26 949 läst · 254 svar
27k läst
254 svar
Ska man få skämta om politik i Humorhörnan?
För att det du skriver är en bra regel, men att just politiska skämt skulle särbehandlas är konstigt.MathiasS skrev:
Som det har funkat i alla år så är "diskussionerna" kopplat till ett skämt typiskt ytterligare skämt kopplat till det första, dvs det handlar inte om någon faktabaserad diskussion utan just humor och skämt, vilket är det tråden är tillför. Det finns ingen anledning att ändra på eller reglera hur det fungerar.
Vill du ha en allvarlig diskussion om ett ämne det har skämtats om passar det bättre på annan plats och ibland tillochmed på ett annat forum.
Varför behöver detta göras så komplicerat?
Titta tex på #8124-8129 i tråden (med undantag för typ en post) - det är bara allmän diskussion, kommentarer och samtal som inte i sig är ytterligare skämt eller ens ansats till att vara roligt. Är det mer tillåtet än att någon bara konstaterar att ”det där skämtet var onödigt sexistiskt”?MathiasS skrev:
Som det har funkat i alla år så är "diskussionerna" kopplat till ett skämt typiskt ytterligare skämt kopplat till det första, dvs det handlar inte om någon faktabaserad diskussion utan just humor och skämt, vilket är det tråden är tillför. Det finns ingen anledning att ändra på eller reglera hur det fungerar.
Vill du ha en allvarlig diskussion om ett ämne det har skämtats om passar det bättre på annan plats och ibland tillochmed på ett annat forum.
Varför behöver detta göras så komplicerat?
Men politik är just politik och det finns på förekommen anledning en regel mot politiska diskussioner. Det är en relativt accepterad regel skulle jag säga även om den inte alltid följs. Att en följd av det är att politiska skämt inte kan diskuteras i samma omfattning som andra skämt känns rätt naturligt och inte speciellt hämmande heller.elpaco skrev:
Och att säga att man inte uppskattar ett politiskt skämt klassas alltså som diskussion och skall modereras?hsd skrev:
Jag tycker detta är ologiskt och ohållbart. Man försvarar rätten att posta provocerande åsikter, men förbjuder samtidigt andra från att ta ställning mot dem.
Du blandar ihop en meme med ”provocerande åsikter”. Ibland är det ju bara ett skämt, helt utan någon tyngd bakom. Jag är själv gift med en f.d jugoslav som sitter och asgarvar åt the typical jugge, språk för alla och Thor radio som alla driver med juggar. Det är helt enkelt kul, utan att vara racistiskt på något sätt. Man kan skämta om miljön utan att stå och hälla råolja i den lokala sjön......elpaco skrev:
Visst kan man diskutera den faktiska posten, men denna tråd handlar väl ändå om principen och inget annat?Ramnemark skrev:
Du blandar ihop en meme med ”provocerande åsikter”. Ibland är det ju bara ett skämt, helt utan någon tyngd bakom. Jag är själv gift med en f.d jugoslav som sitter och asgarvar åt the typical jugge, språk för alla och Thor radio som alla driver med juggar. Det är helt enkelt kul, utan att vara racistiskt på något sätt. Man kan skämta om miljön utan att stå och hälla råolja i den lokala sjön......
...och ska inte principen vara att man kan posta ett greta-skämt (tex det med greta utanför dörren, hysteriskt roligt) utan att man gör ett politiskt statement? Jag tror jag gillar vad Greta pysslar med men jag tycker ändå det var skitkul. Låt skämtet vara ett skämt och inte ett politiskt ställningstagande så behöver du inte argumentera mot det, det räcker med att tycka att det var kul eller inte. Och när det går över någon luddig gräns så tar någon bort inlägget.
....och det inlägget som togs bort, det är ju isåfall roligt inte på gretas bekostnad utan för att det så tydligt visar att klimatförnekarna inte förstår skillnaden på klimat och väder. Jag trodde det var DET som var det roliga.
....och det inlägget som togs bort, det är ju isåfall roligt inte på gretas bekostnad utan för att det så tydligt visar att klimatförnekarna inte förstår skillnaden på klimat och väder. Jag trodde det var DET som var det roliga.
Din post är inte helt fel ute, men håller du inte med om att det är en ganska skev inställning att det är den som drar skämtet som har tolkningsföreträde, inte den som läser det?MathiasS skrev:
...och ska inte principen vara att man kan posta ett greta-skämt (tex det med greta utanför dörren, hysteriskt roligt) utan att man gör ett politiskt statement? Jag tror jag gillar vad Greta pysslar med men jag tycker ändå det var skitkul. Låt skämtet vara ett skämt och inte ett politiskt ställningstagande så behöver du inte argumentera mot det, det räcker med att tycka att det var kul eller inte. Och när det går över någon luddig gräns så tar någon bort inlägget.
Ja det kanske är lite skevt men jag kan acceptera det då jag tycker det ska vara rätt högt i tak för skämt. Man får liksom bestämma sig för att det är ett skämt och inte politisk propaganda som måste motas i grind.