Byggahus.se
S Stefan1972 skrev:
Kan man ens skänka delar i ett belånat hus gratis till någon oavsett vem det är? Jag tror nog banken sätter stopp där.......
Nu är jag inte alls säker, men vad jag har förstått av bekanta som har gett bort en del av huset (förälder till vuxet barn och mellan sambos) så är det okej så länge inte man ger bort den belånade delen. Men jag gissar att om man har en tight ekonomi eller om den man ger till har hemmaboende barn så kanske lånen behöver skrivas om på något sätt.

En annan sak jag kom att tänka på är att om ditt X vill ta lån för tex renovering så måste alla delägare godkänna det (gäller även gifta som har huset som enskild egendom om de bor i huset). Så om då släktingen eller något av barnen inte vill skriva under lånepapprena så kommer de inte kunna ta fler lån på huset, vilket kan bli problem om det är något som verkligen måste fixas, tex värmeanläggningen rasar

Darling McFluff SKJB021 skrev:
Hubbe2 eller Hubbe73 vem är du och vem är ditt alter-ego?
Trodde jag tappat inlogg till gammalt konto, men tydligen hoppar den mellan dessa beroende på vilken webläsare jag använder. Samma person, sorry.

• Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Ett riskmoment är ju också vad som händer om släktingen går bort eller blir allvarligt sjuk. I synnerhet om det finns någon bröstarvinge, eller annan som ärver via testamente.

• Gilla
1
  • Laddar…
Mycket vettiga inlägg, jag tackar och inser att det nog är mer komplicerat än jag trott.
Ni har helt rätt i att det blir lite av att vältra över eventuella framtida problem på barnen. Det blir till att ta ett snack allihopa för att få dem att förstå problematiken och för de myndiga att ta beslutet.
Min tanke var att inte sätta X och barn i en knepig sits med flytt och ett väldigt mkt mer begränsat boende. (Stockholmsmarknad gör att det är tufft med snittinkomst kunna köpa boende för 3)
Jag har försökt länge å väl att få det att funka, men det går inte längre med förståndet i behåll. Man ger inte upp ett 25årigt förhållande för att man "vill dejta" som någon uttryckte sig.

• Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
A
H Hubbe2 skrev:
Mycket vettiga inlägg, jag tackar och inser att det nog är mer komplicerat än jag trott.
Ni har helt rätt i att det blir lite av att vältra över eventuella framtida problem på barnen. Det blir till att ta ett snack allihopa för att få dem att förstå problematiken och för de myndiga att ta beslutet.
Min tanke var att inte sätta X och barn i en knepig sits med flytt och ett väldigt mkt mer begränsat boende. (Stockholmsmarknad gör att det är tufft med snittinkomst kunna köpa boende för 3)
Jag har försökt länge å väl att få det att funka, men det går inte längre med förståndet i behåll. Man ger inte upp ett 25årigt förhållande för att man "vill dejta" som någon uttryckte sig.
När du skriver att de myndiga måste fatta beslutet hoppas jag att du inte menar att ditt myndiga barn ska vara med och fatta beslutet? Det myndiga barnet ska inte behöva ta ansvar för sitt yngre syskons situation.
Det är ni som äger huset som måste fatta ett beslut.

• Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
H Hubbe2 skrev:
Helt ärligt förstår jag inte vad du menar. Barnen får 15% av huset till en kostnad av 5% av husvärdet. Om husets värde skulle halveras (ganska osannolikt) så får de trots det mer pengar för sina andelar än det som det köptes för.
Sorry, jag måste ha missförstått, jag tänkte det som att om barnen får andelen X eller Y så är väl det värdet något som man skulle kunna ge dem i kontanter eller som andel i något (fastigheten). Men jag förstår att du ser det som att de nu får mer än de annars skulle fått. Fair enough.

Oavsett hur man ser på den frågan har du i mitt tycke fått flera tunga skäl av andra mot det här upplägget.

Vad sägs om den här lösningen:
Släktingen lånar ut de 35% till X.
TS blir utlöst med de pengarna samt det sparkapital (5%) som nämns.
X kommer alltså att stå som 100% ägare.
För att barnen ska kunna ordna boende eller släkting ska få ut pengar krävs alltså att huset säljs, men det är ju ingen skillnad mot TS lösning.
Det ger en clean lösning men kräver ju en del tillit, från släkting till X att han kan få ut sina pengar, och från TS till X att barnen får sin del så småningom. Om tilliten inte finns är nog TS lösning ingen bra idé hursomhelst.

Är den nya månadskostnaden för eventuell lägenhet med eller utan bostadsbidrag som exet kommer vara berättigad till om barn är med i bilden?

Är det inte så att man måste vara mer eller mindre egendomslös för att få bostadsbidrag?

Knappast den bästa lösningen med tanke på barnen. Egendomslöshet går i allmänhet i arv.

• Gilla
1
  • Laddar…
Nja, det går att få om man äger sitt boende, men man måste ha relativt låg inkomst ...

När jag separerade med exet blev det för min del exakt noll kronor med två barn på halvtid, 125 kvm stort hus med ungefär 10000 kr månadskostnad och en månadslön på 30100kr.

Tänkte främst på att TS tog upp att kostnaden skulle bli mycket högre gör exet i en lägenhet men menar att man bör ta med bostadsbidrag i beräkning där. Fast detta kanske är något som redan har kollats upp av exet eller TS?

A
A adde321 skrev:
Tänkte främst på att TS tog upp att kostnaden skulle bli mycket högre gör exet i en lägenhet men menar att man bör ta med bostadsbidrag i beräkning där. Fast detta kanske är något som redan har kollats upp av exet eller TS?
((OT Ursäkta men jag blir lite upprörd när man börjar resonera åt det hållet. Bostadsbidrag betyder att vi skattebetalar ska betala. Jag betalar gärna skatt till vård-skola-omsorg men jag jag tycker inte livsstilsval ska bekostas med skattepengar. Menar inta att hoppa på just dig "adde321" men måste få nämna att jag reagerar. ))

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
A
K kindvall skrev:
Vad sägs om den här lösningen:
Släktingen lånar ut de 35% till X.
TS blir utlöst med de pengarna samt det sparkapital (5%) som nämns.
X kommer alltså att stå som 100% ägare.
För att barnen ska kunna ordna boende eller släkting ska få ut pengar krävs alltså att huset säljs, men det är ju ingen skillnad mot TS lösning.
Det ger en clean lösning men kräver ju en del tillit, från släkting till X att han kan få ut sina pengar, och från TS till X att barnen får sin del så småningom. Om tilliten inte finns är nog TS lösning ingen bra idé hursomhelst.
Dålig ide tycker jag. Jag skulle aldrig gått med på det om jag vore släktingen. Har släktingen ens de pengarna att låna ut?

Den här lösningen lägger en otrolig press på barnen att vräka sin mamma och släkting och/eller syskon.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Fattar inte detta med släktingen. Har denne inget eget liv? Eller ska han/hon bara flytta in för att stödja Exet finansiellt? Det hela låter väldigt ruttet och bäddat för bråk.
Jag tycker om uttryckeet "clean cut" som användes innan.
Om exet inte ha råd att bo i lyxvillan så kanske det är dags att flytta. Eller om TS vill göra livet enkelt för exet samt barn får han väl betala årligt underhållstöd till henne samt ge uppskov med utköp så att hon kan bo kvar.

• Gilla
AndersOhrt och 2 till
  • Laddar…
MissMuffet skrev:
((OT Ursäkta men jag blir lite upprörd när man börjar resonera åt det hållet. Bostadsbidrag betyder att vi skattebetalar ska betala. Jag betalar gärna skatt till vård-skola-omsorg men jag jag tycker inte livsstilsval ska bekostas med skattepengar. Menar inta att hoppa på just dig "adde321" men måste få nämna att jag reagerar. ))
Så du tycker att de ska fortsätta leva ihop då? Bostadsbidrag är ju en rättighet, inget man väljer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.