76 161 läst · 431 svar
76k läst
431 svar
Nysådd gräsmatta - vad behöver jag göra nu?
Har exakt samma här. De senaste dygnen har det kommit igång rätt fint på de ställen där solen kommer åt, men på skuggsidorna ser det helt dött ut. Tålamod...C crazytok skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto
Någon som vet vad detta är för ogräs? Växer en hel drös just på en yta om ca 8x4meter på baksidan mot skogen. Ska nog rensa bort detta när marken torkat tänker jag...
Uppdatering: hur kommer det sig att gräset tar sig så fläckvis så här i början..? Är det normalt? Undrar också hur jag ska göra med bladen från körsbärsblommorna som nu lägger sig över fröna. Är det ok att kratta bort dem lite försiktigt när marken är torr? Risk att man river upp gräset och fröna?
Rent spontant... Du har säkert myllat ner gräsfröna å då ligger de olika djupt.K KWesterberg skrev:
Om du har dressat så kan fukten hållt sig bättre kvar i vissa områden än andra.
Har nämligen lite samma fenomen men är inte ett dugg orolig. Jag kör dock med fiberduk över så processen har kommit lite längre samt jämnare resultat även om det ändå skiljer sig.
Ang körsbärsbladen hade jag låtit dem vara. Svårt attt kratta upp/bort utan att skada. Sen har ju dem inga frön i sig så det är nog ingen fara. Gräset växer förbi dem ändå. Om det är ett problem, lägg en fiberduk över så får du ju bort resterande blad när de faller.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 359 inlägg
håller med ovan... ser bra ut tycker jag. låt det vara ett tag bara... blombladen e lugnt tror jag med... det gror under ändå... får du ngn jättehög kanske du försöker få bort lite.. men du vill inte rubba fröna.
Tack! Slängde på en fiberduk för att fånga ihop resten som faller. Bättre sent än aldrig. Borde tänkt på det tidigare så klart.P Peter_Bromma skrev:
Tack! Slängde på en duk under trädet för att fånga upp resten. Borde jag så klart tänkt på... Skyller på sömnbrist pga 2-åring och 6-månaders bebis.M mxjolle skrev:Rent spontant... Du har säkert myllat ner gräsfröna å då ligger de olika djupt.
Om du har dressat så kan fukten hållt sig bättre kvar i vissa områden än andra.
Har nämligen lite samma fenomen men är inte ett dugg orolig. Jag kör dock med fiberduk över så processen har kommit lite längre samt jämnare resultat även om det ändå skiljer sig.
Ang körsbärsbladen hade jag låtit dem vara. Svårt attt kratta upp/bort utan att skada. Sen har ju dem inga frön i sig så det är nog ingen fara. Gräset växer förbi dem ändå. Om det är ett problem, lägg en fiberduk över så får du ju bort resterande blad när de faller.
Lite sugen på att köra på en fiberduk över hela ytorna... vilken typ ska man satsa på? Den lilla som jag hade hemma känns väldigt tunn och skör.
Kanske får plocka lite blomblad försiktigt för hand...
Jodå det tar sig, men det går sååååååå låååångsamt!! Man blir ju väldigt otålig när man väl sått och man ser att det kommer men inte händer så mycket. Jag går ju där varje dag o spanar och kikar vad som hänt!K KWesterberg skrev:
Såhär ser det ut nu, lite skuggigt på vissa bilder och halvkass kamera. Men visst är det fläckigt för mig med! Baksidan mot skogen är sämst...

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Ang dina blad så testa en bred mjuk sopborste kanske? En lövblås hade nog varit optimalt dock.
Funderar på ett par saker....
1. Ska man kanske börja vattna mer sällan och mycket nu när det ändå tagit sig en del?
2. Ska jag kanske slänga på ytterligare ett lager frön på baksidan där det gror dåligt? Eller ska jag ha tålamod?
3. Eller, ska jag börja gödsla lite lätt med algomin gräsgödsel? Enligt algomins hemsida så ska man börja gödsla lite försiktigt när fröna väl börjat växa. Typ halva doseringen än vanligt.
Vad tror ni?
1. Ska man kanske börja vattna mer sällan och mycket nu när det ändå tagit sig en del?
2. Ska jag kanske slänga på ytterligare ett lager frön på baksidan där det gror dåligt? Eller ska jag ha tålamod?
3. Eller, ska jag börja gödsla lite lätt med algomin gräsgödsel? Enligt algomins hemsida så ska man börja gödsla lite försiktigt när fröna väl börjat växa. Typ halva doseringen än vanligt.
Vad tror ni?
Var också inne på en lövblås.C crazytok skrev:Jodå det tar sig, men det går sååååååå låååångsamt!! Man blir ju väldigt otålig när man väl sått och man ser att det kommer men inte händer så mycket. Jag går ju där varje dag o spanar och kikar vad som hänt!
Såhär ser det ut nu, lite skuggigt på vissa bilder och halvkass kamera. Men visst är det fläckigt för mig med! Baksidan mot skogen är sämst...
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ang dina blad så testa en bred mjuk sopborste kanske? En lövblås hade nog varit optimalt dock.![]()
Jo, vi pratar om att så. Nu blev det att jag sådde i måndags (20 maj). Att få gräsmatta som håller för några felsteg till midsommar blir nog svårt. Men igår såg man första stråna titta fram. De är 6-7 mm långa.elpaco skrev:

Logga in
Skapa konto
Jag sådde 2 veckor sedan.Ymer skrev:
Dvs 1 vecka innan dig. Mitt är rejält marktäckade redan. Extra green och tre bevattningar per dag.
4kg/100m2 gödsel i dager tillsammans med gräsfröna vid sådd.