Byggahus.se
God kväll!
Ska koppla en taklampa och undrar bara om detta ser rätt ut?

Tack på förhand
Anders

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det där ser inte bra ut

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Är du hygglig och förklarar vad det är som inte ser bra ut?

Fairlane
Om vi antar att färgerna på kablarna är korrekt (framförallt att gul-grön är jord) så ser det rätt tänkt ut (dock bör man veta, inte anta). Däremot är det alldeles för dåligt monterat. Du ska inte ha ledare synligt så där för det innebär att det är åtkomligt för en person.

• Gilla
Andersliam
  • Laddar…
Färgerna för inkoppling ser rätt ut. Men man måste mäta för att veta, viktigt att fas (normalt brun el svart) och nolla (normalt blå) blir rätt på en fast installerad armatur!
Och den framskalade kopparn i ledarna får inte sticka ut ur sockerbiten (plinten) sådär. Det kan lätt kortsluta.

• Gilla
Andersliam
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om vi antar att färgerna på kablarna är korrekt (framförallt att gul-grön är jord) så ser det rätt tänkt ut (dock bör man veta, inte anta). Däremot är det alldeles för dåligt monterat. Du ska inte ha ledare synligt så där för det innebär att det är åtkomligt för en person.
Tack för svar Fairlane!
Men vad menar du med att ledaren är synlig?

Och hur vet jag säkert att gul-grön är jord?

BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag föreslår att du köper Wago 221, för 3 ledare, för att koppla dina trådar i stället för skruvplinten (alternativt kontaktar en elektriker för som det ser ut nu kan det komma att kortsluta fasen, utlösa jordfelsbrytare eller kanske börja brinna). Wago finns t.ex. på Clas Ohlson.

• Gilla
Andersliam
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Färgerna för inkoppling ser rätt ut. Men man måste mäta för att veta, viktigt att fas (normalt brun el svart) och nolla (normalt blå) blir rätt på en fast installerad armatur!
Och den framskalade kopparn i ledarna får inte sticka ut ur sockerbiten (plinten) sådär. Det kan lätt kortsluta.
men om jag snyggar till det så att kopparn inte syns och kan ”toucha” varandra då borde det vara lugnt!?

Armatursladden(jordad) är köpt från Ikea. Borde inte färgerna stämma då på sladdarna?

BirgitS
A Andersliam skrev:
Och hur vet jag säkert att gul-grön är jord?
Genom att mäta med en multimeter som kan mäta spänning (volt) och motstånd (ohm).

Ett alternativ till skruvplint och Wago är förstås att sätta upp ett takuttag och koppla en lamppropp på lampans kabel.

• Gilla
Andersliam
  • Laddar…
BirgitS
A Andersliam skrev:
Armatursladden(jordad) är köpt från Ikea. Borde inte färgerna stämma då på sladdarna?
Problemet är att vi inte vet om färgerna stämmer i ditt tak.

• Gilla
Andersliam
  • Laddar…
Normalt kan man lita på att ett takuttag är korrekt kopplat. Detta sagt utan att ha sett just hur detta uttag ser ut
Sedan är skalningen av ledarna under all kritik, Det får absolut inte se ut som på bilderna. Detta får göras om från början.

Blir lite förvirring nu vad som är vad. Jag antar att den svarta sladden sitter i någon form av lampa och du vill koppla in den vita IKEA lampkontakten för att ansluta i ett lamputtag i taket?

Tycker fortfarande man bör mäta så att blå ledare i lampan går till lampsockelns "yttre del" dvs gängorna. Och brun ledare till lampsockelns "mittstift".

• Gilla
Andersliam
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Problemet är att vi inte vet om färgerna stämmer i ditt tak.
Det här är vad som finns i mitt tak.
Sedan har jag köpt en armatursladd (jordad) från Ikea. Och det är den jag ska koppla till lampan.
//Anders

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Uttaget ser fräscht ut. Lägg tid på att fixa dina kablar.
Den svarta kabeln måste du ta loss, och klippa ner längden på kopparledarna , de bör vara ca 5-6 mm långa.
Den vita kabeln klipper du av alla ledare och börjar om med att skala bort yttermantel och ser till att innerledarna blir korrekt skalade.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Blir lite förvirring nu vad som är vad. Jag antar att den svarta sladden sitter i någon form av lampa och du vill koppla in den vita IKEA lampkontakten för att ansluta i ett lamputtag i taket?
".
Stämmer bra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.