Byggahus.se
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag gör en pudel. Jag hade helt missförståt skyltningen. Jag ändrar mig från "solklart ditt fel" till att skuldfrågan är höljd i dunkel.
Halvpudel.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Nu står jag nästan under röret och fotograferar underifrån.

Nedre kanten av det svartgulmarkerade ger precis 2 meter frihöjd.

Nedre delen av klämman flyttar ner frihöjden ca 15 cm. Jag tippar att kanske 2 cm skar igenom. Biltaket (plåt) blev inte skadad men klämmans nedre del skar som en kniv genom varm smör genom tyget och soltaksbågarna.

• garaget3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
E elmont skrev:
Och självklart har man själv inget ansvar utan det är alltid någon annans fel, är det skyltat 110 väg och man halkar av i kurvan så är det naturligtvis den som skyltat som har gjort fel.
Det är ju inte riktigt jämförbart, kör du av vägen har du ju uppenbarligen kört över din förmåga eller bilens kapacitet. Man kan ju inte springa runt och kontrollmäta höjder som är utsatta i parkeringshus eller på broar, precis som man inte kan provbelasta broar eller vägar som är utmärkta med en skylt om max vikt.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
C
B blue.b skrev:
Man kan ju inte springa runt och kontrollmäta höjder som är utsatta i parkeringshus
Måste nog erkänna att jag både kontrollmätt och haft spanare när jag kört lastbil i vårt garage. Så helt orimligt är det kanske inte om det är på gränsen.

@cpalm hur många cm eller % av höjden är ”på gränsen”?

C
Demmpa Demmpa skrev:
@cpalm hur många cm eller % av höjden är ”på gränsen”?
Lastbilen är 2,0m och jag har för mig att det är skyltat 2,10 utanför garaget. Även i vårt garage finns det rör och liknande där jag är rätt säker på att det är lägre än skyltat.

C cpalm skrev:
Nä, "om den fria höjden är lägre en 4,5 meter" är en bisats som anger när skylten används. Det säger ingenting om skyltens innebörd.

Men det är klart det på sätt och vis är felskyltat, eller snarare kanske felbyggt, men nu var ju frågan om skylten formellt sett har en sådan innebörd att garageägaren kan hållas juridiskt ansvarig för att den fria höjden inte motsvarar vad som anges på skylten.
Ja det bör tolkas som att den ”nya” fria höjden är den angivna. Nu betyder ju den skymten tom begränsad fordonshöjd vilket bör tolkas som att ditt fordon som understiger begränsningen kan köra fritt.

C cpalm skrev:
Lastbilen är 2,0m och jag har för mig att det är skyltat 2,10 utanför garaget. Även i vårt garage finns det rör och liknande där jag är rätt säker på att det är lägre än skyltat.
Jag tyder ditt svar som följande; så om fordonet är lägre än 11cm under gällande höjdmarkering så behöver man inte kontrollmäta. Eller?

Demmpa Demmpa skrev:
Tråkigt.

[länk]

[länk]
Vad har Transportstyrelsen eller trafikverket med ett privat parkeringsgarage?

Du har gjort helt rätt i att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.
Nu är det upp till dem att avgöra skuldfrågan och reglera kostnaden med eller mot garage ägaren.

• Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Vad har Transportstyrelsen eller trafikverket med ett privat parkeringsgarage?
Det är väl rimligt att anta att en vägskylt alltid har samma betydelse?

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N nissenhj skrev:
Du har gjort helt rätt i att anmäla skadan till ditt försäkringsbolag.
Nu är det upp till dem att avgöra skuldfrågan och reglera kostnaden med eller mot garage ägaren.
Tack. Hur mycket material ska jag förse försäkringsbolaget med exempelvis foton och videon ovan. Eller ska jag vänta tills jag blir tillfrågad?

lärjungen
B blue.b skrev:
Det är ju inte riktigt jämförbart, kör du av vägen har du ju uppenbarligen kört över din förmåga eller bilens kapacitet. Man kan ju inte springa runt och kontrollmäta höjder som är utsatta i parkeringshus eller på broar, precis som man inte kan provbelasta broar eller vägar som är utmärkta med en skylt om max vikt.
Håller helt med.

Och faktiskt. Om en väg är skyltad med 110 förväntar man sig nog att den också är byggd för den hastigheten. Man skyltar inte en slingrig landsbygdsväg med 110-skyltar eftersom den inte är gjord för de hastigheterna. Bygger man någonting som skall användas av allmänheten har man ju ett ansvar för att det man byggt också motsvarar vissa kriterier.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.