Byggahus.se
Hemmakatten
Man kan skicka in en överlklagelse till Länsstyrelsen (tror jag det är) inom tre? veckor om beslut som är felaktigt tagna på prsstämman. Allvarligare beslut som uppenbart strider mot lagen om Samfälligheter kan överklagas hela året.

Alla dessa ageranden som TS beskrivit är allvarliga och borde överklagas.

Har varit medlem i liknande korrupt förening och förstår problemen. Tyvärr orkade inte jag att driva det vidare. Hoppas TS orkar.
 
Redigerat:
  • Gilla
ilafudi och 3 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
En följdfråga till det du skrev; kan vem som helst som har andelstal i föreningen be om en helt ny förrättning för alla? Behövs inget majoritetsbeslut för detta?
Så här skriver Riksförbundet Enskilda Vägar:

Rätt att ansöka om en förrättning har bland annat samfällighetsföreningen som förvaltar anläggningen, men endast efter beslut av föreningsstämma. Ägaren/ägarna av en fastighet som deltar i anläggningen (=medlem i föreningen) kan också begära en omprövningsförrättning, t.ex. för att fastställa nya/ändrade andelstal. Om det inträffat ändrade förhållanden från tillfället när den dittills gällande förrättningen ägt rum, eller om det av andra skäl föreligger ett klart behov för en omprövningsförrättning, tas ansökan upp till prövning av förrättningslantmätaren. Ställs förrättningen in, får den som ansökt själv betala de uppkomna förrättningskostnaderna, men fattas ett förrättningsbeslut skall de som haft objektiv nytta av de beslutade åtgärderna vara med och betala. I det senare fallet är det vanligt att kostnaderna fördelas efter de andelstal som åsatts fastigheterna vid förrättningen.

.
O oliva skrev:
Jag vill inte ha en ny förrättning för bara de som har felaktiga andelstal om det innebär att de går efter reglerna för 1997 då hästfastigheter inte drabbades med så höga andelstal som de gör idag.
Jag tolkar inte lantmäteriets rekommendationer från 1995 som att hästfastigheter inte ska betala för den extra trafik som uthyrning av stallplatser medför. I texten står det att om det är uppenbart att schablonen ger ett oskäligt resultat, bör en bedömning göras utifrån förhållandena i det enskilda fallet. Om det fanns flera uthyrda stallplatser vid tiden för anläggningsförrättningen, så borde lantmätaren ha lagt till extra trafik i sin tonkilometerberäkning. Det gjordes för en eternellodling med självplock på en skogsfastighet vid vår förrättning 1997

O oliva skrev:
Exempelvis om man idag har fritidsbostad och går till permanentbostad så får man 1800ton för det var vad som gällde år 1997. Idag gäller ju 2100.
Jag tror inte att lantmätarna blandar andelstal baserade på olika tiders schabloner i en och samma anläggning. I vår förening får nya avstyckade tomter för permanentbostäder andelstal beräknade på den gamla schablonen 1800 ton/år och inte den nya 2100 ton/år.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Sant, men de har väl inga verifikationer. Jag frågade på årsmötet, ganska långt in på mötet, om någon i styrelsen hade någon ekonomisk utbildning eftersom de läste upp nåt försvarstal om varför de anlitat svart arbetskraft och då skrek sekreteraren åt mig att det är personangrepp att ens fråga något så oförskämt.
Idella föreningar har inte alltid bokföringsplikt vill jag minnas. Dock ekonomiska sådana.
 
Vi har 1.5 km o ploga i vår förening någonstans mellan stockholm o oslo så långt söderut från dig. Plogningen o sandning kostade 55 000 från ett externt bolag. Kommunen har gjort sommarunderhåll för 25 000 per år.
Sommarstugeägare betalar halv avgift. De med företag betalar betydligt mycket mer.
Det är för svårt å hålla reda på hur många som bor på en fastighet, ett stort hus kan generera mycket mer trafik än om det står två hus på en fastighet.
Det är för dyrt o svårt o få till stånd ny förrättning, det kostar för oss minst 90 000, en kostnad inte många är sugna på.
Om du inte gör något jobb åt föreningen själv så tycker jag du kan mest vara tacksam, det är otroligt mycket gratisarbete som görs i vår förening. Är man kassör eller ordförande så lägger man i vår förening ned några veckors oavlönat arbete. Det läggs tid på att o hålla reda på saker, inköp, bokföring, inkasso, skicka ut kallelser, protokoll, räkningar, kontakt med myndigheter, koll av vägen o fylla i hål, röja dikeskanter, ta ned träd som är för nära vägen eller trillat över vägen mm.
Själv får jag inget betalt men hjälper till då jag vet att det ger lägre kostnader för alla.
/frivillig kassör
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
D darey skrev:
Vägföreningar är oftast (alltid?) s.k. samfällighetsföreningar som lyder under lagen om förvaltning av samfälligheter. Till skillnad från ekonomiska och ideella föreningar så är medlemskapet tvingande genom myndighetsbeslut. Ägarna till de fastigheter som har en del i vägen är automatiskt medlemmar i föreningen.

Föreningarna är bara bokföringsskyldiga gentemot skatteverket om tillgångarna överskrider 1,5 mkr. Stadgarna stipulerar dock oftast (alltid?) att en ekonomisk redovisning ska upprättas till årsstämman.

En samfällighet kan förvaltas på två olika sätt: direkt av delägarna (delägarförvaltning), detta om det endast gäller ett fåtal fastigheter och delägarna är överens. Märk väl att en majoritet inte kan köra över en minoritet.
eller en särskild bildad samfällighetsförening,(föreningsförvaltning) Några andra förvaltningsformer är inte tillåtna.
 
O Otsef skrev:
Om du inte gör något jobb åt föreningen själv så tycker jag du kan mest vara tacksam, det är otroligt mycket gratisarbete som görs i vår förening. Är man kassör eller ordförande så lägger man i vår förening ned några veckors oavlönat arbete.
Nu är ju TS premiss misstänkt fusk och en styrelse som skor sig på de andra medlemmarna. Ska man då bara sitta still i båten och vara tacksam menar du? Konstigt resonemang.
 
  • Gilla
  • Haha
ilafudi och 8 till
  • Laddar…
Måste bara understryka ett par saker! :
1. I en förening är inte bokföringen hemlig. Föreningen är skyldig att presentera en redovisning för medlemmarna. Och ska kunna redovisa till myndigheter vid förfrågan.
2. Att anlita folk och betala ut såna belopp svart är olagligt!
3. Föreningen kan bli tvungen att betala skatter och sociala avgifter retroaktivt.
4. Om någon blir skadad under arbetet , vad händer då??

Om enskilda medlemmar hyr in någon privat är en sak, att föreningen betalar svart för att utföra en uppenbar verksamhet är ren dumhet!
 
  • Gilla
ilafudi och 4 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Tack för hjälpen. Jag ska ringa LST och se om jag hittar fram till rätt person.
Tyvärr har redan årsmötet varit och det är långt till nästa möte och jag bad inte att det skulle protokollföras. Jag tror mina frågor som jag ställde på mötet inte protokollfördes heller, men man får väl se sen när protokollet sätts upp. Jag tror faktiskt inte de har nån bokföring utan att allt finns bara i datorn, dvs avgifterna som är inbetalda finns på bankkontot och sen för de över pengar till styrelsemedlemmarna som snöröjer.
Det är väl egentligen det jag skulle vilja veta. Hur de bär sig åt när de håller koll på ekonomin.
Om det är en samfällighetsförening som din fastighet ingår i måste det finnas någon form av bokföring. Det ska skickas ut en kontrolluppgift senast den 31 januari varje är, där står det fastighetsbeteckning, ägarens namn, andelstalet, vilket år det gäller, samt din del av den ingående momsen. Om du är näringsidkare (t e x lantbruksfastighet),får du göra avdrag i deklarationen med denna summa. Det förekommer att föreningar fakturerar delägarna sin del av momsen, men så får man inte göra, det betraktas då som uttaxering. En uttaxering måste ske under vissa ordnade former för att vara rätt.
 
Jag tror att TS förening har en redovisning. 1200 kr per snöröjningsvända har nämnt, liksom en totalsumma i år på runt 60 tkr. Liksom en budget på 40 tkr.

Så säkerligen finns en redovisning. Att de underliggande verifikationerna skulle behöva vara allmänt tillgängliga är dock inte samma sak. Det räcker med att styrelsen öppnar böckerna för revisorn.

Det är problematiskt när man inte litar på ledning och kontrollorgan i en förening man måste vara med i. Tanken är ju att man ska välja en styrelse och en revisor man har förtroende för och att revisorn ska ha så lite koppling till styrelsen som möjligt.

Majoriteten i TS förening verkar ju också tycka att man har det så, medan ett par är missnöjda. Personligen kan jag då tycka att majoriteten då borde eftersträva extra öppenhet samt se till att det väljs en revisor som minoriteten litar på. Men det är ju i en idealiserad värld. Fuskar styrelsen och majoriteten av medlemmarna tycker att det är ok måste personer som TS ta rättssystemet till hjälp. Det finns ekonomiska risker för föreningen med det, men vill man få styr på det hela långsiktigt måste man ju göra något.

Möjligheten finns förstås också att TS övertolkat problemen, men om vi antar att allt huvudsakligen är som TS beskriver så skulle jag säga att nästa åtgärd är att börja titta på det rättsliga.
 
O oliva skrev:
Hej.
Fråga 1: I en av vägföreningarna jag har en andel i så har vi snöröjningskostander på 40-60 000kr per år.
Dessa pengar betalas ut till en eller flera gubbar som sitter i styrelsen och de får pengarna svart, dvs föreningen betalar inga arbetsgivaravgifter, och de fakturerar inte med f-skatt, och detta har pågått i säkert 15-20 år. På årsmötet var det bara jag och en till som tyckte det var konstigt och inte ville ge styrelsen ansvarsfrihet. Vägen är ca 1km och varje runda ger ca 1200kr. Det är en samfällighet som av lantmäteriet har uträknade andelstal för varje fastighet.
Är det vanligt att betala ut lönerna svart och gör ni också det i era vägföreningar?

Fråga 2.
En annan sak jag undrar över är ifall det är någon här som har erfarenhet av andelstal som inbegriper annat än endast permanent eller fritidsboende.
Dvs har någon erfarenhet av att man ifall man har två permanentboende på en fastighet får högre andelstal, eller om man har högre andelstal pga hästfastighet och hur många ton-km har ni per häst, resp extra permanentbostadshus? Jag vet vad rekommendationen är men undrar hur det fungerar i verkligheten.

Fråga 3. Har någon gjort en lantmäteriförättning nyligen (vår är gammal) och vad gick det på? Det är ca 30 fastigheter här, men då det finns en gammal förättning att utgå ifrån borde det vara lätt att göra en ny mer korrekt.

Styrelsen är enligt lag tvungna att anmäla sig som arbetsgivare till skattemyndigheten om inte snöröjaren kan visa upp papper på att han är godkänd för F-skatt, obs det räcker inte med att han är momsregistrerad. Ställ frågan till revisorerna om snöröjarna har F-skattsedel och säg att du nästkommande årsstämma vill se fakturaunderlagen för utbetalning till snöröjarna. De kan inte hindra dig att granska bokföringen på årsstämman. Revisorerna har ett mycket stort ansvar för att detta går rätt till.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att TS förening har en redovisning. 1200 kr per snöröjningsvända har nämnt, liksom en totalsumma i år på runt 60 tkr. Liksom en budget på 40 tkr.

Så säkerligen finns en redovisning. Att de underliggande verifikationerna skulle behöva vara allmänt tillgängliga är dock inte samma sak. Det räcker med att styrelsen öppnar böckerna för revisorn.

Det är problematiskt när man inte litar på ledning och kontrollorgan i en förening man måste vara med i. Tanken är ju att man ska välja en styrelse och en revisor man har förtroende för och att revisorn ska ha så lite koppling till styrelsen som möjligt.

Majoriteten i TS förening verkar ju också tycka att man har det så, medan ett par är missnöjda. Personligen kan jag då tycka att majoriteten då borde eftersträva extra öppenhet samt se till att det väljs en revisor som minoriteten litar på. Men det är ju i en idealiserad värld. Fuskar styrelsen och majoriteten av medlemmarna tycker att det är ok måste personer som TS ta rättssystemet till hjälp. Det finns ekonomiska risker för föreningen med det, men vill man få styr på det hela långsiktigt måste man ju göra något.

Möjligheten finns förstås också att TS övertolkat problemen, men om vi antar att allt huvudsakligen är som TS beskriver så skulle jag säga att nästa åtgärd är att börja titta på det rättsliga.

På årsstämman har alla medlemmar rätt att läsa alla ekonomiska handlingar på begäran. Varken ordförande eller Revisorn kan hindra detta. Man får läsa på plats inte ta med sig några handlingar. Om man nekas detta, ring eller skriv till Länsstyrelsen.
 
D darey skrev:
1. Styrelsen behöver inte visa upp bokföringen för medlemmarna om man inte vill och om inte föreningsstämman beslutar något annat. Styrelsen är dock skyldig att svara på frågor från medlemmar på stämman. T.ex. om betalning av snöröjning och vilka vägar som plogas.

2. Fastigheterna med två bostadshus i vår förening, har fått sina andelstal fördubblade genom överenskommelser mellan föreningen och fastighetsägare som sedan har godkänts av Lantmäteriet. De har sålunda inte tillkommit vid den ursprungliga förrättningen som jag trodde i mitt förra inlägg. Jag vet därför inte hur en lantmätare självständigt ser på saken. I Lantmäteriets handledningar för beräkning enligt tonkilometersmetoden från 1995 och 2010 är fallet inte omnämnt.

Fallet med inackorderade hästar nämns inte i handledningen för 1995 men har tillkommit i uppdateringen 2010. Man anser att varje inhyst häst ska anses generera 800 ton/år i ett normalfall med tillsynsresor av hästägaren 4 dagar/vecka. Som en jämförelse är schablonen för permanentbostad 2100 ton/år i 2010 års handledning.

3. Vet inte om de kostar något men det måste göras senast 4 veckor efter stämman.

Svar på fråga 1: på årsstämman kan inte styrelsen neka någon att titta i "pärmen", man har rätt att granska alla ut o inbetalningar, Kontrollera att det står på fakturorna "godkänd för Fskatt". Om du nekas vänd dig till Revisorn med samma begäran, om han nekar tala om att du tänker gå vidare för kontroll.
 
elpaco elpaco skrev:
Idella föreningar har inte alltid bokföringsplikt vill jag minnas. Dock ekonomiska sådana.
Detta tycker jag är svårtolkat.
"Bokföringsskyldigheten inträder när föreningen börjar bedriva näringsverksamhet. Till näringsverksamhet räknas aktiviteter som innehåller någon form av ekonomisk verksamhet, d.v.s. verksamhet som föreningen tar betalt för utöver medlemsavgifter eller motsvarande. Det spelar ingen roll om verksamheten bedrivs i vinstsyfte eller inte."
https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2018.3/324674.html
 
B Birgitta64 skrev:
Om det är en samfällighetsförening som din fastighet ingår i måste det finnas någon form av bokföring. Det ska skickas ut en kontrolluppgift senast den 31 januari varje är, där står det fastighetsbeteckning, ägarens namn, andelstalet, vilket år det gäller, samt din del av den ingående momsen. Om du är näringsidkare (t e x lantbruksfastighet),får du göra avdrag i deklarationen med denna summa. Det förekommer att föreningar fakturerar delägarna sin del av momsen, men så får man inte göra, det betraktas då som uttaxering. En uttaxering måste ske under vissa ordnade former för att vara rätt.
Ja, det är en samfällighet. Den finns med på alla bolag och heter (censurerat) "......gatans samfällighetsförening". och den har ett org.nummer. Bolagsform: Samfällighet.
De började årsmötet med att säga att de inte är bokföringsskyldiga.
Jag har aldrig fått nån kontrolluppgift varje år. Vem skickar ut det menar du?
Det finns ingen ingående moms, eftersom de inte anlitar någon som lägger på moms på tjänster.
Ja, jag vet att jag får göra avdrag för min del av momsen.
De har ju redan erkänt innan årsmötet att de inte anlitar någon med f-skatt för snöröjningen och alla (nästan) tycker detta är bra. Det spelar ingen roll vad jag tycker, eller vad lagen säger. När de skrev innan årsmötet att de inte anlitade någon med f-skatt för snöröjningen, skrev jag ett utskick till alla i föreningen att jag då förväntar mig att föreningen betalar arbetsgivaravgifter. Jag fick ingen respons från något håll, men på årsmötet sa de att de inte betalar arbetsgivaravgifter heller.
 
  • Gilla
KnattenJ
  • Laddar…
B Birgitta64 skrev:
På årsstämman har alla medlemmar rätt att läsa alla ekonomiska handlingar på begäran. Varken ordförande eller Revisorn kan hindra detta. Man får läsa på plats inte ta med sig några handlingar. Om man nekas detta, ring eller skriv till Länsstyrelsen.
Vad baserar du det på, 50 § samfällighetslagen eller? Känns som en rätt långtgående tolkning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.