Byggahus.se
T twoody skrev:
Själv skulle jag lägga några kronor extra på bättre och längre skruv, tycker trall skruv är alldeles för tunn för gles.
Nu skulle jag själv välja spånskiveskruv 55mm iofs och inte trallskruv.

Oskerien Oskerien skrev:
Nu skulle jag själv välja spånskiveskruv 55mm iofs och inte trallskruv.
Samma design. Inte mycket till skruv i spetsen snarare att spånskiveskruven är sämre.

R RoBo skrev:
Samma design. Inte mycket till skruv i spetsen snarare att spånskiveskruven är sämre.
Jag får väl testa mig fram. Försänker jag den en bit går den ju ändå in med typ 3cm i takstol. Klarar en skruv av mig på 80kg så håller den nog :giggle:

ja och en fyrtumsspik håller en lärling. Men ändå rasade ställningar förr. Skulle aldrig skruva med så klen skruv.

Vi spikar gles och på 28x70 så går det inte att använda tre tums spik utan då går vi upp till 4tums spik.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vi spikar gles och på 28x70 så går det inte att använda tre tums spik utan då går vi upp till 4tums spik.
Vad sätter ni sen på glesen?

Oskerien Oskerien skrev:
Vad sätter ni sen på glesen?
Gips

T twoody skrev:
Gips
Ett lager?

Oskerien Oskerien skrev:
Ett lager?
Ja ett lager gips.

T twoody skrev:
Ja ett lager gips.
Okej! Anledningen till att jag är så inne på skruv är att jag har problem med min hammararm och känner att skruv hade varit ett bra alternativ. Vanlig träskruv på band verkar vara svår att hitta..

Jag är lite nyfiken på hur det gick? Jag har samma problem. Ska sätta 28 mm gles på ett gammalt undertak för att sedan gipsa med kortplank. Gick det bra med bandad 55 mm spånskiveskruv?

• Gilla
KW60
  • Laddar…
S SJfunkis skrev:
Jag är lite nyfiken på hur det gick? Jag har samma problem. Ska sätta 28 mm gles på ett gammalt undertak för att sedan gipsa med kortplank. Gick det bra med bandad 55 mm spånskiveskruv?
Det slutade med att jag rev hela innertaket för att förstärka och isolera upp bättre. När väl glesen skulle på åkte jag och köpte en spikpistol, modell mycket större, på Biltema. (y)

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Oskerien Oskerien skrev:
Det slutade med att jag rev hela innertaket för att förstärka och isolera upp bättre. När väl glesen skulle på åkte jag och köpte en spikpistol, modell mycket större, på Biltema. (y)
Ok! Där ser man. Det kanske är något som ska övervägas.

Dubbla skruv 55mm, trall eller spånskiveskruv sitter bra, alternativt dubbelspikning med 75/90 spik. Finns inget krav på längd eller så utan mer att det ska sitta bra. Så det är ganska luddigt.

28mm trall skruvas med 55mm skruv, givetvis liggandes på ett trädäck, men utdragsvärdet på en skruv är generellt mycket högre än genomdragsvärdet när det kommer till trä-mot-trä (att skallen går igenom det uppsatta materialet). På spik är det tvärtom.

Summa summarum - Inte sannolikt att skruvad glespanel skulle komma ner bara sådär. Inte heller spikad för den delen. Bägge fungerar bra och det är främst ergonomiskt och ekonomiskt vilken som passar i den enskildes situation.

Utdrag ur AMA Hus

HSD.1531 Glespanel som underlag för beklädnad

Virke ska vara av sort G4-3 eller bättre med tvärsnittsmått minst 22×70 (VB0804) vid centrumavstånd mellan bjälkar upp till 600 mm. Vid centrumavstånd 1 200 mm mellan bjälkar eller takstolar, ska brädor med tvärsnittsmått minst 28×70 (VB0807) användas. Brädor ska skarvas stumt över stöd. Ändspontad glespanel får skarvas mellan stöd, men högst var tredje bräda i samma fack. Brädorna ska dubbelspikas eller dubbelskruvas i varje stöd. Längd på fästdon ska anpassas till glespanelens tjocklek och på ett sådant sätt att god förankring mot ovanliggande underlag erhålls.

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Kör med spånskiveskruv 55mm enligt ovan förslag. De är billiga, Trallskruv är dyrare. Hittar du med torks är det en fördel.

• Gilla
SJfunkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.