279 179 läst · 4 521 svar
279k läst
4,5k svar
Folk som kör i mittenfilen även om de inte kör om
Medlem
· Västernorrland
· 10 173 inlägg
Jag bryr mig inte iallafall. Ligger det nån i mitten och vill ligga där så kör jag om till höger om så behövs. Oftast vaknar de då och lägger sig till höger........men inte alla.

Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 11 154 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 11 154 inlägg
Jag kör om till höger ibland, men jag har fått böter för det också så det är sällan jag gör det. Intressant att du har erfarenhet av att många byter fil till höger efter att du kört om dem. Min erfarenhet är att det är under 1% som gör det. Det är lättare att få folk som kör nedsläckt mitt i natten att tända belysningen vilket nästan aldrig händer heller.
Känner igen det där.S Stefan1972 skrev:
Jag tycker det är fler som kör "rätt" jämfört med fem år sedan. Men fortfarande många som tror att de skall ligga i mitten, troligen på grund av någon felaktig hemmatolkning av att bara de som kör långsamt skall ligga till höger.
Men jag varierar, oftast kör jag om till vänster men är det fler bilar så kan det bli till höger.
Inte vill jag byta fil till höger om jag just blivit omkörd till höger. Det kan ju komma galningar som kör om där :Fairlane skrev:
Jag kör om till höger ibland, men jag har fått böter för det också så det är sällan jag gör det. Intressant att du har erfarenhet av att många byter fil till höger efter att du kört om dem. Min erfarenhet är att det är under 1% som gör det. Det är lättare att få folk som kör nedsläckt mitt i natten att tända belysningen vilket nästan aldrig händer heller.
....fast nu vet jag inte längre - skylten som avslutar bussfilen mitt på påfarten satt inte där den brukar sitta nu när jag åkte hem efter en indisk lunch. Sitter skylten ännu längre tillbaka på påfarten nu eller har dom grävt bort den i arbetet som pågår där? Isåfall ska man passa sig för högerfilsåkning...Isakare skrev:
MathiasS skrev:
....fast nu vet jag inte längre - skylten som avslutar bussfilen mitt på påfarten satt inte där den brukar sitta nu när jag åkte hem efter en indisk lunch. Sitter skylten ännu längre tillbaka på påfarten nu eller har dom grävt bort den i arbetet som pågår där? Isåfall ska man passa sig för högerfilsåkning...

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte längre bussfil mellan KK och Fruängenavfarten, de har tom ritat en heldragen linje, som dock är rätt bortnött.
Bussfilen börjar efter Fruängenavfarten nu.
Så mao är det bara en bred väggren och det får man inte köra i...
Bussfilen börjar efter Fruängenavfarten nu.
Så mao är det bara en bred väggren och det får man inte köra i...
Det kan ha ändrat sig sedan jag kollade, men lokala trafikföreskriften säger att det är vanlig fil där.Campar skrev:
Iochmed att det inte finns något helt streck kan man heller inte förväntas förstå att det är vägren.
Hur som gick det väldigt fint att åka där i morse 
Som tidigare sagt, en bekant åkte där på en lördag och blev stoppad av polisen, han fick då polisen att åka tillbaka och kolla skylten, då, för flera år sen var det bussfil på vardagar, så polisen tackade för sig och åkte.
Som tidigare sagt, en bekant åkte där på en lördag och blev stoppad av polisen, han fick då polisen att åka tillbaka och kolla skylten, då, för flera år sen var det bussfil på vardagar, så polisen tackade för sig och åkte.
Det var en "fil" där tills för rätt många månader sedan då de tog bort bussfilsskylten samt målade heldraget.
Nu är det som jag förstått det ingen fil där längre, men jag har inte koll exakt på lokala föreskriften, men misstänker att den faktiskt är ändrad.
Nu är det som jag förstått det ingen fil där längre, men jag har inte koll exakt på lokala föreskriften, men misstänker att den faktiskt är ändrad.
här tror jag. Eller så ringer man,Fairlane skrev:
https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/defaultstfs.aspx
Jag kollade inte detta själv sist, så jag vet inte exakt.
Det är säkerligen ingen fil där, skyltarna över motorvägen visar bara 3 filer.
Men kommer man ut på avfarten jag visar på bilden, hamnar man per automatik i den filen, och man kan ju spela dum och bara åka vidare
Jag som åker firmabil med telefonnummer 031 xxxxxx kan ju skylla på att jag kommer från Göteborg, och där har man ju inte en aning om var filerna går

Men kommer man ut på avfarten jag visar på bilden, hamnar man per automatik i den filen, och man kan ju spela dum och bara åka vidare
Jag som åker firmabil med telefonnummer 031 xxxxxx kan ju skylla på att jag kommer från Göteborg, och där har man ju inte en aning om var filerna går