Byggahus.se
Hej.

Dags att byta vakuumventil och undrar vilken jag ska ha? Står inget på min befintliga. Sen ser det ut att vara 70mm men hittar inget annat än 75mm.

Någon som kan hjälpa?

• 738D08F6-0BE9-4133-8F3E-E793916556F5.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Lyft bort frigolithatten, står det ingen text på toppen av vakuumventilen?

Mät diametern åt andra hållet med, det kan ju vara att anslutningen är lite oval.

Krilleman Krilleman skrev:
Lyft bort frigolithatten, står det ingen text på toppen av vakuumventilen?

Mät diametern åt andra hållet med, det kan ju vara att anslutningen är lite oval.
Se bild nedan. Googlat på beteckningen men får inga träffar

• 7BFEACCD-7666-4F8A-BDA6-2876BFEEACCC.jpeg
    Skapa konto
Det står ju mitt på, Durgo! Och den klassiska Durgo-fågeln är ju också där! :rofl:

Jag tror fortfarande du har en vanlig 75mm RSK: 3131513.

[länk]

[länk]
Sökte på ba7574 de nog därför :p men tack det borde vara rätt. Men då duger säkert vilken 75mm som helst.

Krilleman
Precis, köp en på valfri bygglada.

Enkelt! (y)

Var på Bauhaus och köpte deras enda variant för 75 mm rör men den passade inte, måste hitta något med 70 mm och har googlat men verkar inte vara standard, som allt annat i detta hus man tröttnat på så in i helvete.

• Gilla
t230victor
  • Laddar…
Mysko
Durgo verkar ju inte ha någon "70" mm i sitt sortiment så 75 borde ju fungera. Vad har du för diameter på röret som vacumventilen sitter på.
Kan det ha blivit någon del från vacumventilen kvar på röret när du tagit bort den samma ?
/B

Bono_R Bono_R skrev:
Mysko
Durgo verkar ju inte ha någon "70" mm i sitt sortiment så 75 borde ju fungera. Vad har du för diameter på röret som vacumventilen sitter på.
Kan det ha blivit någon del från vacumventilen kvar på röret när du tagit bort den samma ?
/B
Nej Inget kvar från gamla. Röret är 75 typ högst upp men det blir lite tjockare nära kanten för att sedan smalna av till 75 igen så jag behöver nog en vakuumventil som går in i röret precis som den jag har nu. Den jag har nu är ca 70-71mm enl bilden ovan. Den från bauhaus var tänkt att trädas på runt röret.

Krilleman
Vad är det för rör du har, 70-71mm plast? :thinking:

Jag har aldrig råkat på det.

Bild önskas! (y)

Är bilden i inlägg 1 tagen ovanifrån i vacuum ventilen ? eller har du tagit loss ventilen och fotat underifrån
för precis som Krilleman säger ”finns ju inga 70 rör”
/B

Vad är det för rör du har, 70-71mm plast? :thinking:

Jag har aldrig råkat på det.

Bild önskas! (y)
Innermått i hålet är 71. Utanpå är 90. Se bild

• AB819DD8-8493-4B0E-805C-2A74DEAC4273.jpeg
    Skapa konto
Bono_R Bono_R skrev:
Är bilden i inlägg 1 tagen ovanifrån i vacuum ventilen ? eller har du tagit loss ventilen och fotat underifrån
för precis som Krilleman säger ”finns ju inga 70 rör”
/B
Jag har tagit ut ventilen och fotat underifrån :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.