6 078 läst · 25 svar
6k läst
25 svar
Värt köpa luft/luft för kyla när FLVP finns?
Vilken modell? Vem installerade? kostnad?ThomasHedberg skrev:
Jag har frånluft här med. Huset är på 126kvm men när vi köpte det installerade vi en luftluft ifrån Mitsubishi. Är supernöjd med den. Den klarar o värma upp 150kvm. Dock bara kyla 60kvm enligt spec.
Men vi kör den här hemma när det är riktigt varmt. Bara se till så alla rum står öppna sen att ytterdörrar o fönster är stängda så kan man ha en 20 grader i hela huset utan problem.
Kostar lite på elräkningen men så som det var i somras ångrar jag inte en sekund att den stod på och kylde ner oss.
Vilken modell köpte ni? Kostnad med installation?T Tavelram skrev:Vi har samma system som ni, NIBE frånluftvärmepump. Installerade en luft/luft förra året just för kylans skull. När det var som varmast under sommaren hade vi ca 30 grader i sovrummet, helt omöjligt att sova. Vi testade att låna en flyttbar AC, men den lät för mycket och störde både oss och barnen. Med luft/luft-pumpen slapp vi det problemet och kan också få ner temperaturen rejält i HELA huset, inklusive barnens sovrum.
Ytterligare en fördel är att eftersom frånluftssystemet är lite "trögt" vid väderomslag, till exempel när det snabbt blir kallare så kan man slå på luft/luft-pumpen och få snabb effekt med både värme och kyla.
Ångrar inte en sekund att vi investerade i en luft/luft, även om det kostade en slant.
Hej igen,
Nu fick jag en offert från IVT förutom tidigare jag fått från andra leverantörer. Offerterna från IVT är dock 5-7 tusen dyrare än andra leverantörer och märken och frågan är varför? Är IVT värt mellanskillnaden?
Nu fick jag en offert från IVT förutom tidigare jag fått från andra leverantörer. Offerterna från IVT är dock 5-7 tusen dyrare än andra leverantörer och märken och frågan är varför? Är IVT värt mellanskillnaden?
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Ja det är skönt med sommrarna som kommer vart 200’e år ca, idag den 11Juni i Västerbotten så har vi 11gr på dagen och blåst, natten ca 5gr. Och midsommar? Jo det brukar regna och vara svalt..
Kostnad? Helt gratis!
Kostnad? Helt gratis!
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Men så bor inte den större delen av befolkningen där uppe
Därför är det ganska gött att slå på torkfunktionen när det är uppe och snuddar vid 26-27, som i förrgår 
Allvetare
· Västra Götaland
· 9 718 inlägg
Vet inte om IVT ens är deras egna eller om det är typ en ommärkt Mitsubishi eller något. Ta den som är snyggast 
Medlem
· Västerbotten
· 3 283 inlägg
Ja eller kyla, då man ställer in vilken temp man önskar, .vi hade 30-35gr här hela förra sommaren, och tom nätterna var det nästan 30gr, fyy Faan..Cancerman_777 skrev:
Men med välisolerat hus ingen större fara..
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 835 inlägg
Torkningen kyler (men oftast inte till en viss temp, utan bara kyler) men till 1/3 av kostnaden...
Liknande trådar
-
Bordssåg Dewalt DW745 - saknar verktyg för att byta klinga, vart kan man köpa dessa i Sverige?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vart finns luftningen till golvvärmen Uponor?
Värme allmänt -
Vart köpa och få installerat luft/luft-värmepump i Stockholm?
Värmepumpar -
Värt att köpa luft-luft som komplement?
Värme allmänt -
Vart kan man köpa stora varmluftsgaller?
Byggmaterial & Byggteknik