Vi har nu efter slutbesiktning fått tillträde till vårt nybygge. Under slutbesiktningen gjordes några små anmärkningar men inget större.
Nu när vi flyttat in så har vi upptäckt väldigt många brister. Bland annat lister som är spruckna, kakelplattor som är flisade i kanterna. Dörrkarmar som är flisade. Trösklar som är lösa, luckor i kök som sitter snett och/eller är felmonterade.Sprucken platta vid grunden, saknad av fog. Snedmonterad bänkskiva i tvättrum etc.
Det är väldigt många slarvfel enligt mig själv.
Vi valde att byta ut vitvarorna och märkte bland annat att de inte skurit ett snyggt hål för eluttaget till bland annat Micro och inbyggnadsugn utan de har karvat ut hålet med en kniv eller något annat verktyg. Otroligt fult även om man inte ser det.
Som tillval valde vi slätgips tak. Vid dagsljus kan vi se utbuktningar överallt. Listan kan göras lång. Vi har betalt runt 6 miljoner för tomt+hus med alla kostnader. Vi förväntar oss att få valuta för pengarna där man inte slarvar som de gjort.
Vi hade i veckan en genomgång av alla brister jag upptäckt, mycket av det fick jag höra "det får du leva med, det är ett hantverk", "du får ha i åtanke att vi redan haft en slutbesiktning", "Nu är du nere på detaljnivå och det kostar mer att ta hit en hantverkare för att fylla fogen än vad det egentligen är värt..." etc. Jag har hört allt möjligt från dem och är nu måttligt trött.
Jag vill veta vad vi har för rättigheter, vad kan vi anmärka/felanmäla/reklamera och vad bör vi göra?
Nu när vi flyttat in så har vi upptäckt väldigt många brister. Bland annat lister som är spruckna, kakelplattor som är flisade i kanterna. Dörrkarmar som är flisade. Trösklar som är lösa, luckor i kök som sitter snett och/eller är felmonterade.Sprucken platta vid grunden, saknad av fog. Snedmonterad bänkskiva i tvättrum etc.
Det är väldigt många slarvfel enligt mig själv.
Vi valde att byta ut vitvarorna och märkte bland annat att de inte skurit ett snyggt hål för eluttaget till bland annat Micro och inbyggnadsugn utan de har karvat ut hålet med en kniv eller något annat verktyg. Otroligt fult även om man inte ser det.
Som tillval valde vi slätgips tak. Vid dagsljus kan vi se utbuktningar överallt. Listan kan göras lång. Vi har betalt runt 6 miljoner för tomt+hus med alla kostnader. Vi förväntar oss att få valuta för pengarna där man inte slarvar som de gjort.
Vi hade i veckan en genomgång av alla brister jag upptäckt, mycket av det fick jag höra "det får du leva med, det är ett hantverk", "du får ha i åtanke att vi redan haft en slutbesiktning", "Nu är du nere på detaljnivå och det kostar mer att ta hit en hantverkare för att fylla fogen än vad det egentligen är värt..." etc. Jag har hört allt möjligt från dem och är nu måttligt trött.
Jag vill veta vad vi har för rättigheter, vad kan vi anmärka/felanmäla/reklamera och vad bör vi göra?
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Du har ett halvår på dig att påtala fel efter slutbesiktningen enligt KtjL. Sen gäller (tror jag) att du har 10 års reklamationsrätt då gäller det mer allvarliga fel tex fel konstruktioner etc.
Medlem
· Blekinge
· 9 597 inlägg
Kolla med en kula att du har rätt fall i badrummet och duschen.
Ett annat vanligt fel är att bräddavloppet i köksvasken inte är kopplat. Stäng bottenventilen i vasken och fyll med vatten tills det rinner i bräddavloppet. Kolla under.
Ett annat vanligt fel är att bräddavloppet i köksvasken inte är kopplat. Stäng bottenventilen i vasken och fyll med vatten tills det rinner i bräddavloppet. Kolla under.
Du har som tidigare nämnts rätt att reklamera fel inom 6 månader från slutbesiktningen (KTjL 60§). Mitt förslag är att du reklamerar de fel du anser finns till entreprenören (näringsidkaren i lagtexten) skriftligen. Det kan också vara bra att hålla inne betalning för felen. Det kan du göra med hänvisning till 19§ i KTjL. Du bör veta att KTjL skall fungera som ett skydd för konsumenten och därför kan du, under förutsättning att det är på goda grunder, innehålla betalning. När du väl har reklamerat felen har entreprenören "skälig tid" på sig att avhjälpa felen (KTjL 20§). Två månader är en fingervisning för hur lång tid skälig tid är. Däremot bör du vara uppmärksam på följande skrivning i KTjL 20§: "Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten."
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Hobbysnickare
· västmandland
· 62 inlägg
Följer och hoppas på återkommling av TS hur man går tillväga och vad som händer. Tycker helt klart de inte är okej med det nongelanta svaret när du har rätt att påtala fel efter slutbesiktning 
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Besiktningsmannen (BM) besiktar och avgör vad som betraktas som fel. Beställaren (B) kan i samband med besiktningen påtala sina synpunkter och besiktningsmannen skall då notera dessa. BM avgör sedan om det är fel eller skall kostnadsregleras. B kan inte efterhand komma med en egen lista.N nordstrommm skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Jo det kan han enligt KtjL och samma sak gäller vid tex AB 04/ABT 06-entreprenader. 6 härliga månader att bomba E med fel.S seniorkonsult skrev:
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 1 774 inlägg
Nja, Jag kan inte svara för ABS18/KtjL men i AB/ABT är besiktning väsentlig för att fastställa att entreprenaden är färdigställd och juridiskt övergår ansvaret för objektet till byggherren/beställaren.
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 017 inlägg