37 309 läst · 271 svar
37k läst
271 svar
Topp tre idiotiska elinstallationsregler
Här i början av tråden diskuterades det de olika standarderna som en elektriker bör ha tillgång till, och att det skulle bli en för dyr post för den som vill ta ett "villakörkort".
Kjell&co känns ju som att de har snart halvvägs till att ha ett fullständigt material för hemmapularen:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
Kolla de olika kapitlen som finns i höger kolumn.
Och som tommib et al varit inne på så kanske det dyker upp helt automagiskt som fritt material ifrån de som säljer material till konsumenterna.tommib skrev:
Tja, vad sägs om tillverkarna av materielen tillsammans med byggvaruhusen som säljer den?
Inget konstigt alls om du tittar på t.ex. Hornbach/ByggMax/Bauhaus projektguider osv. Svenskt trä har utmärkta beskrivningar för hur man bygger massa roliga saker av deras produkter som de ger bort för att få sälja mer.
Att standarderna täcker massor av saker spelar inte så stor roll. Det räcker med ett bra sätt som fungerar för de flesta samt ett antal kontrollpunkter innan som om de inte uppfylls slutar i en ruta på flödesschemat som säger "Ring elektriker".
Att sprida standarder är också väldigt billigt idag jämfört med förr när man var tvungen att trycka stora böcker för att få ut dem. Kostnaden är nära noll för det momentet.
Kjell&co känns ju som att de har snart halvvägs till att ha ett fullständigt material för hemmapularen:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur-funkar-det/elelektronik/starkstrom/elen-i-hemmet
Kolla de olika kapitlen som finns i höger kolumn.
Visst måste du detricebridge skrev:
Men tänk sen kan du ju leva ett bra liv och skära guld med täljkniv.
Alla vet ju att elektriker tjänar ohemult bra.
Dessutom har de betald fika på Ahlsell
Låter inte det som en bra framtid?
Håller med i det mesta, men tillhör förespråkarna för en obligstorisk besiktning. Om det sker vid fastighetsöverlåtelse, så är väl en kostnad runt 10 tusen inte så mycket att klaga på? En besiktning skulle ju då också visa på att det kan vara dags att byta hela eller delar av installationen av den enkla orsaken att materialet blivit gammalt och skört. Det skulle framkomma ( skrivas i protokoll) t.ex. att krypströmmar i tygisolerade kablar är en brandfara, som skall åtgärdas ( för att försäkringen ska gälla ). Ett sådant system skulle säkert öka elsäkerheten i landets bostadsbestånd.P Paxman skrev:Ingen aning, men i samband med husförsäljning så skulle den med största säkerhet inte vara en så stor kostnadspost. Sen påstår jag inte att jag förespråkar en sådan lösning. Jag påstår att om elinstallationsbranschen verkligen hade elsäkerheten i bostäder som högsta prioritet (som de påstår), så hade det varit en långt mycket mer effektiv väg att gå än att göra elinstallation till en förbjuden zon, endast vikt för de som branschen företräder.
Redigerat:
Husägare
· Jönköping
· 5 284 inlägg
Därför att lagstiftningen och föreskrifterna är dåraktiga. Endast en dåres envishet duger som moteld.J Johan456 skrev:Jag fattar inte att ni orkar upprepa samma saker om och om igen. ”Bostadsbehörighet”, ett litet prov, elbesiktningar, kvällskurser etc. dessutom är det mycket ryggdunk från liktänkande och man får lite känslan att ”majoriteten tycker såhär”. Men nej, det gör inte majoriteten, men många på elforumet på Byggahus.se gör det. Tro mig, jag är övertygad att många som skriver här gör utmärkta och elsäkra installationer, jag tror bara att ni utgör en försvinnande liten del av den stora massan.
Att tro något hit eller dit om hur många som tycker si eller så är i vanlig ordning gripet ur luften. Det vi har att gå på är fakta.
Dessa är:
1. Det är förbjudet att göra nästan samtliga ingrepp på elen för en vanlig privatperson, med några ytterst få undantag.
2. Väldigt många människor gör det ändå, både Byggahusare och andra, vi kan alla förmodligen namnge någon — särskilt om vi helt strikt ska följa reglerna.
3. Trots detta omkommer inte fler än några enstaka personer om året i elolyckor. Flera av dessa kan raljant kategoriseras som kandidater till Darwin Awards.
4. Det råder kronisk brist på elektriker i Sverige. Det finns inget som tyder på att den kommer att avta. (källa bl a Arbetsförmedlingen, elbranschen)
5. Vanliga i övrigt laglydiga människor riskerar svåra problem med t ex försäkringsbolag ifall de själva gjort en fullt fungerande och korrekt eldragning i sin egen bostad, trots att denna inte orsakar någon olycka. Man kriminaliserar människor helt i onödan.
6. Skulle alla sluta hempula och istället ringa elektriker skulle arbetskraftsbristen bland elektriker bli skriande akut. Vi skulle då helt enkelt vara tvungna att sänka vår levnadsstandard i smått och stort.
7. Vanliga medborgare anses kapabla att efter utbildning på fritiden och uppkörning i en timme framföra ett fordon om upp till tre och ett halvt ton i hastigheter som motsvarar fritt fall från en skyskrapa, även bland helt oskyddade fotgängare och cyklister — trots att omkring 100 gånger så många dör i trafiken varje år som i elolyckor. De anses också kapabla att välja rikets lagstiftande församling, att hantera skjutvapen kraftfulla nog att fälla en älg efter tre dagars intensivutbildning, att dö för sitt land i krig, och till och med köpa sprit under kontrollerade former. Men de anses inte kapabla att lära sig att flytta ett eluttag från A till B i sin egen bostad.
Varje lag som strider mot det allmänna rättsmedvetandet är inte bara föråldrad per definition. Den bidrar till att undergräva förtroendet för lagarna som helhet. Det är på sikt mycket allvarligt för rättstaten.
Den som lär sig att det är strängt förbjudet att sätta fast en elsladd därhemma, så att man slipper skräpiga dammsamlare, men sen kan åka till byggvaruhuset och handla behörighetskrävande elmateriel av hjärtats lust, får inte sitt förtroende för lagens rimlighet och relevans styrkt.
Besiktning vid försäljni är ett självklart krav.HasseTeknik skrev:
Håller med i det mesta, men tillhör förespråkarna för en obligstorisk besiktning. Om det sker vid fastighetsöverlåtelse, så är väl en kostnad runt 10 tusen inte så mycket att klaga på? En besiktning skulle ju då också visa på att det kan vara dags att byta hela eller delar av installationen av den enkla orsaken att materialet blivit gammalt och skört. Det skulle framkomma ( skrivas i protokoll) t.ex. att krypströmmar i tygisolerade kablar är en brandfara, som skall åtgärdas ( för att försäkringen ska gälla ). Ett sådant system skulle säkert öka elsäkerheten i landets bostadsbestånd.
Men även besiktning med tex 3 el 4 års intervall skulle vara obligatoriskt om det skulle bli tillåtet med hempular körkort.
Hur mycket hade ni förespråkare varit beredda att betala för en sådan besiktning?
Jag tycker inte att det är ett självklart krav att elanläggningen ska besiktigas vid överlåtelse, det beror på hur man skulle utforma det i övrigt. Det är inte dumt men inte heller självklart.U Uffe A skrev:
Besiktning vid fasta intervall är mer åt det dumma hållet. Varför ska anläggningen besiktigas om man inte gjort ändringar? Vi besiktigar inte 50 år gamla anläggningar idag heller, mer än just när ändringar görs.
Tänk istället såhär: Vi skapar hempularbehörigheten som diskuterats tidigare. Teoriprov krävs, därefter praktiskt prov på den egna elanläggningen som då också besiktigas noga i samband med "uppkörningen". Ett av de praktiska proven är att dokumentera hela anläggningen. Vi har nu en väldokumenterad och noga genomgången anläggning och en person som besitter mycket god anläggningskännedom samt, förhoppningsvis, tillräckligt mycket praktisk erfarenhet för att kunna fixa med den. Varje förändring som nu görs på anläggningen måste dokumenteras av den som gör ändringen. Vid vissa större ändringar eller möjligen ett visst antal mindre, krävs kontroll av elinstallatören (helst samma som stod bakom provet, så man jobbar upp en personkännedom förutom anläggningskännedomen). Denna dokumentation ska finnas och vara komplett för att man ska få fortsätta underhålla/förnya anläggningen. Den bör presenteras vid överlåtelse, avsaknad renderar tvingande krav på besiktning.
Detta finns redan delvis i t.ex. England där man får göra mycket mer själv, vissa saker efter föranmälan till lokala byggnadsnämnden och vissa där efterkontroll krävs. Det är inte omöjligt att få detta. Det är bara branschen som håller emot.
Vad skulle jag vara beredd att betala för "uppkörningen"? Ja, det lär ju ta en hel dag så 5-6000 kr kan det absolut vara värt. Det är en anständig timlön för en heldags arbete som består i att titta på när någon annan jobbar.
Släpp det där med "hur mycket vi är beredda att betala". Det är helt irrelevant för diskussionen.U Uffe A skrev:
Periodisk besiktning är fullständigt onödigt. Anläggningsägaren är ansvarig så länge h*n äger den, så enda obligatoriska besiktningen som ev. skulle kunna krävas är när ansvaret överförs till annan person vid försäljning.
En personlig fråga till dig Uffe A: Tycker du att det är rimligt att du blir en brottsling om du, i privat regi, gör någon installation av fast el i din egna bostad? (Jag drar helt frankt slutsatsen att du är elektriker till yrket med din argumentation i diskussionen som underlag.)
Jag är elektriker i grunden och numera verksam som Yrkeslärare inom samma område.P Paxman skrev:Släpp det där med "hur mycket vi är beredda att betala". Det är helt irrelevant för diskussionen.
Periodisk besiktning är fullständigt onödigt. Anläggningsägaren är ansvarig så länge h*n äger den, så enda obligatoriska besiktningen som ev. skulle kunna krävas är när ansvaret överförs till annan person vid försäljning.
En personlig fråga till dig Uffe A: Tycker du att det är rimligt att du blir en brottsling om du, i privat regi, gör någon installation av fast el i din egna bostad? (Jag drar helt frankt slutsatsen att du är elektriker till yrket med din argumentation i diskussionen som underlag.)
Därav så vet jag hur kunskapsnivån ligger efter att eleverna har gått ut kursen och får sin lärlingsbehörighet.
Här läser vi bara ämnen som är relevanta för elutbildningen
Exempelvis Praktisk ellära, Elkraftteknik, Elektromekanik, Kommunikationsnät, Elinstallationer, Elmotorstyrning mm
Utbildningen är på ett år och det räcker för att eleverna ska ha en grund att stå på inför sin lärlingstid.
Så tyvärr så har jag svårt att se att en kortare kvällskurs skulle vara tillräcklig för att kunna ge en kunskapsnivå för ett hempular körkort.
Jag vet att jag talar inför döva öron till alla hempulare här på forumet som vill leka på fritiden och är övertygad om att de yrkesverksamma som också befinner sig här inne är på samma linje som mig.
Tyvärr så börjar hempular maffian genast att skrika om skråtänkande och bransch skydd när de här åsikterna läggs fram.
Har en fråga till dig också!
Hur har du tänkt dokumentera dina installationer?
Vilka mätningar och kontroller gör du?
Vilka instrument använder du?
Är du beredd att investera i nödvändiga instrument för att göra detta?
Ska kursen även innefatta detta moment.?
Kursen behöver ju även omfatta kabeldimensionering (kom nu inte med argumentet att en "vanlig" elektriker inte kan detta. En "vanlig" elektriker har då någon annan på firman som besitter dessa kunskaper.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Vilken nivå ligger din utbildning på, dvs åldersgrupp, gymnasie? Svårt att bedöma annars då motivationen hos eleverna varierar stort. På min tid var det skitskoj att dunka fast lektionskompisarnas stora verktygslåda i golven med en bred remsa av televerkets negertoy...
Husägare
· Jönköping
· 5 284 inlägg
Jag vet inte om elmotorstyrning är relevant kunskap för egna installationer i egen bostad. Det är möjligt att jag missat något.U Uffe A skrev:Jag är elektriker i grunden och numera verksam som Yrkeslärare inom samma område.
Därav så vet jag hur kunskapsnivån ligger efter att eleverna har gått ut kursen och får sin lärlingsbehörighet.
Exempelvis Praktisk ellära, Elkraftteknik, Elektromekanik, Kommunikationsnät, Elinstallationer, Elmotorstyrning mm
Utbildningen är på ett år och det räcker för att eleverna ska ha en grund att stå på inför sin lärlingstid.
Så tyvärr så har jag svårt att se att en kortare kvällskurs skulle vara tillräcklig för att kunna ge en kunskapsnivå för ett hempular körkort.
Jag vet att jag talar inför döva öron till alla hempulare här på forumet som vill leka på fritiden och är övertygad om att de yrkesverksamma som också befinner sig här inne är på samma linje som mig.
Tyvärr så börjar hempular maffian genast att skrika om skråtänkande och bransch skydd när de här åsikterna läggs fram.
Kursen behöver ju även omfatta kabeldimensionering (kom nu inte med argumentet att en "vanlig" elektriker inte kan detta. En "vanlig" elektriker har då någon annan på firman som besitter dessa kunskaper.
Däremot vet jag inte var du får ”kortare kvällskurs” ifrån. Det låter mest som ett försök att avfärda ett allvarligt menat förslag.
Hur lång en elkörkortsutbildning ska vara beror helt på vilken nivå man lägger den på. Men redan en ”kortare kvällskurs”, om jag nu vore så korkad att jag hade föreslagit något dylikt, hade gjort det möjligt för normalhändiga att kvalificera sig för mer än det de får idag. Som det är nu får man ju knappt byta en glödlampa själv, och när reglerna ligger på en så otroligt låg nivå kommer människor att bryta mot dem. Hittills, som statistiken visar, utan större katastrofer.
För att återanknyta till trådens ursprungliga ämne - vilka mätningar, kontroller och instrument är nödvändiga för att dra tomma rör, kringfylla en kabel i mark eller läkta för en solpanel?U Uffe A skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 377 inlägg
Ja det kanske är dags för någon att svara på den frågan... 
Intressant att du väljer att helt ducka för min fråga om du tycker att det är rimligt att du som elektriker är en brottslig om du utökar med ett uttag i ditt hem och istället skriver "Har en fråga till dig också!".U Uffe A skrev:Jag är elektriker i grunden och numera verksam som Yrkeslärare inom samma område.
Jag kan räkna till fem frågor och svaret på alla fem är att det är något som de instanser som utformar reglerna för en hempularlicens får stipulera. Detta eftersom det är helt beroende på var man sätter gränsen. Om det skulle visa sig att det blir för komplicerat/dyrt så är det ju bara att lägga ned hela idén.
Hela din attityd är väldigt överlägsen med värdeladdade ord som "döva öron", "leka på fritiden", "hempularmaffian" och "skrika". Du ger inte direkt ett sansat intryck som representant för motståndet till att luckra upp systemet, tvärt om agerar du som någon som känner sig väldigt hotad i sin agenda.
Du har också helt fel i att alla yrkesverksamma är inne på samma linje som du. Jag har ett par grannar som är elektriker, varav den ena kämpar sig igenom praktiktiden just nu, och båda är starkt kritiska till dagens regelverk och utbildningskrav. Man skulle till och med kunna sträcka sig till att de anser att det är helt sjukt.