Byggahus.se
N Noseone skrev:
Man kan täcka, täcka av. Då blir det snöfritt under. Betongelement som kommer, men inte används direkt, kan placeras under väderskydd etc.
Grejen är att det inte ställs några krav på förbättringar eller utveckling. Alla som jobbar på bygget skiter i resultatet och går in i lunchboden och svär lite över det kalla vädret och den usla ledningen för företaget. Kanske dras något skämt om "kärringen därhemma" osv.

Helt enkelt outbildade människor som inte kan bättre.
Jag har ett annat kort på samma snötäkta valv som jag inte vill ladda upp för att man ser ansikten på många som arbetar på valvet. Men. Jag ser 2 betongare/armerare, 2 snickare, 2 +1 rör, 2 elektriker, 2 vent och så jag då som skötte utsättning/egenkontroller.
Alla på ett valv på 200-300m2.

Dag 1 kommer plattbärlaget
Dag 4 gjuts valvet på morgonen.
Först måste skyddet dit. Innan någon annan får kliva upp
Sen ska all armering vara klar. Underkant först, överkant sist
Alla avlopp, vatten och värme
Kraft, data och eventuella spottar och golvvärme
Ventilation, frånkuft och tilluft.
Trappan ska monteras, balkonger likaså
Formarna vid kanterna måste kompletteras
Formar vid schakt och vid hissen
Värme ska dit under för att kunna smälta snö och is
Pressar ska täcka och täckas av på kvällar och helger.
Pressar ska hänga ner över kanterna så att värmen under blir kvar.
All kvalitetsarbeten skall göras och dokumenteras.

Allt detta installationsarbete får ta två och en halv dagar max. Annars missar vi gjutdagen.

Vid detta bygge hade vi en 70mm installationsreglar så värmen kom upp i dom och sedan ut genom vägg. Det är väll den lösningen jag fördrar vid radiatorer. De flesta andra installationer döljs ju under skåp i kök osv. Dosor i tak kommer redan ingjutna från fabrik och det är inte alltid dessa sitter rätt.

• Gilla
lärjungen och 2 till
  • Laddar…
lopec
F filip01 skrev:
Sen är visserligen inte heller foton alltid ett bra riktmärke. En vän som var över och som satt flera meter bort från den golvsockel där det verkligen är kaos såg den.. Han är snickare på ett väldigt litet företag men han kliade sig undrandes vad fan de hållt på med när de satt den listen.

Kolla till exempel den bifogade bilden. Den är såpass dåligt tagen, men står du här där fotot togs så ser du ju dåligt de lagt golvsockeln.
vad har du för skarv i taket?

G Gukken skrev:
Jag har ett annat kort på samma snötäkta valv som jag inte vill ladda upp för att man ser ansikten på många som arbetar på valvet. Men. Jag ser 2 betongare/armerare, 2 snickare, 2 +1 rör, 2 elektriker, 2 vent och så jag då som skötte utsättning/egenkontroller.
Alla på ett valv på 200-300m2.

Dag 1 kommer plattbärlaget
Dag 4 gjuts valvet på morgonen.
Först måste skyddet dit. Innan någon annan får kliva upp
Sen ska all armering vara klar. Underkant först, överkant sist
Alla avlopp, vatten och värme
Kraft, data och eventuella spottar och golvvärme
Ventilation, frånkuft och tilluft.
Trappan ska monteras, balkonger likaså
Formarna vid kanterna måste kompletteras
Formar vid schakt och vid hissen
Värme ska dit under för att kunna smälta snö och is
Pressar ska täcka och täckas av på kvällar och helger.
Pressar ska hänga ner över kanterna så att värmen under blir kvar.
All kvalitetsarbeten skall göras och dokumenteras.

Allt detta installationsarbete får ta två och en halv dagar max. Annars missar vi gjutdagen.

Vid detta bygge hade vi en 70mm installationsreglar så värmen kom upp i dom och sedan ut genom vägg. Det är väll den lösningen jag fördrar vid radiatorer. De flesta andra installationer döljs ju under skåp i kök osv. Dosor i tak kommer redan ingjutna från fabrik och det är inte alltid dessa sitter rätt.
70mm är ju ganska generöst, kul att det kan vara på det hållet någon gång! Normalt får man ju bara 45an

N Noseone skrev:
Man kan täcka, täcka av. Då blir det snöfritt under. Betongelement som kommer, men inte används direkt, kan placeras under väderskydd etc.
Grejen är att det inte ställs några krav på förbättringar eller utveckling. Alla som jobbar på bygget skiter i resultatet och går in i lunchboden och svär lite över det kalla vädret och den usla ledningen för företaget. Kanske dras något skämt om "kärringen därhemma" osv.

Helt enkelt outbildade människor som inte kan bättre.
Tonårsinlägg passar bättre på flashback eller liknande.

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
vad har du för skarv i taket?
Syns lite dåligt, men det är troligen skarven mellan betongelementen.

C C.Lundin skrev:
Syns lite dåligt, men det är troligen skarven mellan betongelementen.
Stämmer (y)

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är inte så svårt, kolla här, jag drog rör svintidigt i renoveringen

De hamnade på millimetern rätt sedan när väggen skulle upp (kolla strecket på lasern så ligger helt i liv med dosan)

Eller här när vi fixade dosor i väggen

Som bara magiskt linjerar i mitten av plattan ett bra tag senare (Det var inte magi vi planerade och mätte)
Sådär kan man ju inte hålla på. Då skulle ju lägenheten kosta 3 miljoner 25 tusen. Otänkbart.

• Gilla
Beltis och 4 till
  • Laddar…
lopec
F filip01 skrev:
Stämmer (y)
Var det jag var rädd för, så det ligger inget innertak? Eller spacklad skarv? Eller får man leva med sådan synliga skarvar? :/

(Ingen åsikt gällande standarder etc, men den där skarven skulle störa mig otroligt mer än en felskuren golvlist jag gömmer bakom en hylla. I de betonghus jag tidigare bott så har det varit släta tak, men det kan ju även vara tidigare ägare som åtgärdat genom åren)

Redigerat:
G Gukken skrev:
Jag jobbar också inom bygg med nyproduktion av lägenheter och lokaler.
Jag kan hålla med om att det inte är snyggt. Men om beställaren beställer ogerade socklar och foder så varför ska man då ge sig på hantverkarna eller byggpersonalen?

Om många av er som här i tråden kritiserar hantverkarna ute på nyproduktion idag skulle få gå med en vecka och se den tidspressen som varje moment har så skulle ni inte ifrågasätta dom som bygger.

Sen stöter man självklart på idioter i branschen. Kan vara en vitvarumontör som repar klinker eller t.ex. En lgh-dörr. Jag skulle aldrig byta en dörr med en sådan liten repa. Aldrig.
Det följer med bättringsfärg av en anledning.
Jaha, så om det är bråttom får man göra fel.....................................

• Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
Var det jag var rädd för, så det ligger inget innertak? Eller spacklad skarv? Eller får man leva med sådan synliga skarvar? :/

(Ingen åsikt gällande standarder etc, men den där skarven skulle störa mig otroligt mer än en felskuren golvlist jag gömmer bakom en hylla. I de betonghus jag tidigare bott så har det varit släta tak, men det kan ju även vara tidigare ägare som åtgärdat genom åren)
Om du inte tycker att den skarven inte är snygg så får du en bild på placeringen av takventilen:crysmile:(y)

• 20190420_130501.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20190420_130423.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chaly
Finns uttrycket ”Det duger åt dom som ska bo här...” kvar i byggsvängen idag?
Enligt farsan som gick runt på miljonprogrammets byggen på 60-talet var det väldigt väl använt då... och en av anledningarna att han slutade.

S Saipala skrev:
Ja ska man fälla in radiatorn i väggen så får man ju kompensera för den väggtjocklek som försvinner någonstans, kommer ju får vara små burspråk på dom ställena :)

Sen är det inte lätt att ha en vanlig termostat på en sådan lösning heller, då får man sätta en bulbtermostat på väggen jämte och då hade ni gnällt över det :)
Eller golvvärme?

lopec lopec skrev:

Jag AVSKYR innerligt sådana där takskarvar, det ser så jäkla billigt ut. De få gånger jag varit nära att hoppa på nyproduktionssnurran så har det varit möjligt att för ett par tusenlappar extra bli av med de där skarvarna, och jag förstår verkligen inte varför så få väljer det tillvalet.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Jag AVSKYR innerligt sådana där takskarvar, det ser så jäkla billigt ut. De få gånger jag varit nära att hoppa på nyproduktionssnurran så har det varit möjligt att för ett par tusenlappar extra bli av med de där skarvarna, och jag förstår verkligen inte varför så få väljer det tillvalet.
Det kostade 15tkr+ för att få spottar i badrummet. Då hade de sänkt taket med gipsskivor. Troligtvis något jag behöver få göra i hela lägenheten, då jag upplever att isoleringen suger röv för att vara en nyproduktion.

Jag skulle säga att man bygger med typ 90% som mål. De 10% som skulle kunna bli anmärkning kanske 5% blir anmärkning och då har man sparat 5% mot att hålla 100% och viktigast är att man hållt tidsplanen och slipper vite.

Så tyvärr är det inte främst fråga om finish och kvalitet, det är alltid pengarna som avgör på något sätt.

Jag skulle också gå på manschett från Kährs som föreslagits.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.