Ja fast igår! passerade Jula och eftersom hon ofta vill vara med, men verktygen fortfarande är lite stora, så skulle jag köpa ett barnkit med "riktiga" verktyg, dvs inte plast. Det fanns inte, så det blev små modeller av riktiga ..
Varför skotta taket? Taket ska väl vara dimensionerat för den snölast som gäller på orten?
Efter blåst och snö senaste tiden har jag samlat ihop ca 180cm snö på mitt vidbygda garagetak. Snön är såklart väldigt lätt och fluffig nu men jag sover bättre om jag tar bort det innan det blir mycket mer eller tyngre
Varför skotta taket? Taket ska väl vara dimensionerat för den snölast som gäller på orten?
För att det rasar stora logar varje vinter, och jag inte har råd att riskera något. En nära granne blev av med sin loge förra vintern, försäkringen betalar ingenting om man inte skottat taket.
Kanske dags att kolla upp priser på en takräv/snöräv/takhyvel
Menar du mig? Hur funkar de om man har 15 meter till nocken och 800 kvadratmeter takyta? Jag har sett dem på youtube, men aldrig någon med så stor räckvidd. Finns det? Och om det finns - funkar det?
Det ser ju jäkligt smidigt ut på lägre och mindre tak.
Jag har ingen egen erfarenhet, Youtube som gett mig all min (klart begränsade) kunskap om takrävar. Men har man 15 meter till nocken vill man nog inte jobba från marken. Den här modellen verkar funka bra till stora tak, men den kräver också att man är uppe på nocken.