12 333 läst · 98 svar
12k läst
98 svar
Baxi Solo Innova 50kw - skillnad på panntemp och laddomat temp?
Hur skulle något av ovanstående INTE kunna påverka de upplevda problemen?
Problemet var ju att pannan och laddomaten som förväntas ha samma temperatur verkar ha väldigt olika temperatur. Hur skulle det kunna orsakas av förbränningsfaktorer?
Att termometrarna inte överensstämmer med varandra samt inte är 100% pålitliga är konstaterat.
Det väsentliga problemet är att TS får fläktstopp, därav mina frågor.
Dessutom kan ett symptom av fel förbränningsfaktorer vara att temperaturen i panntopp blir högre än i Laddomat-topp.
Det väsentliga problemet är att TS får fläktstopp, därav mina frågor.
Dessutom kan ett symptom av fel förbränningsfaktorer vara att temperaturen i panntopp blir högre än i Laddomat-topp.
Nej, det kan det inte. Laddomaten tar vatten från panntoppen.
Men TS har ju ritat en fin bild som visar att stopp är förväntat.
Men TS har ju ritat en fin bild som visar att stopp är förväntat.
Det kan mycket väl vara så att tempen blir högre vid dykröret än i Laddomat-huset vid en lokal kokning som TS troligtvis har pga eventuellt felaktiga förbränningsfaktorer.
Att fläken slår av trots enligt termometrarna låga temperaturer stärker teorin.
Att fläken slår av trots enligt termometrarna låga temperaturer stärker teorin.
Drag av ratten för driftstermostaten, runt axeln finns en mutter med ett spår i som du vrider motsols en aning. Lämpligen med en spetsig tång. Då ökar tillåten maxtemp innan termostaten bryter. Lämpligt att ligga nära 100 grader.
Välkommen tillbaka Matss! Var har du hållit hus de senaste 7 åren? Du har varit saknad av många!
Nils-Orvar skrev:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threa...stat-baxi-solo-innovo-30.284187/#post-2573151
Jag håller inte med om att det har med eventuell luft att göra. Driftstermostaten ställer man lämpligtvis så högt så högt det går utan att nödkylning eller termosäkring riskerar att lösa ut.
Det är helt ok. Jag har en 72 graders på laddomaten och pannan går upp till 77-78 ca som mest när det brinner på ordentligt. Om det hade varit luft så hade det nog punktkokat, vilket jag frågat om i annan tråd, pga att återcirkulationen då blir dålig. Baxi avråder från att elda högre än 87 pga risk för sprickor.
Sprickrisken kan inte påverkas av vad termostaten står på. Möjligen av pannans effekt.
Skulle stålet spricka vid 90? Det handlar snarare om att ha tillräcklig marginal innan en eventuell nödkylningsventil öppnar. Det finns inget magiskt metallurgiskt som sker vid 90grader.
Jag? Eldade på. Har inte sluten tryckbehållare utan på vinden och rören rätt så efter termostatbytet och ngr eldningar så funkade allt som innan. Luftar sig själv.Nils-Orvar skrev:
Jag, liksom många andra, har inget nödkylningssystem. Svetsar och punksvetsar verkar vara deras problem därav vill de via max 87 grader " friskriva" sig från den sprickbildning som flera råkat ut för. JAG har inga som helst kunskaper om det stämmer det som de anför.D Daniel 109 skrev: