Köpte huset 2013/2014 och nu är jag på gång att byta altandörr i vardagsrummet.
Och när den gamla dörren rivits ner och den nya ska sättas in upptäcker jag att hela fönsterpartiet samt dörren har satt sig rejält typ 4cm på 360cm bredd.
Fönsterpartiet består idag av 3st 90cm fönster samt en 90cm altandörr.
Fönsterna är bytade 2008 och i samband med det så rev dom tydligen 3st bärande bjälkar som satt mellan dom 3 fönsterna och dörren. Ingen balk är insatt ovanför partiet.
Är detta ett dolt fel? Kunde inte upptäckas vid besiktning utan detta upptäcktes när jag rev ner foder o smygare.
Vem ska man kontakta mäklaren eller mitt försäkringsbolag?
Ni bör ta fram ett underlag beträffande vad felet är och vad det beror på, och att ni bedömer det som ett dolt fel. Därefter kan ni vända er till säljaren med ett anspråk på ersättning för dolt fel. Ersättningen ska motsvara den lägre kostnad som ni hade betalt för fastigheten om felet varit känt. Åtgärdskostnaden kan användas som en uppskattning, men ofta är den ersättning man kan söka lägre. Det är ju en procedur att söka ersättning, så om kostnaden inte är hög är det ofta bättre att bara lösa problemet.
Ni bör ta fram ett underlag beträffande vad felet är och vad det beror på, och att ni bedömer det som ett dolt fel. Därefter kan ni vända er till säljaren med ett anspråk på ersättning för dolt fel. Ersättningen ska motsvara den lägre kostnad som ni hade betalt för fastigheten om felet varit känt. Åtgärdskostnaden kan användas som en uppskattning, men ofta är den ersättning man kan söka lägre. Det är ju en procedur att söka ersättning, så om kostnaden inte är hög är det ofta bättre att bara lösa problemet.
Ska man kontakta försäkringsbolaget eller man ska höra med mäklaren hur man går vidare?
Kommer kosta en rejäl slant att fixa till känns det som. Skulle tippa på att man måste installera en I-balk ovanför fönsterpartiet.
Annars får man byta ut alla 3 fönsterna mot 80cm.
Först måste du ju formulera ett anspråk, dvs hur mycket du kräver säljaren på. Det vet jag inte om någon gör åt dig, inte utan betalning i alla fall.
Billigaste sättet att lösa det är val att återställa till ursprungsskick, dvs kostnaden för ett par stående reglar om du gör det själv. Annars en infälld kertobalk ovanför fönsterna.