Vi hade en katastrofalt hög elräkning under november månad och har börjat jaga eltjuvar. När jag ändå är inläst på ämnet kändes det därför nära till hands att göra ett quiz på temat. Håll till godo!
Jag anser att inget av alternativen för Nissan Leaf-frågan är korrekt. Batteriet är på 40kWh och en kWh kostar väl runt 1,50kr (dvs ca 60kr) eller tänker jag fel?
9 av 10. Jag gick bet på skillnaden mellan A+ och A+++.
Som en del övriga skribenter noterat finns det en del verklighetsfrånvända antaganden, men om man bortser från verkligheten och läser exakt vad det står så var det inte så svårt. Elbilsbatteriet blev visserligen en slamkrypare eftersom batteristorleken antingen blev lite liten eller orimligt stor, men det kändes rimligare att frågekonstruktören underskattat kostnaden.
Tack till Marlen som ger oss besserwissrar något att bita i, och kul att bli bättre än Bo Siltberg på hans hemmaplan (?).
Jag är dock skeptisk till svaret på kaffekokaren, går den verkligen på full effekt efter kannan är bryggd?
Har en exakt likadan och vid varmhållning drar den ca 50 watt om jag inte minns fel. Man får alltså koppla den till avlopp och kallvatten så att den håller sig i konstant bryggläge...
Om den drar 1,5 kW i varmhållningsläge hade den kokat kaffet ganska snabbt (om effekten går till plattan) och/eller sedan hade den nog börjat brinna efter ett tag, tänker jag mig.
Hm. Det här får vi reda ut. Moccamastern på bilden är inköpt 2001. Har inte kvar bruksanvisningen och har aldrig läst den vad jag kan minnas, men det finns inget som slår av sig eller ställer om automatiskt när kaffet bryggt klart. Den är bara på eller av.