Jag blir inte klok på Besseys krångliga modellbereckningar. Påminner om Makitas besvärliga upplägg för att döpa skruvdragare.
Som jag uppfattar det så heter samtliga varianter K- Body.
Sedan finns det Revo, är det den senaste serien? Sedan KRE och KRV. Finns det fler varianter måntro. Är det fler här på forat som haft samma problem som TS?
Tackar för tips! Ett krux är dock att its inte skickar ”utomlands”.
Skulle också gärna få tag på fler tvingar men jag är lite osäker på om jag vill ha dem där tvingarna med läsa käftar i båda ändarna efter Daniels erfarenheter...
Tackar för tips! Ett krux är dock att its inte skickar ”utomlands”.
Skulle också gärna få tag på fler tvingar men jag är lite osäker på om jag vill ha dem där tvingarna med läsa käftar i båda ändarna efter Daniels erfarenheter...
Ja, det var ju värre att de inte skickade. Dock är jag rätt säker på att det inte är de med lösa käftar i min länk. Produktbilden är dock förvirrande.
Jag såg också det erbjudandet men som sagt, så skickar dom inte till Sverige. Jag är i behov av tvingarna nästa vecka så jag beställde 12 st från Svedendro (1000, 1500 och 2000 mm).
Får utvärdera hur dom håller då.
Bump bump. Rutlands Besseykopior är i lager, det händer inte ofta (typ aldrig) så det är läge att slå till ni som funderat på köp.
[länk]
Hmm, dessa verkar inte vara samma som de Dakota clamps jag köpt av dem tidigare. Mycket nöjd med dem och Rutlands har dem fortfarande. Dock out-of-stock.
Hmm, dessa verkar inte vara samma som de Dakota clamps jag köpt av dem tidigare. Mycket nöjd med dem och Rutlands har dem fortfarande. Dock out-of-stock.
Vet du något om kvalitén på de i din länk?
Inte provat varken de röda eller gröna. De röda har dubbelt så hög specad maxkraft jämfört med de gröna (5kN vs 2.5), Bessey ligger väl runt 7kN om jag minns rätt.
Köpte ett 6-pack rutlandstvingar o fick dom igår. Här kommer lite bilder o initiala intryck.
Profilen har samma mått som Bessey, 9*29mm. Det diffar ca 5mm i höjd till toppen på profilen om man lägger dom på bordet. Glider bra både inåt och utåt, bättre än mina Bessey, och känns överlag rätt rejäla. Handtagen har lite utstickande profil som ger lite bättre grepp men kan nog göra ont i händerna efter ett tag.
Dom har en rätt smart support-detalj, på Bessey är det en i änden o sen kan man klicka på extra. Här är ändsupporten flyttbar via integrerad skruv så man kan låsa den var man vill utanför rörliga käften.
Kvalitetskontrollen verkar vara sådär. En tving gick inte att spänna alls, efter demontering visade sig en fjäder ligga fel och efter åtgärd fungerar även den tvingen.
En och en halv av dom ser överdrivet snéa ut vad gäller parallelliteten. Spänner man stenhårt närmar sig käftarna ett parallellt tillstånd men jag tror iaf minst den ena av de snéa inte borde passerat kvalitetskontrollen.
Tja. Dom duger till det priset och parallelliteten i sig är inget avgörande för varför jag föredrar parallelltvingar framför vanliga.
Tacksam för test! De där tillbehören används flitigt av mig!
Antar att du kontaktar Rutlands om de tvingar som inte riktigt uppfyllde dina förväntningar? Min uppfattning är att de sköter sina kunder väl - det är nog delvis därför de är lite av en favoritbutik.