284 680 läst · 5 241 svar
285k läst
5,2k svar
Är klimathotet något att bry sig om?
- Status
- Tråden är låst och går ej att kommentera.
I Kanada talade dom om att införa en carbon-tax på bränslen, men med kicken att alla pengar från den skatten skulle öronmärkas och delas ut åt de fattigaste i landet, som annars skulle drabbas hårdast av konsumtionsskatter.
Det skulle vara väldigt intressant om man då kan ta hänsyn till inblandning av biodiesel i vanlig diesel.D DennisCA skrev:
Själv har jag börjat att alltid tanka hos Circle K eller Preem som (säger att de) blandar in 40 - 50% biodiesel.
Av ren nyfikenhet: - är biodiesel bättre än vanligt diesel?harry73 skrev:
Svaret är nämligen inte självklart, så det hade varit intressant om någon orkade gräva i den frågan...
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Kunde inte låta bli att googla på saken. Tydligen så ligger biobränslen (som eldas) på ca 10ggr så höga utsläpp per producerad kWh som vindenergi och kärnkraft, men är runt 10ggr bättre än Kolkraft.
Då vi sedan tidigare kommit fram till att Diesel är minst 25% bättre än kolkraft så är biobränslen i allmänhet då 7,5ggr bättre än kol. Men nu är det HVO vi tittar på. Enligt tillverkarnas påståenden är denna 90% bättre än vanlig diesel. Detta leder då till att den leder till 7,5ggr så mycket koldioxidutsläpp som vind-/kärnkraft.
Jämför vi då eleffektiviteten i en elbil så tappar man där ca 20% av energin (elnät+ batteriladdning+motor), så en elbil som går på kärnkraft bidrar med ungefär 1/6 så mycket koldioxid som HVO (batterier ej inräknade). En bil på kolkraft bidrar med 40ggr så mycket koldioxid som om den går på HVO.
Spontant så verkar det som om HVO står sig rätt bra miljömässigt, förutom att man fortfarande får dieselavgaser.
Då vi sedan tidigare kommit fram till att Diesel är minst 25% bättre än kolkraft så är biobränslen i allmänhet då 7,5ggr bättre än kol. Men nu är det HVO vi tittar på. Enligt tillverkarnas påståenden är denna 90% bättre än vanlig diesel. Detta leder då till att den leder till 7,5ggr så mycket koldioxidutsläpp som vind-/kärnkraft.
Jämför vi då eleffektiviteten i en elbil så tappar man där ca 20% av energin (elnät+ batteriladdning+motor), så en elbil som går på kärnkraft bidrar med ungefär 1/6 så mycket koldioxid som HVO (batterier ej inräknade). En bil på kolkraft bidrar med 40ggr så mycket koldioxid som om den går på HVO.
Spontant så verkar det som om HVO står sig rätt bra miljömässigt, förutom att man fortfarande får dieselavgaser.
Jag tänkte på ”Man kan ha samma fakta och ändå ha olika åsikter.”, och tolkade det som en syftning till IPCCs tolkning av väderdata. Posten ör väl egentligen kanske än mer relevant till pacmans post under din.Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte om du har någon erfarenhet av att köra lastbil med bensinmotor eller traktor med bensinmotor?AndersMalmgren skrev:
Jag råkar ha kört en del med en paketbilsregistrerad liten lastbil från den tiden då sådana byggdes med bensinmotorer och då man körde med litet mer last på flaket blev bensinåtgången enorm. Dessutom var vridmomentet dåligt på låga varv.
De bensindrivna traktorerna som flera bekanta har haft har det varit samma problem med.
Orsaken till att dieselmotorerna slog igenom så totalt på tyngre maskiner är att de drar betydligt mindre bränsle när de skall gå länge på hög belastning och så har de bättre vridmoment på låga varv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Dieselavgasar är en faktor 10 giftigare för människor och djur så det är ointressant speciellt för fordon som rör sig bland folk. Traktorer osv är inte lika problematisktH heimlaga skrev:Jag vet inte om du har någon erfarenhet av att köra lastbil med bensinmotor eller traktor med bensinmotor?
Jag råkar ha kört en del med en paketbilsregistrerad liten lastbil från den tiden då sådana byggdes med bensinmotorer och då man körde med litet mer last på flaket blev bensinåtgången enorm. Dessutom var vridmomentet dåligt på låga varv.
De bensindrivna traktorerna som flera bekanta har haft har det varit samma problem med.
Orsaken till att dieselmotorerna slog igenom så totalt på tyngre maskiner är att de drar betydligt mindre bränsle när de skall gå länge på hög belastning och så har de bättre vridmoment på låga varv.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Jag drog till lite för effektelpaco skrev:
Edit: fast rött bra gissat får jag erkänna
"En ny undersökning har visat att moderna dieselbilar producerar dubbelt så mycket kväveoxider som lastbilar och bussar per kilometer, eller tio gånger mer per liter bränsle."
Nja dubbelt får vi nog nöja oss med i så fall. Det är väl transportsträckan som är jämförbar. Vi likställer ju inte ett kilo uran med ett kilo kol?AndersMalmgren skrev:
Sen vet jag inte om bensin har mer av annat skräp i sig?

hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 101 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 101 inlägg
Källa på detAndersMalmgren skrev:
[QUOTE="AndersMalmgren, post: 3292530, member: 144446"
(....)
"En ny undersökning har visat att moderna dieselbilar producerar dubbelt så mycket kväveoxider som lastbilar och bussar per kilometer, eller tio gånger mer per liter bränsle."[/QUOTE]
Är det felcitat när du jämför med lasbilar och bussar som också har dieselmotorer?
Traktorer och andra arbetsmaskiner körs ofta bland folk. Inte vet jag var du får sådana påståenden ifrån.
Jag vet att dieselmotorn absolut inte är någon bra lösning men vi är fast med den lösningen tills någon hittar på någonting revolutionerande eller tills oljebristen tvingar fram gengasdrift eller ångdrift eller arbetshästar.
Enda effektiva sättet att få ned kväxeoxidutsläppen nu omedelbart vore att förbjuda alla onödiga transporter som fyller vägarna och elektrifiera hela järnvägsnätet.
(....)
"En ny undersökning har visat att moderna dieselbilar producerar dubbelt så mycket kväveoxider som lastbilar och bussar per kilometer, eller tio gånger mer per liter bränsle."[/QUOTE]
Är det felcitat när du jämför med lasbilar och bussar som också har dieselmotorer?
Traktorer och andra arbetsmaskiner körs ofta bland folk. Inte vet jag var du får sådana påståenden ifrån.
Jag vet att dieselmotorn absolut inte är någon bra lösning men vi är fast med den lösningen tills någon hittar på någonting revolutionerande eller tills oljebristen tvingar fram gengasdrift eller ångdrift eller arbetshästar.
Enda effektiva sättet att få ned kväxeoxidutsläppen nu omedelbart vore att förbjuda alla onödiga transporter som fyller vägarna och elektrifiera hela järnvägsnätet.
Renoverare
· Stockholm
· 18 154 inlägg
Dessvärre har man utsläpp av kväveoxider på de flesta bensinmotorer också efter att direktinsprutning blivit vanligare än portinsprutning. Det är därför man vill sätta partikelfilter även på bensinbilar.
Men det är tur att vi har kväveoxid i våra kroppar för det är nämligen kväveoxiden som gör att vi vaknar på morgonen, en liten puff i hjärnan så är vi igång. Men det är nog bättre att få det via den naturliga vägen via arginin/kväveoxidsystem eller via nitrit-rika livsmedel.
https://teknikensvarld.se/moderna-b...gamla-dieselbilar-utan-partikelfilter-483708/
Men det är tur att vi har kväveoxid i våra kroppar för det är nämligen kväveoxiden som gör att vi vaknar på morgonen, en liten puff i hjärnan så är vi igång. Men det är nog bättre att få det via den naturliga vägen via arginin/kväveoxidsystem eller via nitrit-rika livsmedel.
https://teknikensvarld.se/moderna-b...gamla-dieselbilar-utan-partikelfilter-483708/