139 484 läst · 513 svar
139k läst
513 svar
Vill ni skratta? Nyproduktion för 3 miljoner
Nu kanske du tycker att jag låter slentrianmässig, men principiellt är ju denna sörjan Bonavas ansvar. Det är ju dom som inte står sitt kastS Saipala skrev:
Äh, vad jag upplevt är att allting är en fasad fram tills att man betalat pengarna. På de första mötena var alla trevliga, bjöd på kaffe, bullar och lyxmackor. Det lovades guld och gröna skogar. "En hög standard", ordagrant, var det som sas. Men nu? Nu så sa ju projektchefen att jag skall glömma att de skall fixa någonting i lägenheten.S Saipala skrev:
Lägga ny silikon runt WC-stolen. Lyfta skåp och åtgärda skadan på golvet. Ta bort sörjan runt elementrören och lägga täckbrickor. Byta socklar.T twoody skrev:
En granne som jag talade med berättade att de bytte socklarna i en 4a. Men då var detta tidigare i projektets skede.. Så visst fan ska de ju ändå kunna göra det
Varför arbetar de i denna verksamheten då? Jag står till svars om jag presterar skit på mitt jobb. Och troligtvis sparkad om jag inte ser till att jag utför jobben korrekt.E etompau skrev:
Sörjan runt rören kan man ju täcka med täckbrickor för det är ju verkligen inte snyggt .F filip01 skrev:Lägga ny silikon runt WC-stolen. Lyfta skåp och åtgärda skadan på golvet. Ta bort sörjan runt elementrören och lägga täckbrickor. Byta socklar.
En granne som jag talade med berättade att de bytte socklarna i en 4a. Men då var detta tidigare i projektets skede.. Så visst fan ska de ju ändå kunna göra det
Socklarna går ju lägga in lite fog och måla, vad är det för skåp du vill att dom tar bort. Är det köket du vill att dom monterar ner?
Alltså jag har ju sett några nccbyggen som yrkesverksam finsnickare, jag har aldrig vart in på ett nccbygge där finish och standard vart hög. Alltid lägsta nivå på inredning, golv, listverk och övriga installationer.
NCC och några av dom andra drakarna känns som byggbranchens kineskopia. Spacklet på utsidan gör att det för ett otränat öga verkar likvärdigt men det tål inte en närmare granskning.
NCC och några av dom andra drakarna känns som byggbranchens kineskopia. Spacklet på utsidan gör att det för ett otränat öga verkar likvärdigt men det tål inte en närmare granskning.
Enhetstiderna för dessa jobb är horribelt dåliga. Då gör de inte mer än nödvändigt, då det påverkar deras lön. Ibland resulterar det i precis det du beskriver och berättar om.
Sen får vi ju inte glömma att det sällan är hantverkare som bygger lägenheter, utan byggnadsarbetare.
Sen får vi ju inte glömma att det sällan är hantverkare som bygger lägenheter, utan byggnadsarbetare.
Menar du att byggnadsarbetare inte är hantverkare?C C.Lundin skrev:
Definitionsmässigt så inser jag att det är ett felaktigt uttalande, men det är ändå stor skillnad på de "typiska" hantverkarna och byggnadsarbetare.T twoody skrev:
De på byggen träffar ytterst sällan kunder t.ex, vilket säkerligen bara det spelar stor roll i sammanhanget.
Vi kör ju såklart service emellan byggena, inte speciellt vanligt att byggstarten på nästa bygge är dagen efter avetableringen från det förra...RörmokarmästerC C.Lundin skrev:
Att det är fult det vi ser på bilderna är det ingen tvekan om, och jag tycker naturligtvis som de flesta här att man borde lagt ned mer energi på en snyggare slutfinish. Verkligen tråkigt för TS att tvingas acceptera detta och bli otrevligt bemött etc.
Men samtidigt blir jag lite irriterad på att flera här slänger ur sig respektlösa uttalanden om hantverkare överlag pga detta. Jag vet, det finns hantverkare som "skiter i", tyvärr. Men här handlar det troligen om andra saker. Det är ju mest troligt att NCC piskat på sina gubbar för att de skall hålla tidtabellen och då är det många bäckar små som gäller. Visst, det tar några sekunder att ställa sågen 45°, men det går alltid ännu snabbare att bara kapa rakt. Och har man hundratals andra moment man kan spara in sekunder på, så blir det i längden minuter, timmar och dagar man spar in i ett stort lägenhetskomplex. Hur mycket det än svider i ögonen på oss så har de troligtvis fått order uppifrån att göra det absolut snabbaste som bara går och som hamnar inom ramen för vad som är tillåtet.
Att hålla på och raljera om att de inte kan bättre funkar inte. De flesta kan lära sig att göra snygga foder och socklar, men här har man nog aldrig varit ute efter att göra det snyggt. Här har man gjort det mest tidseffektiva eftersom man vet att man klarar sig genom besiktningen. Fruktansvärt trist, och jag håller med TS att man förväntar sig bättre.
Men samtidigt blir jag lite irriterad på att flera här slänger ur sig respektlösa uttalanden om hantverkare överlag pga detta. Jag vet, det finns hantverkare som "skiter i", tyvärr. Men här handlar det troligen om andra saker. Det är ju mest troligt att NCC piskat på sina gubbar för att de skall hålla tidtabellen och då är det många bäckar små som gäller. Visst, det tar några sekunder att ställa sågen 45°, men det går alltid ännu snabbare att bara kapa rakt. Och har man hundratals andra moment man kan spara in sekunder på, så blir det i längden minuter, timmar och dagar man spar in i ett stort lägenhetskomplex. Hur mycket det än svider i ögonen på oss så har de troligtvis fått order uppifrån att göra det absolut snabbaste som bara går och som hamnar inom ramen för vad som är tillåtet.
Att hålla på och raljera om att de inte kan bättre funkar inte. De flesta kan lära sig att göra snygga foder och socklar, men här har man nog aldrig varit ute efter att göra det snyggt. Här har man gjort det mest tidseffektiva eftersom man vet att man klarar sig genom besiktningen. Fruktansvärt trist, och jag håller med TS att man förväntar sig bättre.
Stackars dig. Detta är verkligen slarvigt gjort. Klaga på tills du får ersättning att ta dit egna hantverkare som kan rätta till felen till en bättre standard. Jag skulle skrivit på Tvitter till NCC med bilder eller kontaktat journalist.F filip01 skrev:Jag har ställt många krav, men enl. projektets ledare kan inte exempelvis parkettgolv bytas. Därför har de "lagat" flera skador på golvet, ändå så syns de flesta skadorna. Nu senast täckte hantverkaren en skada på golvet med en transparent silikon, eftersom den skadan på golvet inte kan repareras då det inte är lätt att komma åt. Jag sa att jag tyckte att man på något sätt skulle plocka isär skåpen, men det viftade dem bort, och "att det får vara så. Ingen kollar där ändå. "