödsboet
Men nu med eran hjälp så är jag mer positiv till att detta ska gå igenom utan komplikationer än vad jag var innan jag startade tråden. En moster avstår sin andel mot att få köpa min bostadsrätt billigare (det känner jag mig skyldig att avslöja, efter all den hjälp jag fått utav er). Fulspel eller inte, det bryr vi oss inte om. Av all skatt staten snor ifrån oss skattebetalare så kommer mitt samvete förbli rent, på den biten iaf.

windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Med reservation för att jag inte är jurist, så ja, enligt vad jag vet/förstått så är det ingen skillnad på om hon säljer huset förmånligt till dig eller till någon helt utomstående. Det kommer skatterättsligt betraktas som en gåva, som påverkar vinstskatten för dig när/om du säljer, men det påverkar inte arv/bouppteckning när mormor dött, eftersom du inte är arvinge nu när affären görs. Mormors barn kommer när hon dör få ärva sin del av det hon äger då, husaffären kommer inte ha med saken att göra då. Ingen avstår något arv för att du köper huset nu, det enda som händer är att potten att dela på efter dödsfallet blir mindre, på samma sätt som den skulle blivit det om mormor sålt huset till "kompispris" till grannen, eller sålt till marknadspris och sedan åkt på en jorden-runt-resa.J JD1170E skrev:Bra svar! Så affären mellan mig och mormor är alltså 100% vattentät och påverkar inte framtidens dödsbo? Bortsett från ev. bråk och tråkigheter inom familjen?
Jag har lärt mig mycket bra utav era inlägg. Lever min mor så är jag ej bröstarvinge, så gåvor/affärer mellan Mig och Mormor anses ej som förskott av arv, utan är i praktiken en helt vanlig affär två personer i mellan?
Så, ja, det "enda" som händer är att det blir dålig stämning i familjen, och det är det ju bara du och mormor som kan avgöra hur viktigt/oviktigt det är. Gåvobrev som säger att detta inte är förskott på arv ska inte behövas, men som tidigare sagt skulle jag ändå rekommendera att ni upprättar ett, så att inga frågetecken kan uppstå i efterhand.
Okej! Hur påverkar vinstskatten? Eller jo klart den påverkas om jag får köpa huset förmånligt för att sen sälja det till marknadspris, om det är så du menar, eller är det något med affären mig-mormor som isf. skulle påverka skatten "negativt"? Detta gåvobrev, finns dessa att skriva ut enkelt eller måste jag vända mig till någon jurist?windestal skrev:
Med reservation för att jag inte är jurist, så ja, enligt vad jag vet/förstått så är det ingen skillnad på om hon säljer huset förmånligt till dig eller till någon helt utomstående. Det kommer skatterättsligt betraktas som en gåva, som påverkar vinstskatten för dig när/om du säljer, men det påverkar inte arv/bouppteckning när mormor dött, eftersom du inte är arvinge nu när affären görs. Mormors barn kommer när hon dör få ärva sin del av det hon äger då, husaffären kommer inte ha med saken att göra då. Ingen avstår något arv för att du köper huset nu, det enda som händer är att potten att dela på efter dödsfallet blir mindre, på samma sätt som den skulle blivit det om mormor sålt huset till "kompispris" till grannen, eller sålt till marknadspris och sedan åkt på en jorden-runt-resa.
Så, ja, det "enda" som händer är att det blir dålig stämning i familjen, och det är det ju bara du och mormor som kan avgöra hur viktigt/oviktigt det är. Gåvobrev som säger att detta inte är förskott på arv ska inte behövas, men som tidigare sagt skulle jag ändå rekommendera att ni upprättar ett, så att inga frågetecken kan uppstå i efterhand.

windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Det här höjer röda varningsflaggor hos mig! För här blandar ni nu in arvet i alla fall (en person ska avstå arv?), och då är det helt plötsligt inte bara en gåva/affär mellan en person och en icke-arvinge, utan ett testamentligt förfarande av något slag. Ska det formuleras att någon/några avstår arv pga köpet kan du inte räkna med att det jag tidigare skrivit gäller, utan då blir det komplicerat!J JD1170E skrev:

windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Nej, jag menar bara det vanliga, att du får en latent skatteskuld eftersom mormor inte betalar vinstskatt när hon säljer till dig, och du kommer få räkna med mormors inköpsvärde när du väl säljer.J JD1170E skrev:Okej! Hur påverkar vinstskatten? Eller jo klart den påverkas om jag får köpa huset förmånligt för att sen sälja det till marknadspris, om det är så du menar, eller är det något med affären mig-mormor som isf. skulle påverka skatten "negativt"? Detta gåvobrev, finns dessa att skriva ut enkelt eller måste jag vända mig till någon jurist?
Okej, då förstår jag. Nej, då blir det en ren affär, och jag säljer min bostadsrätt till marknadspris, ännu bättre för mig.windestal skrev:
Det här höjer röda varningsflaggor hos mig! För här blandar ni nu in arvet i alla fall (en person ska avstå arv?), och då är det helt plötsligt inte bara en gåva/affär mellan en person och en icke-arvinge, utan ett testamentligt förfarande av något slag. Ska det formuleras att någon/några avstår arv pga köpet kan du inte räkna med att det jag tidigare skrivit gäller, utan då blir det komplicerat!
Var inte så säker på det. Kolla upp det. Inte heller är det möjligt att upprätta något sorts avtal att det inte är förskott på arv. Syftet med lagen är att förhindra just det du vill göra.J JD1170E skrev:Bra svar! Så affären mellan mig och mormor är alltså 100% vattentät och påverkar inte framtidens dödsbo? Bortsett från ev. bråk och tråkigheter inom familjen?
Jag har lärt mig mycket bra utav era inlägg. Lever min mor så är jag ej bröstarvinge, så gåvor/affärer mellan Mig och Mormor anses ej som förskott av arv, utan är i praktiken en helt vanlig affär två personer i mellan?
Vidare lägger sig Skatteverket i när fastigheter säljs till underpris. Dels för att det kan handla om att tvätta pengar, men även för så simpla saker som att försöka undgå skatt. Något ni uppenbarligen är ute efter.
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Jätteenkelt! Din mormor bestämmer över sina egna tillgångar. Vill hon sälja till dig är det ok - ingen mer än mormor kan/får bestämma över detta. Och det spelar ingen roll huruvida någon har gjort mer för henne, inte visat intresse etc...Ingen skulle troligen ha en åsikt om hon sålde till någon okänd.
Köp huset och bry er inte om olyckskorparna!
Trevlig midsommar!
Trevlig midsommar!
J JD1170E skrev:Hej!
Min Mormor har nu beslutat att avsluta sitt husliv, då saker och ting blivit för jobbigt för henne.
Lite kort om antal personer i "ärendet":
Min mormor har 4 barn (Min mor, samt 3 döttrar till). Vi är totalt 8 barnbarn.
Jag är det barnbarn som jämt funnits hos henne vilket innebär hjälp, sällskap, handla mat o.s.v.
Några av de andra barnbarn har inte brytt sig om henne (Förutom en kusin, men han/hon bor på annan ort, så det ter sig naturligt att denne inte funnits hos henne på samma nivå som jag). Totalt så har jag hjälpt min Mormor långt mer än samtliga hennes barnbarn + hennes två döttrar tillsammans). Min Mor och ena moster har hjälpt henne en del dock.
Min Mormor är helt klar i huvudet (dvs. fullt "myndig" att fatta egna beslut), och nu säger hon till sina barn att hon vill att jag köper huset av henne till ett förmånligt pris. Samtliga hennes barn FÖRUTOM ena dottern är med på notorna och tycker det är självklart att jag köper huset - hon vill att ett av hennes barn ska få köpa huset (trots att denne ALDRIG visat intresse för mormor, eller ens visat ett intresse för att köpa huset). 6/8 barnbarn vill också att jag köper huset och att jag förtjänar det mest av någon av oss barnbarn.
Eftersom att Mormor är fullt kapabel enligt lagen att göra vad hon vill med sina tillgångar, så kommer det så klart bli så att jag köper huset för det överenskomna priset och således kommer förmodligen min faster att känna sig överkörd. (Hon dyker upp nu när det luktar arv o.s.v) trots att hennes mamma inte ens gått bort. Vi är fullständigt medvetna om ett livslångt "bråk", men läget har heller inte varit så "bra" mellan oss och henne förut.
Kort summering: Majoriteten av personerna involverade i "ärendet" är 110% införstådd och accepterar caset.
Det finns flera anledningar till att det andra barnbarnet inte kommer få möjlighet att köpa huset. Personer i vår omedelbara närhet är också på min mormors "sida".
I slutändan så är det ju mormors ord som gäller och ska respekteras. (Min syn på det hela).
Det jag egentligen undrar är om något enligt lagen kan hindra en sådan affär? Arvsbalken träder ju in den dagen hon gått bort, vilket hon ju inte gjort, så enligt min tro har hon 100% rätt att sälja sitt hus till mig för i teorin 1:-, samt spendera varenda tillgång hon har vilket kommer lämna sina barn arvlösa (Nu kommer detta inte ske).
Ber om ursäkt för ett struligt inlägg, men hoppas Ni fyller på med era tankar och synpunkter. Moralsnack undanbedes, då jag tycker att jag iaf. har försökt att klargöra för hur situationen ser ut.
Det stämmer att mormor får göra hur hon vill. Det kan dock få konsekvenser för hennes dödsbo, men det är inget hon behöver bry sig omP Pulkabacke skrev:Jätteenkelt! Din mormor bestämmer över sina egna tillgångar. Vill hon sälja till dig är det ok - ingen mer än mormor kan/får bestämma över detta. Och det spelar ingen roll huruvida någon har gjort mer för henne, inte visat intresse etc...Ingen skulle troligen ha en åsikt om hon sålde till någon okänd.
Trevlig midsommar!
Säljer hon det under marknadsvärde KAN det bli problem, men måste inte.
Vid alla överlåtelser är det klokt att besiktiga, inte bara vanlig överlåtelsebesiktning i ert fall tänker jag utan också en ordentlig besiktning av el, övriga stammar, våtutrymmen, dränering, you name it. Det kan snabbt ta ner marknadsvärdet. Sen säljer din mormor fastigheten till dig för det rätta marknadsvärdet och ingen kan komma och klaga.
Vill hon kan hon också testamentera pengar till dig så att du har råd att åtgärda bristerna. Det enda hon inte kan göra är att beröva sina barn deras laglott.
Vid alla överlåtelser är det klokt att besiktiga, inte bara vanlig överlåtelsebesiktning i ert fall tänker jag utan också en ordentlig besiktning av el, övriga stammar, våtutrymmen, dränering, you name it. Det kan snabbt ta ner marknadsvärdet. Sen säljer din mormor fastigheten till dig för det rätta marknadsvärdet och ingen kan komma och klaga.
Vill hon kan hon också testamentera pengar till dig så att du har råd att åtgärda bristerna. Det enda hon inte kan göra är att beröva sina barn deras laglott.
Om du kompenserar en moster med ett lägre pris för bostadsrätten så är uppenbarligen ett förskott på arv. Det är är inte så enkelt.